Uusi Aalto2-museokeskus toteuttaa Alvar Aallon toiveen

Sisähavainnekuva Aalto2-museokeskuksesta, Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy.

"Mikään vanha ei synny uudestaan. Mutta se ei myöskään täydellisesti katoa. Ja se, mikä kerran on ollut, tulee aina uudestaan uudessa muodossa." Alvar Aalto 1921

Jyväskylän Ruusupuistoon 27.5.2023 avautuva uusi Aalto2-museokeskus yhdistää Alvar Aallon arkkitehtuurin ja muotoilun sekä keskisuomalaisen kulttuuriperinnön uudeksi kokonaisuudeksi. Aalto2:n laaja näyttelytarjonta, tapahtumat ja palvelut toteuttavat Alvar Aallon toiveen eri taiteenalojen yhteisestä foorumista.

Uusi kokonaisuus

Aalto2-museokeskus koostuu kahdesta Alvar Aallon suunnittelemasta rakennuksesta Alvar Aalto -museosta (1971–73, 2023), Keski-Suomen museosta (1956–61, 1991, 2019) sekä näiden välille valmistuvasta uudisosasta (2023). Nämä yhdessä muodostavat Aalto2-museokeskuksen hieman yli 5000 neliön tilat. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 16 M€, josta Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustus yhteensä 4,1 M€.

Peruskorjattu Alvar Aalto -museo avaa ovensa useamman vuoden tauon jälkeen. Museoon on tehty korjauksia rakenteisiin, talotekniikkaa on uusittu ja tiloihin on tehty muutoksia palvelemaan uudistuvaa Aalto2-kokonaisuutta.

Keski-Suomen museon ja Alvar Aalto -museon välisestä Aalto2:n nivelosasta vuonna 2015–2016 järjestetty kansainvälinen ideakilpailu oli ainutlaatuinen mahdollisuus luoda uutta kahden Alvar Aallon rakennuksen väliin. Kaikkien aikojen toiseksi suosituin suomalainen arkkitehtuurikilpailu sai lähes 700 ehdotusta ympäri maailman ja osoitti jälleen Aallon arkkitehtuurin kansainvälisen vetovoimaisuuden. Lopullinen uudisosa on Arkkitehtitoimisto A-Konsulttien suunnittelema. Toimisto on suunnitellut myös kummankin museon peruskorjaukset.

Viihtyisä nivelosa vastaa asiakkaiden toiveisiin, parantaa museoiden saavutettavuutta ja yhteistyömahdollisuuksia. Yhteiset aulatilat, museokauppa ja kahvila muodostavat kokonaisuuden ja viihtyisän olohuoneen, joka madaltaa kynnystä tutustua museokeskukseen ja sen näyttelyihin. Aalto2:sen saavutettavuus ja esteettömyys sekä tilojen yhteiskäyttö mahdollistavat laajempien näyttely-, oheisohjelma- ja palvelukokonaisuuksien luomisen eri kohderyhmille.

”Uusi museokeskus profiloituu kulttuuriympäristöön, arkkitehtuuriin ja muotoiluun erikoistuneeksi monitoimitaloksi, jonka elämykselliset sisällöt houkuttelevat entistä laajempaa yleisöä”, kertoo Jyväskylän kaupungin museotoimenjohtaja Heli-Maija Voutilainen Keski-Suomen museosta.

“Aalto2:sen arkkitehtuuri ja näyttelyt tarjoavat maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua arkkitehti Alvar Aallon kasvuympäristöön, suunnitteluideoihin ja toteutuksiin autenttisessa ympäristössä”, jatkaa Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh.

Monikerroksellinen näyttelysisältö

Aalto2:ssa yhdistyvät luontevasti taide ja tiede, kulttuuriympäristö, arkkitehtuuri ja muotoilu. Museokeskus tarjoaa kiinnostavan ja monikerroksisen näyttelyohjelmiston sekä uutta tapahtumatarjontaa erilaisille kohderyhmille. Aalto2 inspiroi eri ikäisiä läheltä ja kaukaa. Aalto2:n sisältöjä tuottavat Alvar Aalto -museo, Keski-Suomen museo sekä niiden kansainväliset, valtakunnalliset ja paikalliset yhteistyökumppanit.

