Utvecklingen av den digitala identitetshandlingen har redan kommit långt – testanvändarnas återkoppling styr när mobilappen färdigställs

Just nu testanvänds två mobilappar: appen för digital identitet och appen för kontroll av den. Båda har utvecklats på ett kundorienterat sätt och genom att lyssna på de framtida användarna. Servicedesignerna på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har testat apparna och deras olika delar på ett stort antal olika användare med varierande behov och förmågor.
– Testanvändarna är både företrädare för organisationer och enskilda medborgare samt organisationer som representerar dem. Vi har fått mycket återkoppling och den har hjälpt oss att hitta de bästa möjliga lösningarna så att apparna betjänar de flesta, berättar direktör Riitta Partala på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Små och stora företag samt aktörer inom den offentliga sektorn har varit med och testat apparna.
– Responsen vi har fått har varit positiv och förbättringsförslagen har varit konstruktiva. Under testerna har man gjort viktiga observationer med tanke på den kommande användningen, till exempel att de största aktörerna behöver en kontrollösning som integreras i kassasystemet. Vi kommer också att offentliggöra en integrerad lösning i år för testanvändning, fortsätter Partala.
Frivilligorganisationerna deltar i utvecklingen från start
Även frivilligorganisationerna har redan testat att använda apparna. Bland annat E-panelen för äldre (ikääntyneiden Digiraati) som samordnas av Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:s äldreteknologicentral har deltagit i utvecklingen av den digitala identitetshandlingen från start.
– Det är fint att se hur mycket lösningen har utvecklats längs vägen. Man har lyssnat på de äldres behov och gjort förbättringar utifrån våra observationer, konstaterar Suvi Hiltunen, ansvarig planerare på VALLIs äldreteknologicentral.
En digital identitetshandling fungerar också i e-tjänster, vilket i synnerhet de som inte har bankkoder eller någon annan identifieringsmetod för e-tjänster har nytta av.
Utvecklingen är öppen – fler funktioner som ska testas offentliggörs kontinuerligt
Målet är att skapa en mobilapp som är enkel och lätt att använda. För att appen ska fungera behöver den dock många olika bakgrundssystem och funktioner som inte syns för användaren. Bakgrundssystemet är integrerat i befolkningsdatasystemet samt i polisens identitetskorts- och passregister och använder Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster för att verifiera uppgifterna.
– Vi utvecklar den digitala identitetshandlingen i samarbete med polisen. Vi bygger upp den här nya tjänsten öppet och går kontinuerligt ut med nya funktioner för testning, berättar Partala.
Företag och andra organisationer som kontrollerar identiteten eller åldern bör börja förbereda sig inför införandet så snart som möjligt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper till och ger stöd.
Identitetshandlingen är det första kortet i den digitala plånboken
Införandet av en digital identitetshandling kräver ändringar i lagstiftningen. En regeringsproposition med förslag till lagstiftning har i dag överlämnats till riksdagen. Lagen avses träda i kraft i september 2023. Samtidigt fortsätter beredningen av en europeisk digital identitetsplånbok i Europeiska kommissionen.
– Den digitala identitetshandlingen är ett steg mot en europeisk digital plånbok, och som föregångare kan vi påverka beredningen av den. Den app vi utvecklar kan utvidgas till att omfatta olika tillstånd och andra personuppgifter, och på så sätt blir en säker användning av uppgifterna smidigare, summerar Partala.
Vad är en digital identitetshandling?
- En digital identitetshandling fungerar med en mobilapp. Appen kan laddas ner gratis i en appbutik. Enligt planerna ska appen börja användas 2023.
- Den digitala identitetshandlingen kan börja användas av personer som har ett giltigt finskt pass eller identitetskort.
- Den digitala identitetshandlingen utfärdas av Polisen och det är en identitetshandling som kan jämställas med pass och identitetskort, men den fungerar inte som resedokument.
- Förnyelsen förbättrar hanteringen av de egna uppgifterna. Användaren av en digital identitetshandling lämnar endast ut de uppgifter om sig själv som behövs i den aktuella situationen då hen uträttar ärenden, till exempel uppgifter om att personen är myndig och ett fotografi.
- Den digitala identitetshandlingen kan användas ansikte mot ansikte och på nätet.
- Lösningen är tillgänglig både för den privata och den offentliga sektorn. Via Suomi.fi-identifikation erbjuds den i samma gränssnitt som de övriga identifieringslösningarna idag.
- De befintliga identitetshandlingarna och identifieringsmetoderna kommer fortsätta att användas. För personer som inte använder mobilappen utvecklas en separat sifferkodenhet för elektronisk identifiering. Sifferkodenheten beviljas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar en digital identitetshandling tillsammans med Polisen, som en del av finansministeriets projekt. Införandet kräver lagändringar, som bereds av Finansministeriet.
Katsoaksesi videon lähteestä dreambroker.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Titta på videoklippet (på finska) om hur man använder appen för digital identitet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
direktör Riitta Partala, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, fornamn.efternamn@dvv.fi, tfn. 0295 535 044
Kuvat






















Linkit
Tietoja julkaisijasta
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Anmärkning från dataombudsmannens byrå till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata17.10.2025 14:11:22 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) mottog en anmärkning av dataombudsmannens byrå den 16 oktober 2025 om ett dokument kopplat till genomförandet av Suomi.fi-meddelanden.
Tietosuojavaltuutetun toimistolta huomautus Digi- ja väestötietovirastolle16.10.2025 15:10:49 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) sai Tietosuojavaltuutetun toimistolta 16.10.2025 huomautuksen, joka koskee Suomi.fi-viestien toteutukseen liittyvää asiakirjaa.
Från och med slutet av 2025 kan en person endast vara stadigvarande bosatt i ett land – för närvarande har 12 000 personer adress både i Finland och Estland13.10.2025 08:10:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tillsammans med inrikesministeriet i Estland utrett att 12 000 personer har registrerat en stadigvarande adress i både Finland och Estland. Från och med december 2025 kommer detta inte längre att vara möjligt, då man automatiskt börjar utbyta information om personer som flyttar mellan länderna. I fortsättningen kan den stadigvarande adressen endast registreras i endast ett land.
Loppuvuodesta 2025 vakinainen osoite voi olla vain yhdessä maassa – 12 000 henkilöllä osoite sekä Suomessa että Virossa13.10.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on selvittänyt yhdessä Viron sisäministeriön kanssa, että 12 000 henkilöllä on vakinainen osoite rekisteröitynä sekä Suomessa että Virossa. Joulukuusta 2025 lähtien tämä ei ole enää mahdollista, kun tietoja maiden välillä muuttavista henkilöistä aletaan vaihtaa automaattisesti. Jatkossa vakinainen osoite voi olla rekisteröitynä vain yhteen maahan.
By the end of 2025 people may only have a permanent address in one country - 12,000 persons currently have an address in both Finland and Estonia13.10.2025 08:10:00 EEST | Press release
Together with the Estonian Ministry of the Interior, the Digital and Population Data Services Agency has determined that 12,000 persons have a permanent address registered in both Finland and Estonia. As of December 2025, this will no longer be possible as information on persons moving between the two countries will be exchanged automatically from that time forward. In the future, a permanent address can only be registered in one country.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme