Uudistuvasta Särkänniemestä ilmastopositiivinen elämysten kärkikohde

Särkänniemen alueesta rakentuu tämän vuosikymmenen aikana monipuolinen ja ympärivuotinen elämyskeidas Tampereen matkailun vetovoimavaltiksi. Vähähiilisyys ja kestävyys ovat keskeisiä osia alueen tulevaisuuden kehityksessä.

Uudistuvan Särkänniemen ilmastopositiivisen vision ja kestävän kehityksen tavoitteet esittelevä tiekartta julkaistaan Särkänniemessä perjantaina 14.2.2020. Tiekartta on koottu laajalla yhteistyöllä osana Visit Tampere Oy:n koordinoimaa Kestävän matkailun Hub –hanketta.

– Ilmastopositiivisuus kiteytyi tiekartan vision avainsanaksi, koska halusimme korostaa jatkuvan parantamisen ja positiivisen tekemisen tärkeyttä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Visio on alueen tulevien elämystalouden toimijoiden yhdistäjä ja yhteistyö on tiekartan kantava teema, kertoo projektipäällikkö Matti Pollari Visit Tampere Oy:stä

– Arvolupauksessa asiakkaille korostuu huolettomuus. Särkänniemi on ennen kaikkea viihtymisen ja ilon paikka. Yritysten tehtävä on tuottaa palvelut kestävästi ja pyrkiä vähähiilisyyden jatkuvaan kehittämiseen. Tiekartan tavoite on tarjota yrityksille suuntaviitat ja yhteisiä ratkaisuja tämän työn tueksi.

Hiilineutraalin Tampereen edelläkävijäksi

- Särkänniemeen suunniteltu resort-tyyppinen kokonaisuus kaupungin keskustassa on ainutlaatuinen Suomessa. Alue yhdistää kaupunkikulttuurin järviluontoon ja tuo huvipuiston rinnalle monipuolisesti aktiviteetteja, hyvinvointia sekä ravintola- ja majoituspalveluita. Kestävyys on alueen uudistumisen läpileikkaava perusta, kommentoi kehitysjohtaja Ville Aarresuo Tampereen Särkänniemi Oy:stä.

Alueen suunnittelu ja rakentuminen etenevät samassa tahdissa Tampereen vuoteen 2030 asetetun hiilineutraaliustavoitteen kanssa. Tiekarttatyön yksi päämäärä on yhdistää kaupungin ja matkailuliiketoiminnan kehitys sekä nostaa Särkänniemen alue hiilineutraalin Tampereen näkyväksi veturiksi.

– Särkänniemen alueella on mahdollisuus toimia koko kaupungille ja valtakunnallisestikin mallikohteena miten kestävyystavoitteita viedään eteenpäin rohkeasti ja yhteistyössä. Tärkeä osa kehitystä ja alueen tulevaisuutta on myös tamperelaisten viihtyminen omassa kaupungissaan entistä monipuolisempien palvelujen ja elämysten parissa, visioi Tampereen kaupungin apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Särkänniemen energiayhteisö ja Food Market 2.0

Tiekartan rinnalla hankkeessa on suunniteltu konkreettisia ratkaisuja energian, liikkumisen ja ruokaketjujen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Tiekartan julkistustilaisuudessa hankkeen partnerit esittelevät näihin osa-alueisiin keskittyviä kärkikonsepteja. Ratkaisuissa korostuvat palvelujen jakaminen ja yritysten yhteistyö.

– TAMKin johdolla visioitu Food Market 2.0 on alustataloutta soveltava uusi palvelumalli lähiruoan hyödyntämiseen. Ekokumppanit Oy:n konseptoima energiayhteisön malli taas pyrkii rakentamaan kestävän energian kokonaisratkaisun alueelle. Siihen yhdistetty kompensointimalli on nähdäkseni valtakunnallisestikin ainutlaatuinen idea ja tärkeä väline ilmastopositiivisuuden tavoittelussa, Matti Pollari arvioi.

– Seuraava askel on kutsua yrityksiä mukaan konseptien jatkokehitykseen ja viedä tiekartta osaksi alueen rakentumista. Tampereen Särkänniemi Oy ja kaupunki ovat tässä avaintoimijat.

Lisätietoja:

Matti Pollari
Visit Tampere Oy
matti.pollari@visittampere.fi

Miikka Seppälä
Tampereen Särkänniemi Oy
miikka.seppala@sarkanniemi.fi

Tiedotteen liitteenä Ilmastopositiivinen elämystalouden edelläkävijä – tiekartan vedos tausta-aineistoksi. Vedosta ei ole tarkoitettu laajempaan jakeluun tai julkaisuun.

Tiekartan verkkoversio julkaistaan 14.2. osoitteessa

**************************************************************************************

Uudistuva Särkänniemen alue

Ilmastopositiivinen elämystalouden edelläkävijä

Tiekartan julkistustilaisuus

pe 14.2.2020 klo 9.00 - 15.30

Särkänniemen Planetaariossa

Tervetuloa Särkänniemen alueen vähähiilistä tulevaisuutta visioivan tiekartan julkistustilaisuuteen. Tilaisuuden avaa apulaispormestari Jaakko Stenhäll. Aamupäivällä keskitymme alueen uudistumisen kehityssuunnitelmien ja tiekartan esittelyyn. Iltapäivällä Kestävän matkailun Hub -hankkeen partnerit pitchaavat Särkänniemi Shark Tankissa asiantuntijaraadille ja yleisölle muun muassa Särkänniemen energiayhteisön mallin ja Food Market 2.0 konseptin.

Jukka Punamäki Helsingin kaupungilta peilaa kommenttipuheenvuorossaan suunnitelmia Helsingin Kestävän matkailun ohjelmaan ja Mikko Manka TAK Research Oy:stä linjaa kestävyyden haasteita asiakastiedon pohjalta. Tilaisuuden lopuksi jälkipuintia ja Särkänniemen loihtimaa kestävää purtavaa.

Tärkeimpänä tavoitteenamme on kutsua kehitystoimijat ja yritykset mukaan jatkokehittämään hankkeessa luonnosteltuja vähähiilisiä palvelukonsepteja ja edistämään Särkänniemen kestävää tulevaisuutta.

Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittautumiset (10.2.2020 mennessä) ja lisätiedot:

Miikka Seppälä
Tampereen Särkänniemi Oy