Uudenmaan teollisuusyritykset toimivat menestyksen moottoreina

Helsingin seutu on Suomen suurin teollisuuden keskittymä, joka vaikuttaa vahvasti vientiin, kansainvälistymiseen ja kilpailukykyyn. Kauppakamarin jäsenyrityksissä toivotaan, että teollisuuden merkitys taloudelle ja työllisyydelle tunnistettaisiin selvemmin.
Kauppakamarin kampanja tekee teollisuusyritysten yhteiskunnallisen merkityksen näkyväksi.

Suomen sähkö- ja elektroniikkateollisuudesta 63 % sijaitsee Uudellamaalla. Teollisuudesta 32 % ja koko taloudesta 39 % sijoittuu Uudellemaalle. Teollisuusalan yritysten, joihin kuluvat mm. energia- ja huoltoala sekä rakentaminen mutta myös kemianteollisuus ja elintarviketeollisuus, arvonlisäys oli 19 miljardia euroa vuonna 2019. Arvonlisäyksellä tarkoitetaan tuotoksen arvoa vähennettynä raaka-aineiden ja välituotteiden arvolla.

”Teollisuuden merkitys taloudelle ja työllisyydelle tulee tunnistaa ja nostaa teollisuusyritysten merkitys paremmin esiin Uudenmaan alueella. Kaupungit ja kunnat luovat edellytyksiä vakaalle, ennustettavalle ja kilpailukykyiselle toimintaympäristölle sekä toimijoiden keskinäiselle yhteistyölle. Tämä rakentaa pohjaa yritysten halulle investoida, kehittyä ja kasvaa”, kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja, Vaisala Oyj:n tuotannon johtaja Vesa Pylvänäinen painottaa.

Alueen teollisuuden merkitys kilpailukyvyn ja kansatalouden kannalta jää usein tunnistamatta, vaikka Uudenmaan teollisuusyritykset tuottavat miljardeja euroja Uudellamaalla.

”Teollisuudet alihankintaketjut tuovat laajoja kerrannaisvaikutuksia koko talouteen ja kaikille toimialoille. Teollisuuden merkitys myös viennin ja kansainvälisen kaupan kasvattamisessa on suuri. Sitä tulee hyödyntää täysimääräisesti EU:n elvytysvarojen kautta avautuvissa mahdollisuuksissa”, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Kauppakamarin ennen kesää jäsenyrityksilleen tekemässä selvityksessä osaava työvoima nousi myös teollisuusalan haasteeksi. Ongelman taustalla nähdään heikkouksia koulutusjärjestelmässä, erityisesti ammatillisessa koulutuksessa. Myös ulkomaalaistaustaisten korkeakoulutettujen osaajien rekrytoinnissa ja yhteiskuntaan sopeutumisen tukemisessa kohdataan hankaluuksia.

”Yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee työvoiman saatavuuden ongelmaksi nykytilanteessa ja lähes 2/3 vastaajista näkee sen ongelmaksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Työvoiman saatavuusongelmat koskevat erityisesti teollisuus- sekä rakennusalaa”, Lahtinen sanoo.

Helsingin seudun kauppakamari on käynnistänyt jäsenyritystensä kanssa kampanjan, joka tekee teollisuusyritysten yhteiskunnallisen merkityksen näkyväksi. Uudenmaan teollisuusyritykset menestyksen moottorina -kampanja muistuttaa teollisuuden merkityksestä ja mittakaavasta. Kampanjaan ja materiaaleihin voi tutustua osoitteessa https://kauppakamarilehti.fi/teollisuus-menestyksen-moottorina/. Kampanjasivusto täydentyy syksyn aikana.

Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, johtaja, p. 050 571 3564, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari, viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä3.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta. Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote

Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.

Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.