Uudet metroasemat houkuttelivat uteliaita koko päivän

Metron avajaispäivä on käynnistynyt vilkkaasti. Uudet asemat ovat houkutelleet hyväntuulista ja uteliasta väkeä tutustumaan metroon ja asemien palveluihin. Metrossa on matkattu tänään normaalia lauantaita enemmän. HSL:n arvion mukaan lauantain matkustajamäärä kipuaa 220 000 matkustajan tuntumaan.

Vilkkaasta päivästä huolimatta junat ovat pysyneet hyvin aikataulussa. Alkuillasta noin kello 17.30 Puotilassa tapahtunut junavika pysäytti metroliikenteen kuitenkin reiluksi vartiksi koko linjalla ja noin puoleksi tunniksi Itäkeskuksen ja Vuosaaren välillä, ennen kuin liikenteen esteenä ollut rikkoutunut juna saatiin siirrettyä radalta pois.

Metromatkustajia on ollut liikkeellä koko päivän. Aamun ensimmäisen tunnin jälkeen tunnelma tiivistyi metrossa jälleen iltapäivällä noin klo 13 alkaen. Vilkkainta on ollut Matinkylän asemalla, jossa väkeä on kulkenut tasaisena virtana laituritason ja kauppakeskuksen välillä.

Uusi metro-osuus tuo tullessaan päivittäin noin 45 000 matkustajan lisäyksen. HSL:n alustavan ennusteen mukaan normaalilauantain matkustajamäärä tulee olemaan 180 000 matkustajan luokkaa.

Lisätietoja:
Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, p. 050 565 8884
Johannes Laitila, viestinnän päivystäjä, puh. 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 11.9.201811.9.2018 12:48Tiedote

HSL:n hallituksen lausunto yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2017 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon tarkastuslautakunnan vuotta 2017 koskevan arviointikertomuksen johdosta. Tarkastuslautakunnan keskeisimmät havainnot koskivat HSL:n strategian toteutumista, asiakastyytyväisyyskyselyjen johtopäätöksiä, talousarvion 2017 toteutumista, henkilöstöä ja talouden keskeisten tunnuslukujen tulkintaa ja seurantaa sekä LIJ-hanketta ja länsimetron viivästymistä. Tarkastuslautakunnan suositukset ja kehittämisehdotukset on otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon vuoden 2018 toiminnassa ja ne huomioidaan lopullisen toiminta- ja taloussuunnitelman 2019-2021 laadinnassa. Hallitus ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee HSL:n hallituksen lausunnon tiedoksi. Linkki tarkastamattomaan pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018530-2 Sähköbussien latauspalvelun hankinta Hallitus päätti valita kokona