Uudenlaista postitaidetta esillä Postimuseossa

Sirpa Mörskyn Greetings from Pispala -teos työn alla. Kuva: Modus ry.

Pienoisnäyttelyn postitaiteessa vain luovuus on rajana. Nahka, kierrätetty farkkukangas, kirjontalangat, villa, vanhat suomalaiset kolikot ja peurankarva taipuvat uniikeiksi, postitettaviksi taideteoksiksi. Näyttelyssä on mukana viidentoista Modus ry:n jäsenen töitä.

Postitaiteessa taiteilijat lähettävät toisilleen viestejä, pieniä taideteoksia, piirustuksia, kannanottoja ja kuvia. Kaikki kulkee postin kautta. Alun alkaen periaatteena oli, ettei lähetetty teos saanut olla arvokkaampi kuin kirjekuori, jossa teos kulki. Usein teos oli taiteilijan tekemä ja postimerkillä varustettu postikortti. Nykyisin sekä teoksissa että toimitustavassa sovelletaan myös nykytekniikkaa.

Postitaide sai alkunsa 1960-luvun alussa Keski-Euroopassa, jossa oli syntynyt kokeilevan taiteen Fluxus-liike. Postitaide on saanut vaikutteita myös dadaismista ja surrealismista. Suomeen postitaide saapui 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Postitaiteen pioneereja Suomessa olivat mm. Ilkka-Juhani Takalo-Eskola, Arto Kytöhonka ja J.O. Mallander.

Postimuseolla on kokoelmissaan Paul Tiililän (1931–2020) lahjoittamaa postitaidetta.

Modus ry

Pirkanmaan muotoilu- ja taideteollisuusyhdistys Modus ry on muotoilijoiden, taidekäsityöläisten ja taideteollisuusalojen ammattilaisten yhdistys. Se on perustettu Tampereella vuonna 2001. Pienoisnäyttely on osa kansainvälistä MailArt4Seniors-hanketta, jota rahoittaa Erasmus+.

Postitaide-työpajoja ja -videoita

Modus ry järjestää kaikille avoimia postitaide-työpajoja näyttelyn aikana.

Postitaidetta tehdään tunnetuksi myös videoilla, jotka esittelevät näyttelyn taiteilijoita ja Postimuseon kokoelmien postitaidetta. Videot tulevat Postimuseon Youtube-kanavalle.

Mail Art re-designed -pienoisnäyttely 12.4. - 29.5.2022 Postimuseossa, museokeskus Vapriikin 2. krs. Yhteistyössä Pirkanmaan muotoilu- ja taideteollisuusyhdistys Modus ry.

Sirpa Mörskyn Greetings from Pispala -teos työn alla. Kuva: Modus ry.
Sirpa Mörskyn Greetings from Pispala -teos valmiina. Kuva: Modus ry.
Modus ry logo.
MailArt4Seniors logo.