Uudenmaan yritysten suhdannetilanne muuta maata parempi

Uudenmaan yritysten suhdannetilannearviot heikkenivät vuoden 2019 lopussa ja vuoden 2020 alussa. Suhdannetilanne oli tammikuussa 2020 kuitenkin hieman tavanomaista suotuisampi, saldoluku 7 (lokakuussa 10). Suhdannetilanteen ennakoidaan heikkenevän lievästi vuoden 2020 alussa.

Suhdannenäkymien saldoluku oli tammikuussa -3, kun saldoluku oli lokakuussa -16. Tammikuussa 12 % vastaajista arvioi suhdanteiden olevan hiipumassa, ennallaan tilanteen uskoi pysyvän 79 % ja 9 % odotti paranemista. Uudenmaan yritysten suhdannenäkymät ovat hivenen koko maan keskiarvoa myönteisemmät.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät pysyivät likimain ennallaan vuoden 2019 lopussa. Tuotannon kasvun ennakoidaan vauhdittuvan vasta myöhemmin keväällä. Henkilökunnan määrä pysyi loka-joulukuussa likimain ennallaan.

Kysynnän heikkous kohosi tammikuussa yleisimmäksi kapeikkotekijäksi 30 %:n osuudella (lokakuussa 26 %). Ammattitaitoisen työvoiman puute lieveni 25 %:iin (lokakuussa 27 %). Kannattavuus on pysynyt likimain vuodentakaisissa lukemissa. Myyntihinnat ovat hienoisessa nousussa, mutta kustannusten kohoaminen on samaan aikaan jonkin verran yleisempää.

– Suhdanneodotukset ovat heikkenemässä, mutta onneksi odotettua vähemmän. Kysyntä nousi barometrissa nyt suurimmaksi yksittäiseksi kasvun esteeksi. Työvoiman kysyntä näyttää silti säilyvän yrityksissä edelleen vahvana, arvioi johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kyselyyn vastasi 326 uusmaalaista teollisuuden ja rakentamisen sekä palvelualan yritystä, jotka työllistävät yhteensä 110 000 henkeä.

Markku Lahtinen
johtaja, Helsingin seudun kauppakamari
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari ja Kajaanin ammattikorkeakoulu: Ainutlaatuinen yhteistyömalli yritysten kouluttamisen ja korkeakouluopintojen yhdistämisessä13.1.2020 13:00:00 EETTiedote

Kauppakamarin jäsenyrityksille ja asiakkaille tarjotaan jatkossa mahdollisuus suorittaa korkeakoulutasoisia opintoja samalla, kun osallistuvat kauppakamarin koulutuksiin tai käyttävät KoulutusOnline-palvelua. Helsingin seudun kauppakamari ja KAMK, Kajaanin ammattikorkeakoulu Oy, allekirjoittavat tänään yhteistyösopimuksen koulutusyhteistyöstä. Sopimuksen myötä yhteistyö käynnistyy heti ja opintoja on mahdollista suorittaa keväästä 2020 alkaen.

Helsingin seudun tuotanto ja työllisyys kasvussa – yritysten suhdanneodotukset heikkenemässä2.1.2020 12:00:00 EETTiedote

Helsingin seudun liiketoiminnan kehitys oli vahvaa vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä lähes kaikilla toimialoilla. Jalostusarvo kasvoi vahvasti teollisuudessa, rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Päätoimialoilla suhdanteiden odotetaan kuitenkin heikkenevän lähikuukausina, selviää Helsingin seudun kauppakamarin Toimialakatsauksesta.