Avajaisnäyttelyssä maailmanperintöä läheltä ja kaukaa
Aalto2-museokeskuksen perustajamuseot ovat aktiivisia maailmaperintötoimijoita, joiden tuottama yhteisnäyttely “Ihmisen jäljet – maailmanperintöä” avaa Aalto2:n toukokuun 27. päivä. Näyttelyn kuraattorit, suomalais-espanjalainen arkkitehtiduo Anna ja Eugeni Bach, vastaavat myös näyttelyarkkitehtuurista. “Ihmisen jäljet – maailmanperintöä” esittelee sekä aineellista että aineetonta perintöä Kiinan muurilta suomalaisen saunakulttuurin kautta moderniin arkkitehtuuriin, liittäen sen Alvar Aallon töihin. Näyttelykokonaisuus on esillä Aalto2-museokeskuksessa viiden pienoisnäyttelyn sarjana, joka avaa rakennetun perinnön ja kulttuuriperinnön monimuotoisuutta.

Keskisuomalaisuus ja Alvar Aalto
Aalto2-kokonaisuuteen kuuluvat myös uusi Alvar Aalto -museon sekä Keski-Suomen museon pysyvät näyttelyt.

Alvar Aalto -museon uusi pysyvä näyttely ”AALTO – työ ja elämä” kertoo Aallon tuotannosta ja suunnittelun taustalla vaikuttaneista ajatuksista ja tekijöistä. Näyttelyssä pääsee perehtymään Alvar Aallon (1898–1976) elämään ja tuotantoon. Aalto tunnetaan arkkitehtina ja muotoilijana, jonka rinnalla työskentelivät arkkitehtipuolisot Aino Aalto (1894–1949) ja Elissa Aalto (1922–1994), mutta myös laaja joukko toimiston arkkitehteja ja merkittäviä yhteistyökumppaneita. Alvar Aallon mukaan arkkitehtuurilla ja hyvällä suunnittelulla voidaan ratkaista ihmiselämän ja yhteiskunnan probleemeja, sillä arkkitehdin velvollisuus oli palvella pientä ihmistä. Näyttely pureutuukin pintaa syvemmälle - itse suunnittelun prosessiin - jossa jokainen suunnittelutehtävä oli uusi probleemi.

Keski-Suomen museon pysyvässä näyttelyssä “Keskisuomalaisuutta etsimässä” yleisö pääsee tutkimusmatkalle keskisuomalaiseen kulttuuriperintöön. Näyttelyssä ollaan keskisuomalaisuuden jäljillä aina esihistoriasta vuoteen 2000. Näyttely pohtii ja esittelee keskisuomalaisen ihmisen elämää eri vuosituhansina, -satoina ja -kymmeninä. Näyttelystä löytyy monipuolisesti katsomista, kuunneltavaa ja tekemistä kaiken ikäisille. Kävijä voi eläytyä muistoihin ja kertomuksiin, ihmetellä ja ihailla muuttuvaa keskisuomalaista maisemaa ja elämisen ympäristöä, piipahtaa elokuvissa, lueskella sarjakuvaa kaupungin perustamisvaiheista, fiilistellä savusaunan, urheilun tai räpin tunnelmia.

Aalto2-museokeskus on uusi arkkitehtuurin, muotoilun ja kulttuuriperinnön kohtaamispaikka Jyväskylässä.  Se avautuu toukokuussa 2023 Alvar Aalto 125-juhlavuoden kunniaksi.

Lisätietoja:
Tommi Lindh, toimitusjohtaja
puh. 044 562 1625
tommi.lindh@alvaraalto.fi

Keski-Suomen museo
Heli-Maija Voutilainen, museotoimenjohtaja
puh. 050 355 5048
heli-maija.voutilainen@jyvaskyla.fi

Mediatiedustelut:
Viestintäpäällikkö Mirkka Vidgrén
puh. 040 168 5142

Sisähavainnekuva Aalto2-museokeskuksesta, Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy.