Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Uudenmaan valinnanvapauspilotille 50 miljoonaa euroa

Jaa

Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt Uudenmaan valinnanvapauspilotille 50 miljoonaan euroa sote-keskuksen, suunhoidon ja asiakassetelin pilotointiin. Uudenmaan valinnanvapauspilotti on Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Helsingin sosiaali- ja terveystoimen käynnistämä hanke. Mukana ovat kaikki Uudenmaan kunnat, lukuun ottamatta Pukkilaa ja Myrskylää, sekä HUS ja Eteva.

"Erittäin hienoa, että saimme koko Uudellemaalle noin suuren summan pilotointiin käytettäväksi. Se mahdollistaa meille muutoksen tekemisen hallitusti todella isolla väestöpohjalla ja käytännön ratkaisujen löytämiseen moniin valinnanvapauden vielä avoimiin kysymyksiin", toteaa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.

"Valinnanvapauspilottiin myönnetty merkittävä rahoitus on osoitus Uudenmaan maakunnan keskeisestä roolista koko maan kannalta. Valinnanvapauspilotit ovat loistava mahdollisuus oppimiselle kaikille meille. Yhteinen rahoitushakemus on jo tiivistänyt Uudenmaan sote-ammattilaisten yhteistyötä ja tarjoaa hyvän mahdollisuuden hallittuun valmistautumiseen, jos eduskunta hyväksyy maakunta- ja sote-uudistukseen liittyvän lainsäädännön", kertoo Helsingin sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja Juha Jolkkonen.  

Uudellamaalla valinnanvapauspiloteista kokeillaan kolmea. Sote-keskuspilotissa maakunnan asukas voi valita sosiaali- ja terveyskeskuksen, josta hän saa mm. hoitajan ja lääkärin palveluita sekä sosiaalipalveluihin liittyvää neuvontaa ja ohjausta. Suunhoidon pilotissa maakunnan asukas voi valita hammashoitolan, josta hän saa suun ja hampaiden hoitoa. Asiakasseteli-pilotissa maakunnan asukas voi saada asiakassetelillä muun muassa sosiaalista kuntoutusta, kotipalvelua, asumispalveluja, vammaisten henkilöiden työtoimintaa sekä hammasproteettista hoitoa.

Mikä pilotti?

Valinnanvapauspilottihankkeet ovat sosiaali- ja terveysministeriön koordinoimia. Pilottien tarkoitus on tukea valinnanvapauslain toimeenpanoa osana sote-uudistusta. Pilottien avulla saadaan tärkeää tietoa valinnanvapausmallin toimivuudesta. Pilottien kokonaisrahoitus on 200 miljoonaa euroa, josta ensimmäinen osa jaettiin nyt ja toinen osa syksyllä 2018. Pilotin toteutuminen edellyttää, että valinnanvapauslaki hyväksytään.

Lisätietoja medialle

Helsingin sosiaali- ja terveystoimi: Juha Jolkkonen, toimialajohtaja, p. 09 310 42215, juha.jolkkonen@hel.fi

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä: Pirjo Laitinen-Parkkonen, kuntayhtymän johtaja, p. 040 182 5797, pirjo.laitinen-parkkonen@kuudensote.fi ja Frank Ryhänen, Uudenmaan alueellisen valinnanvapauskokeilun projektipäällikkö, p. 040 724 0869, frank.ryhanen@kuudensote.fi

Espoon kaupunki: Sanna Svahn, terveyspalvelujen johtaja, p. 050 544 6535 ja Matti Lyytikäinen, vanhusten palvelujen johtaja, p. 0500 796 810, p. 043 825 6658, etunimi.sukunimi@espoo.fi

Uusimaa2019-hanke: Tero Manninen, hankejohtaja, viestintä, p. 040 707 1508, tero.manninen@uusimaa2019.fi

Vantaan kaupunki: Jukka T. Salminen apulaiskaupunginjohtaja, sosiaali- ja terveystoimi, p. 09 8392 2800 jukka.t.salminen@vantaa.fi

 

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat – takaisinsoitto- ja chat-palvelu käyttöön18.5.2018 10:51Tiedote

Helsingin Matkapalvelun yhteydenottokanavat laajenevat, kun takaisinsoittopalvelu ja tunnistava chat otetaan käyttöön. Takaisinsoitossa asiakas voi jättää soittopyynnön, jos puhelinpalveluissa on ruuhkaa. Chatissa taas asiakas voi tehdä Matkapalvelun kuljetustilauksia tai antaa palautetta verkkosivujen kautta. Uusilla yhteydenottokanavilla halutaan nopeuttaa tavoitettavuutta ja tarjota asiakkaalle vaihtoehtoja asiointikanaviin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme