Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta
”Monet kokevat läheistensä pankki- ja vakuutusasioiden hoidon hankalana ja monimutkaisena asiana. Edunvalvonta-asiat ovat useimmille meistä tuntemattomia, ja tietoa kuinka pankkiasioita voi toisen puolesta sujuvasti hoitaa tarvitaan lisää. Myös oman toimintakyvyn heikkeneminen tai loppuminen voi tuoda vaikeuksia asioiden hoitoon”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan asiantuntija Sasu Heino sanoo.
FINEn laatima uusi opas on tiivis ja ymmärrettävä tietopaketti erityisesti pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioiden hoidosta toisen puolesta, tapahtui se sitten valtakirjamenettelyllä tai edunvalvonnan kautta. Oppaan laadinnassa on kuultu asiantuntijoita Digi- ja väestötietovirastosta ja Finanssiala ry:stä.
Oppaassa on käytännön esimerkkejä muistisairaan henkilön asioiden hoidosta, toisen puolesta asioinnista valtakirjan avulla, tilinkäyttöoikeuksien antamisesta ja pankkitunnusten käyttämisestä. Tietoa voi hakea myös henkilö, joka haluaa itse varautua oman terveydentilansa heikentymiseen tai yllättäviin tilanteisiin tekemällä edunvalvontavaltuutuksen.
”Laatimalla edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin pystyt itse vaikuttamaan siihen, kuka asioitasi hoitaa ja miten niitä hoidetaan sitten, jos et enää itse kykene. Sen kautta voi siis vaikuttaa asioiden hoitoon tulevaisuudessa ja helpottaa omaistenkin taakkaa. Edunvalvontavaltuutus ja siihen liittyvä järjestely on holhoustoimilain mukaiseen edunvalvontaan nähden kevyempi ja joustavampi menettely”, Heino jatkaa.
FINE on mukana Digi- ja väestötietoviraston (DVV) Omissa käsissä -kampanjassa, jossa herätellään suomalaisia ottamaan tulevaisuuden päätökset omiin käsiin tekemällä edunvalvontavaltuutus itselleen tai läheiselleen. Tutustu myös Suomi.fi:n oppaaseen edunvalvonnasta ja edunvalvontavaltuutuksen teosta.
Tutustu FINEn oppaaseen: Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sasu HeinoAsiantuntijaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1241sasu.heino@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote
Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?9.3.2023 08:04:34 EET | Tiedote
Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen nousevat toistuvasti esiin matkavakuutuksien neuvonnassa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Erityisesti epätietoisuus sairauksista aiheutuneiden korkeiden hoitokulujen korvaamisesta aiheuttaa kysymyksiä. Kokosimme yhteen matkaajalle tärkeitä perustietoja, jotka on hyvä ottaa haltuun jo ennen matkalle lähtöä.
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote
Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua25.10.2022 07:49:55 EEST | Tiedote
Jopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme