Uudehkot omakotitalot viedään lähes kaikkialla käsistä – tarjonta supistunut voimallisimmin yli 250 000 euron asunnoissa

Kiinteistömaailman 54. barometri

”Asuntomarkkinan tarjonta ei tyydytä tällä hetkellä vaurastuvan keskiluokan tarpeita”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Alle 250 000 euron asunnoissa tarjontaa on lähes entiseen tapaan, mutta yli 250 000 euron asunnoissa valikoima on pudonnut dramaattisesti.

Kiinteistömaailman 54. puolivuosittain barometri koostuu nyt teknologiatalo eCraftin kehittämästä tekoälypohjaisesta hintaennusteesta vuoteen 2023 asti sekä 354 Kiinteistömaailman välitysammattilaisen arvioista alkavan kesäkauden asunto- ja kiinteistökaupassa.

”Tämänhetkinen ja lähitulevaisuuden kysyntää kohdistuvat eniten hyvätuloisten haluamiin, yli 250 000 euron asuntoihin. Liikkeellä ovat he, joihin korona-ajan taloudelliset haitat eivät ole henkilökohtaisesti kohdistuneet. Kun koronasta eniten kärsineiden taloudellinen tilanne selkiytyy, voidaan nähdä isoakin aktivoitumista myös edullisemmissa asuntotyypeissä, mutta se aika ei ole vielä”, arvioi Kyhälä.

Hintaennustetta on nostettu useilla paikkakunnilla – maan keskiarvo nyt +1,3%

Kiinteistömaailman uusi asuntojen hintaennuste vuosille 2021 - 2023 on noussut viime syksystä 0,3 prosenttiyksikköä 1,3 % kasvuun. Tekoälymallinnus ennakoi Helsinkiin nyt jopa 4,2 % kasvua seuraavalle kolmevuotisjaksolle, ja Turkuun ja Tampereellekin selvästi yli 3 % kasvua.

Kiinteistömaailman data-analyytikko Tony Korkalan mukaan ennuste nostaa esiin useita viime syksystä vahvistuneita postinumeroalueita.

”Hinnankehitysnäkymät ovat yhä voimakkaammin erilaistuvat eri postinumeroalueilla, eri asuntotyypeissä ja eri vuosikymmenillä rakennetuissa asunnoissa”, Korkala sanoo.

”Esimerkiksi Espoossa Tapiola, Otsolahti ja Länsikorkee-Suvikumpu näyttävät kehittyvän vahvemmalla kulmakertoimella kuin muut postinumeroalueet; Vantaalla puolestaan Kivistö ja Tikkurila ovat harpanneet voimakkaimmin ylöspäin”, nostaa Korkala ennusteen löydöksiä.

Ennuste lähes 30 paikkakunnan postinumeroalueille on nähtävissä osoitteessa

Kesäkauden hitit: omakotitalot, rivitalot ja vapaa-ajanasunnot

Siinä missä tekoälyennuste kuvaa keskipitkän aikavälin näkymiä, luottaa Kiinteistömaailma lähikuukausien ennusteessaan ennen muuta valtakunnallisen välittäjäkuntansa arvioista muodostuvaan kuvaan.

Yli 350 ammattilaisen vastauksissa korostuu vahva kysyntä erityisesti omakoti- ja rivitaloihin. Myös vapaa-ajanasuntokaupassa kesästä 2021 ennakoidaan vähintään viime kesän veroista.

”Pääkaupunkiseudulla on nähtävissä voimakasta kysyntää kaikentyyppisistä asuntoista; maakuntakaupungeissa erityisesti omakotitaloista. Esimerkiksi Lahdessa, Kotkassa, Kouvolassa, Oulussa ja Rovaniemellä pyöreät 100 % välittäjistämme sanoo myytävistä omakotitaloista olevan pulaa”, Risto Kyhälä sanoo.

Välittäjien näkemystä tukevat myös asuntoportaalitilastot. Siinä missä viime vuonna myynnissä oli kohteita tyypillisesti noin 50 000, niitä on nyt noin 42 000 kohteen verran.

”Alle 250 000 euron asuntoja on tarjolla lähes saman verran kuin tavallisestikin, vaje on
muutamia tuhansia koteja. Ero alkaa näkyä kalliimmissa hintaluokissa. Yli 250 000 euron
asuntoja oli vuosi sitten tarjolla lähes 15 000, nyt vain reilut 10 000. Hyvät kohteet
myydään nopeasti”, Kyhälä sanoo.

Suomessa on yhteensä noin 42 000 (edellisvuonna 50 000) asuntoa myynnissä, joista:

• 300 (vuosi sitten 400) yli 1 000 000 € hintaluokassa
  • 1500 (vuosi sitten 2200) 500 000 – 1 000 000 € hintaluokassa
  • 8400 (vuosi sitten 12200) 250 000 – 500 000 € hintaluokassa
  • 32 000 (vuosi sitten 35 000) alle 250 000 € hintaluokassa
  • Muuttovalmiina markkinoitavia uudisasuntoja on Suomessa nyt alle 500, pk-seudulla alle 100

Kiinteistömaailman välittäjien kysyntää ja tarjontaa kuvaava paikkakuntakohtainen barometri on luettavissa osoitteesta https://www.kiinteistomaailma.fi/tiedotteet/barometri-kevat-2021

Katso myös tänään julkaistu tutkimus suomalaisten koronavuoden jälkeen muuttuneista toiveista lähinaapurustolleen. 1000 suomalaisen vastaukseen perustuva kyselytutkimus toistettiin nyt samansisältöisenä kuin se tehtiin keväällä 2017. https://www.kiinteistomaailma.fi/tiedotteet/naapurusto-kevat-2021

Tony Korkala, data-analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0503070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045
Tommi Vilkamo, johtava data-analyytikko, eCraft, puh. 0504860707
Kiinteistömaailmasta kuvapankki: kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

eCraftin kehittämässä ja Almamedian omistamassa asuntohintaennusteessa asuntojen historiallinen hintakehitys laskettiin yhdelle miljoonalle asunnolle koneoppimismallin avulla, joka oli opetettu Kiinteistövälittäjien Keskusliiton Hintaseurantapalvelun toteutuneilla kauppahinnoilla 2000-2021 (HSP). Asuntojen hintakehitystä analysoitiin postinumeroittain, kohdetyypeittäin ja rakennusvuosittain (min. 50 asuntoa). Tulevaisuuden hinta-ennusteissa otettiin lisäksi huomioon asuntojen viimeaikaiset hintatrendit ja myyntiajat (HSP), asuntojen perustiedot eli koko, ikä, tyyppi (HSP), kuntien taloustilanteen ja demografian kehitys (väestönkasvu, muuttoliike, aikuisväestön ja eläkeläisten osuus, työttömyys, kaupungistumisaste; Tilastokeskus) sekä Suomen taloustilanteen kehitys (rakennusluvat, bruttokansantuote ja kuluttajahintaindeksi; Tilastokeskus, Eläketurvakeskus). Tekoälyn tuottamat ennusteiden oikeellisuus validoitiin ja tulkinnat täydennettiin Kiinteistömaailman asiantuntijoitten toimesta.

1000 suomalaista: Korona-aika vahvistanut suomalaisten kaipuuta vesistöjen ääreen – naapurisopu yllättäen jopa parantunut8.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Liki 90 prosenttia suomalaisista haluaisi katsella ikkunastaan vesistöä ja lähes yhtä moni metsää, kertoo Kiinteistömaailman tilaama IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus. Kaipuu vesistöjen ja metsän ääreen on voimistunut neljän vuoden takaiseen vastaavaan tutkimukseen nähden, eivätkä kaupunkimaiset puistonäkymät enää riitä luontolähteeksi yhtä monelle. Naapurisuhteita ei kotosalla vietetty korona-aika sen sijaan näytä kiristäneen, vaan riitelevien naapureiden määrä on yllättäen jopa vähentynyt.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman barometri 8.4. asuntomarkkinan näkymistä6.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsa torstaina 8.4.2021. Se muodostuu nyt tekoälypohjaisesta hintakehitysennusteesta vuoteen 2023 saakka eri postinumeroalueille sekä lähiajan katsauksesta, joka pohjautuu yli 350 välittäjämme näkemyksiin kysynnästä ja tarjonnasta asuntokaupassa juuri nyt. Julkaisemme myös 1000 suomalaisen kyselyn vastaukset: miten korona-aika on muuttanut toiveita omasta lähinaapurustosta ja vaikuttanut naapurisuhteisiin? Kysely tehtiin samansisältöisenä vuonna 2017, eli näemme nyt, miten korona-aika on vaikuttanut suomalaisten toiveisiin ja tarpeisiin.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.