Uudistunut klassikko: Lasse J. Laineen päivitetty Suomen linnut -tunnistusopas tarjoaa ainutlaatuisen kurkistuksen muuttuvaan lintukantaamme

Tiesitkö, että varpunen on erittäin uhanalainen? Tai että palleron muotoinen hippiäinen on Euroopan pienin lintu? Tai että tilhi ei humallu syömistään pihlajanmarjoista, sillä se polttaa alkoholia nopeammin kuin mikään muu eläin?

Biologi, luontokuvaaja ja tietokirjailija Lasse J. Laine on uudistanut Suomen linnut -kirjan lintukantamme viimeisimpien tietojen mukaiseksi. Helmikuussa ilmestyvä päivitetty versio esittelee upein värikuvin 353 Suomessa tavattua lintulajia.

Ilmastonmuutoksen ja useiden muiden tekijöiden vaikutuksesta lintujemme levinneisyystiedot ja parimäärät ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa melkoisesti. Suomeen on ilmaantunut muutamia uusia pesimälajeja, ja linnustomme on lisääntynyt kahdeksalla uudella lajilla. Perinteisten pesimälajiemme kannoissa on tapahtunut yllättävän suuria muutoksia. Monet lajit ovat vähentyneet huomattavasti ja joutuneet uhanalaisten lajien listalle

"Vaikka jotkut lintulajimme ovat runsastuneet, huoli kohdistuu etenkin monien Lapin lajien sekä metsälajien pesimäkantojen taantumiseen. Erityisen huono tilanne on myös useilla peltolajeilla. Surullisin esimerkki on peltosirkku, jonka kanta on vähentynyt alle kymmenesosaan. Myös kaikkien pääskylajiemme määrät ovat romahtaneet huolestuttavasti", Laine sanoo.

Laine toteaa kuitenkin, että ihmisten kasvava kiinnostus luontoa kohtaan tuo toivoa tilanteeseen. Lintuharrastuksen suosio kasvaa vuodesta toiseen, ja sen kautta lintujemme hyvinvointia voidaan parantaa monin tavoin.

"Lintujen elämään perehtyneistä luontoihmisistä sukeutuu ajan mittaan luonnonsuojelijoita, siitä pitävät huolen lintujen kauneus, viehättävät elintavat ja aamujamme virkistävät liverrykset. Kokemuksesta voin sanoa, että harrastuksen pari ensimmäistä vuotta ovat riemuisimpia. Jokaisella retkellä oppii uutta, tietämys lisääntyy virheiden ja oivallusten kautta. Harrastus palkitsee oppilaansa kutkuttavilla probleemoilla ja hienoilla elämyksillä", hän kommentoi.

Lasse J. Laine on suunnitellut lintuoppaan yli puolen vuosisadan kokemuksellaan sellaiseksi, että tunnistaminen sujuu mahdollisimman helposti niin kotona kuin maastossa. Tunnistusopas käsittää yli 600 valokuvaa, tiedon läpimuuttajista, vuosittain nähtävistä harhailijoista sekä harvinaisten lajien osion. Lisäksi kirjan kautta pääsee kuuntelemaan 230 lintulajin laulua.

Klassikoksi noussut teos perehdyttää lintujen tunnistamiseen kaikki siivekkäistä kiinnostuneet.

Lasse J. Laineelta on aiemmin ilmestynyt muun muassa Suomen luonto Tunnistusopas, Suomen lasten luontokirja, Suomen linnut Havaintokirja ja Suomen linnut Harrastajan opas sekä Suomen eläimet.

Tekijän haastattelupyynnöt ja kirjan pdf-vedokset: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lasse J. Laine,. Kuva: Lasse J. Laine.