Uudet metroasemat houkuttelivat uteliaita koko päivän

Metron avajaispäivä on käynnistynyt vilkkaasti. Uudet asemat ovat houkutelleet hyväntuulista ja uteliasta väkeä tutustumaan metroon ja asemien palveluihin. Metrossa on matkattu tänään normaalia lauantaita enemmän. HSL:n arvion mukaan lauantain matkustajamäärä kipuaa 220 000 matkustajan tuntumaan.

Vilkkaasta päivästä huolimatta junat ovat pysyneet hyvin aikataulussa. Alkuillasta noin kello 17.30 Puotilassa tapahtunut junavika pysäytti metroliikenteen kuitenkin reiluksi vartiksi koko linjalla ja noin puoleksi tunniksi Itäkeskuksen ja Vuosaaren välillä, ennen kuin liikenteen esteenä ollut rikkoutunut juna saatiin siirrettyä radalta pois.

Metromatkustajia on ollut liikkeellä koko päivän. Aamun ensimmäisen tunnin jälkeen tunnelma tiivistyi metrossa jälleen iltapäivällä noin klo 13 alkaen. Vilkkainta on ollut Matinkylän asemalla, jossa väkeä on kulkenut tasaisena virtana laituritason ja kauppakeskuksen välillä.

Uusi metro-osuus tuo tullessaan päivittäin noin 45 000 matkustajan lisäyksen. HSL:n alustavan ennusteen mukaan normaalilauantain matkustajamäärä tulee olemaan 180 000 matkustajan luokkaa.

Lisätietoja:
Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, p. 050 565 8884
Johannes Laitila, viestinnän päivystäjä, puh. 040 163 2818

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 12.12.201712.12.2017 12:42Tiedote

HSL:n strategia 2017-2021 Hallitus hyväksyi HSL:n toiminnan kehittämistä ohjaavan strategian ja strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan HSL pyrkii varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestaan maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi HSL hakee myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-2 Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019, lähtökohdat ja tavoitteet jatkosuunnittelulle Hallitus jätti MAL 2019 -suunnitelman jatkosuunnittelun lähtökohdat ja tavoitteet pöydälle. Asiaa käsitellään seuraavassa kokouksessa 23.1.2018. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017482-3  Maksuliik

HSL:n uusi strategia tähtää erinomaiseen12.12.2017 12:13Tiedote

HSL:n hallitus hyväksyi 12.12. HSL:n uuteen strategiaan sisältyvät perustehtävän, vision ja strategiset painopisteet. Uudistetun vision mukaan pyrimme varmistamaan seudun asukkaille sujuvan arjen ja tekemään toimialueestamme maailman toimivimman kaupunkiseudun. Visio korostaa kestävää kehitystä; perinteisten ympäristöystävällisyyden ja päästöttömyyden lisäksi haemme myös taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä.