Utvecklingen av den digitala identitetshandlingen har redan kommit långt – testanvändarnas återkoppling styr när mobilappen färdigställs

Just nu testanvänds två mobilappar: appen för digital identitet och appen för kontroll av den. Båda har utvecklats på ett kundorienterat sätt och genom att lyssna på de framtida användarna. Servicedesignerna på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har testat apparna och deras olika delar på ett stort antal olika användare med varierande behov och förmågor.
– Testanvändarna är både företrädare för organisationer och enskilda medborgare samt organisationer som representerar dem. Vi har fått mycket återkoppling och den har hjälpt oss att hitta de bästa möjliga lösningarna så att apparna betjänar de flesta, berättar direktör Riitta Partala på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Små och stora företag samt aktörer inom den offentliga sektorn har varit med och testat apparna.
– Responsen vi har fått har varit positiv och förbättringsförslagen har varit konstruktiva. Under testerna har man gjort viktiga observationer med tanke på den kommande användningen, till exempel att de största aktörerna behöver en kontrollösning som integreras i kassasystemet. Vi kommer också att offentliggöra en integrerad lösning i år för testanvändning, fortsätter Partala.
Frivilligorganisationerna deltar i utvecklingen från start
Även frivilligorganisationerna har redan testat att använda apparna. Bland annat E-panelen för äldre (ikääntyneiden Digiraati) som samordnas av Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:s äldreteknologicentral har deltagit i utvecklingen av den digitala identitetshandlingen från start.
– Det är fint att se hur mycket lösningen har utvecklats längs vägen. Man har lyssnat på de äldres behov och gjort förbättringar utifrån våra observationer, konstaterar Suvi Hiltunen, ansvarig planerare på VALLIs äldreteknologicentral.
En digital identitetshandling fungerar också i e-tjänster, vilket i synnerhet de som inte har bankkoder eller någon annan identifieringsmetod för e-tjänster har nytta av.
Utvecklingen är öppen – fler funktioner som ska testas offentliggörs kontinuerligt
Målet är att skapa en mobilapp som är enkel och lätt att använda. För att appen ska fungera behöver den dock många olika bakgrundssystem och funktioner som inte syns för användaren. Bakgrundssystemet är integrerat i befolkningsdatasystemet samt i polisens identitetskorts- och passregister och använder Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas certifikattjänster för att verifiera uppgifterna.
– Vi utvecklar den digitala identitetshandlingen i samarbete med polisen. Vi bygger upp den här nya tjänsten öppet och går kontinuerligt ut med nya funktioner för testning, berättar Partala.
Företag och andra organisationer som kontrollerar identiteten eller åldern bör börja förbereda sig inför införandet så snart som möjligt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hjälper till och ger stöd.
Identitetshandlingen är det första kortet i den digitala plånboken
Införandet av en digital identitetshandling kräver ändringar i lagstiftningen. En regeringsproposition med förslag till lagstiftning har i dag överlämnats till riksdagen. Lagen avses träda i kraft i september 2023. Samtidigt fortsätter beredningen av en europeisk digital identitetsplånbok i Europeiska kommissionen.
– Den digitala identitetshandlingen är ett steg mot en europeisk digital plånbok, och som föregångare kan vi påverka beredningen av den. Den app vi utvecklar kan utvidgas till att omfatta olika tillstånd och andra personuppgifter, och på så sätt blir en säker användning av uppgifterna smidigare, summerar Partala.
Vad är en digital identitetshandling?
- En digital identitetshandling fungerar med en mobilapp. Appen kan laddas ner gratis i en appbutik. Enligt planerna ska appen börja användas 2023.
- Den digitala identitetshandlingen kan börja användas av personer som har ett giltigt finskt pass eller identitetskort.
- Den digitala identitetshandlingen utfärdas av Polisen och det är en identitetshandling som kan jämställas med pass och identitetskort, men den fungerar inte som resedokument.
- Förnyelsen förbättrar hanteringen av de egna uppgifterna. Användaren av en digital identitetshandling lämnar endast ut de uppgifter om sig själv som behövs i den aktuella situationen då hen uträttar ärenden, till exempel uppgifter om att personen är myndig och ett fotografi.
- Den digitala identitetshandlingen kan användas ansikte mot ansikte och på nätet.
- Lösningen är tillgänglig både för den privata och den offentliga sektorn. Via Suomi.fi-identifikation erbjuds den i samma gränssnitt som de övriga identifieringslösningarna idag.
- De befintliga identitetshandlingarna och identifieringsmetoderna kommer fortsätta att användas. För personer som inte använder mobilappen utvecklas en separat sifferkodenhet för elektronisk identifiering. Sifferkodenheten beviljas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar en digital identitetshandling tillsammans med Polisen, som en del av finansministeriets projekt. Införandet kräver lagändringar, som bereds av Finansministeriet.
Katsoaksesi videon lähteestä dreambroker.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Titta på videoklippet (på finska) om hur man använder appen för digital identitet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
direktör Riitta Partala, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, fornamn.efternamn@dvv.fi, tfn. 0295 535 044
Kuvat






















Linkit
Tietoja julkaisijasta
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme