Uupumusepidemian torjunta johtamista ja organisaatiokulttuuria parantamalla!

Lari Karjulan Ymmärrä uupunutta, johda uuvuttamatta on käytännönläheinen teos, joka opastaa millä keinoilla uupumusta voidaan välttää.

Ymmärrä uupunutta, johda uuvuttamatta (Basam Books 2022)

“Toimin kuin robotti, suoritin entistä enemmän. Ihmiset ympärillä tykkäsivät siitä ja kannustivat reaktioillaan jatkamaan toimintaani. Sitä jatkui jonkin aikaa, kunnes siihen tuli stoppi. Olin uupunut.”

Uupumusta, burnouteja, työuupumusta – vaiva vilahtelee kepeästi monissa keskusteluissa. Toinen porukka näkee uupumuksen ihmisen heikkoutena, ehkä jopa kyvyttömyytenä hallita työtään. Toisaalla uupumus nähdään organisaation epäonnistumisena. Uupumuksesta puhuvat lähinnä itse uupumuksen kokeneet, eikä objektiivista näkemystä ole liiemmin tarjolla.

Uupumus on todellinen uhka suomalaiselle yhteiskunnalle. Juurisyitä ei ole pystytty tunnistamaan, eikä niihin ole pystytty reagoimaan riittävällä napakkuudella. Jopa 87% nuorista on kokenut burnoutin tai ollut lähellä sitä (YPAI-tutkimus).

Lari Karjula oppi lääkärinä, miten tunnistaa uupumuksen, työuupumuksen ja masennuksen. Vaikka ymmärtäisi uupumiseen liittyvän diagnostiikan, voi olla vaikea käsittää, mitä uupunut ihminen käy läpi. Millaiselta asiat, ihmiset ja toiminta oikeasti näyttävät uupuneen silmin? Millaisilla toimenpiteillä uupumukset torjutaan?

”Näin toistuvasti johtajia, myös henkilöstöjohtajia, joilla ei tuntunut olevan ymmärrystä uupumuksen todellisesta luonteesta. Samaan aikaan uupumusepidemia vaikutti tavoittavan yhä useamman organisaation.” Karjula kertoo kirjoittamiseen motivoineista tekijöistä.

Kirjassaan Ymmärrä uupunutta, johda uuvuttamatta Karjula ehdottaa ratkaisuja uupumisen välttämiseksi sekä keinoja siihen, millaisella johtamisella ja organisaatiokulttuurilla uupumuksia voidaan välttää. Kirja on oppimatka ihmismieleen, ja kirjassa tarjotaan käytännönläheisiä näkökulmia, miten ihmismieli huomioidaan johtamisessa ja organisaatiokulttuurissa.

”Avaan kirjassa monipuolisesti uupumukseen johtavia tekijöitä niin yksilötasolla kuin organisaatiotasollakin. Useat tapausesimerkit pitävät asiat lähellä monille tuttua arkea. Uupumus on vaikeasti ymmärrettävä, monimutkainen asia, johon tarvitaan yleisesti parempaa ymmärrystä. Uupumusta ei ehkäistä terveydenhuollon toimenpiteillä vaan yhteiskuntaa kehittämällä ja siinä ratkaisevassa asemassa ovat organisaatiot, työyhteisöt ja johtajat. Siihen tämä kirja tarjoaa avaimia.” Karjula tiivistää kirjan viestiä.

Kirja on suunnattu erityisesti johtajille, esihenkilöille ja kaikille niille, jotka haluavat rakentaa ympärilleen yhä parempia tiimejä, joissa ihmiset jaksavat eivätkä uuvu.

Lukijoiden kommentteja:

”Työuupumus ei ole vain yksilön ongelma – se on organisaatioiden, johtamisen ja koko yhteiskuntamme tasoinen ongelma. Tähän aikamme uupumusepidemiaan kirja pureutuu erittäin syväluotaavasti, mutta käytännönläheisellä tavalla.” – Jaakko Sahimaa, organisaatiopsykologi

”Kirja haastaa esihenkilötyötä tekevän pohtimaan omaa johtajuuttaan ja sitä, miten omalla toiminnallaan meistä jokainen voi ehkäistä uupumista. Suosittelen jokaiselle johtamistyötä tekevälle pysähtymistä tämän kirjan äärelle!” – Kristiina Halonen, työkykyjohtaja, Työeläkeyhtiö Ilmarinen

“Kirja avaa uupumusta perusteellisesti ja saa minut toimitusjohtajana pohtimaan niitä keinoja, joilla tästä roolista käsin pystyn tukemaan ihmisten jaksamista. Teos laittaa pohtimaan sekä omia toimintatapoja ihmisten johtajana mutta pysäyttää myös tarkastelemaan itsensä johtamista.”

– Minna Metsälä, toimitusjohtaja, LähiTapiola Pirkanmaa

Lääkäri ja yritysvalmentaja Lari Karjula on kiinnostunut yhteiskunnan ilmiöistä, jotka rakentavat pinnan alla tulevaisuuttamme. Ihmisyyden monimutkaisuus ja uupumusilmiö aktivoi tarttumaan aiheeseen kirjan muodossa. Kirjallaan hän haluaa tuoda esiin hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyviä toimenpiteitä, jotka ovat helposti toteutettavissa jokaisessa organisaatiossa.

Kutsumme median edustajat myös kirjan julkistamistilaisuuteen.

Helsingissä (VALO Hotel & Work) 7.12. klo 17-18.30

Oulussa (Hotelli Lasaretti) 12.12. klo 17-18.30

Etänä 15.12. klo 16-17

Ilmoittautumiset tilaisuuksiin osoitteessa: https://q.surveypal.com/johda-uuvuttamatta