Uudet metroasemat houkuttelivat uteliaita koko päivän

Metron avajaispäivä on käynnistynyt vilkkaasti. Uudet asemat ovat houkutelleet hyväntuulista ja uteliasta väkeä tutustumaan metroon ja asemien palveluihin. Metrossa on matkattu tänään normaalia lauantaita enemmän. HSL:n arvion mukaan lauantain matkustajamäärä kipuaa 220 000 matkustajan tuntumaan.

Vilkkaasta päivästä huolimatta junat ovat pysyneet hyvin aikataulussa. Alkuillasta noin kello 17.30 Puotilassa tapahtunut junavika pysäytti metroliikenteen kuitenkin reiluksi vartiksi koko linjalla ja noin puoleksi tunniksi Itäkeskuksen ja Vuosaaren välillä, ennen kuin liikenteen esteenä ollut rikkoutunut juna saatiin siirrettyä radalta pois.

Metromatkustajia on ollut liikkeellä koko päivän. Aamun ensimmäisen tunnin jälkeen tunnelma tiivistyi metrossa jälleen iltapäivällä noin klo 13 alkaen. Vilkkainta on ollut Matinkylän asemalla, jossa väkeä on kulkenut tasaisena virtana laituritason ja kauppakeskuksen välillä.

Uusi metro-osuus tuo tullessaan päivittäin noin 45 000 matkustajan lisäyksen. HSL:n alustavan ennusteen mukaan normaalilauantain matkustajamäärä tulee olemaan 180 000 matkustajan luokkaa.

Lisätietoja:
Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, p. 050 565 8884
Johannes Laitila, viestinnän päivystäjä, puh. 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle12.6.2018 12:37Tiedote

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.