Molok Oy

Uusi älykäs MolokDomino ohjaa vähentämään sekajätettä ja ympäristön kuormitusta

MolokDomino-jätesäiliöt mahdollistavat nykyaikaisen jätehuollon, johon saadaan mukaan niin älyä kuin käyttäjäystävällistä muotoiluakin. Älyominaisuudet helpottavat sekä asukkaiden arkea että jätesäiliöitä hallinnoivan tahon työtä. Säiliöiden valmistuksessa panostetaan kestäviin ratkaisuihin ja ympäristöystävällisyyteen, kuten kierrätysmateriaalien lisäämiseen.
MolokDomino-jätesäiliöihin on mahdollista lisätä älykäs sähkölukko, jolla voidaan säädellä keräyssäiliön käyttöä. Kuva: Molok Oy

MolokDomino-jätesäiliöihin on mahdollista lisätä älykäs sähkölukko, jolla voidaan säädellä keräyssäiliön käyttöä. Säätely on tarpeen erityisesti tiheään asutuilla alueilla. Käyttäjille jaetaan luottokorttia muistuttava avainkortti tai pieni avaintagi, jolla jätesäiliön lukon saa auki.

– Älylukot ovat Suomessa vielä rajallisesti käytössä, mutta monissa Euroopan maissa ne ovat jo yleistyneet. Myös pinnanmittauksen käyttö lisääntyy Euroopassa, ja jollain aikavälillä varmasti myös Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa, kertoo Molok Oy:n tuote- ja markkinointijohtaja Samuli Hellemaa.

–  Sähkölukkoon kytketyn laskutuksen tavoitteena on sekajätteen vähentäminen. Asiakas palkitaan pienemmällä laskulla, jos luukun avauksia on vähän. Tällöin käytössä on myös rumpukansi, jossa yhdellä avauksella saa vain tietyn määrän jätettä säiliöön.

MolokDominoon on tulossa lisävarusteena tech-ready –kiinnitysalusta, joka helpottaa älylaitteiden kytkemistä säiliöön. Alusta on levy, johon voi kiinnittää esimerkiksi roskien pinnan tasoa mittaavan anturin.

Pinnanmittausanturilla voi kerätä käyttötietoutta, mikä auttaa keräyksen kehittämisessä. Pinnanmittauksen tiedot kytketään reittioptimointiohjelmaan, ja tyhjennykset optimoidaan valitulla keräysalueella. Astioiden tyhjennys puolitäysinä tuhlaa resursseja ja lisää ympäristökuormitusta.

Sähköinen lukko tunnistaa myös äkillisesti säiliössä kohonneen lämpötilan. Jos säiliölle on tehty ilkivaltaa, lukko hälyttää jätesäiliöiden huoltoon.

Kierrätysmateriaalit ja muotoilu suunnittelun keskiössä

MolokDomino-jätesäiliön muotoilussa on otettu huomioon sekä ympäristö että käyttäjät. Säiliö sulautuu osaksi ympäristöä ja sen täyttöluukut ovat ulkoasultaan viimeisteltyjä. Suositun komposiittiverhouksen lisäksi jätesäiliöihin voi saada alumiinisen ulkopinnan tai omalla kuvalla tai värillä tuotetun printtiverhouksen.

Uudistetun säiliön kannet ovat mustat ja sen ansiosta kansissa voidaan käyttää entistä enemmän kierrätysmuovia. Tällä hetkellä kannet on valmistettu vähintään 70 % kierrätysmateriaalista.

Kierrätysmateriaaleja käytetään merkittävästi muun muassa kansissa, komposiittiverhouksissa ja jätesäkeissä. Molok Oy haluaa pienentää hiilijalanjälkeään ja siksi kierrätysmateriaalien osuutta myös kasvatetaan aktiivisesti ja niille etsitään uusia käyttökohteita.

MolokDomino-jätesäiliöiden kestävät materiaalit ja rakenteet takaavat säiliöille pitkän käyttöiän. Myös kattava varaosapalvelu tukee jätesäiliöiden pitkää käyttöikää.

Jätesäiliön suunnittelussa on ajateltu erityisesti käyttömukavuutta sekä jätteiden vaivatonta viemistä. Esimerkkinä tästä on täyttöluukku, joka jää avatessa yläasentoon ja vapauttaa käyttäjän molemmat kädet. Lisävarusteena saatava kannen lukko on sijoitettu siten, että nostokahva suojaa lukkoa sadevedeltä sekä jätteistä syntyvältä kosteudelta.

Kuvat

Lataa
MolokDominoon on tulossa lisävarusteena tech-ready –alusta, johon voi kiinnittää esimerkiksi roskien pinnan tasoa mittaavan anturin. Kuva: Molok Oy
Lataa
MolokDominon älylukon voi yhdistää pinnanmittausanturiin, jolla voi kerätä käyttötietoutta, mikä auttaa keräyksen kehittämisessä. Kuva: Molok Oy

Molok Oy
Nosturikatu 16
37150 Nokia

010 3429 400https://www.molok.com/

Molok is a global category leader in semi-underground waste container business. It’s throughout sustainable solution has a great positive emptying handprint & collection economy. With over 30 years the company has installed over 190 000 containers to more than 45 countries. Molok Oy's headquarters and production are located in Nokia, Finland. The company's turnover in 2022 was approximately 30 MEUR and it employs 77 people on a permanent basis.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Molok Oy

Suomalainen jätehuoltoalan edelläkävijä Molok on löytänyt uuden kodin ja liittyy yrityskaupan myötä osaksi maailmanlaajuista jätehuollon markkinajohtajaa SULOa10.7.2023 16:00:00 EEST | Tiedote

Jätteiden syväkeräysjärjestelmien kehittäjä ja edelläkävijä Molok on suomalainen menestystarina, joka on pääomasijoittaja Vaaka Partnersin omistuksessa laajentunut yli 40 maahan viimeisten seitsemän vuoden aikana ja tehnyt vastuullisuudesta yrityksen strategisen kulmakiven. Nyt Molokin on aika siirtyä kasvussa seuraavaan vaiheeseen. Molok liittyy yrityskaupassa osaksi SULOa, maailmanlaajuista jäteratkaisujen markkinajohtajaa. Kaupassa SULO ostaa Molokin koko osakekannan. Molokin pääkonttori säilyy Nokialla.

Molok, a pioneer in the waste management industry in over 40 countries, finds a new home in an acquisition and joins SULO, the global waste management leader, and the SULO family of products10.7.2023 16:00:00 EEST | Press release

Molok, the original developer and pioneer of semi-underground waste solutions, is a success story that, under the ownership of private equity investor Vaaka Partners, has expanded to more than 40 countries over the past seven years and made sustainability a strategic cornerstone of the company. Now it's time for Molok to move to the next stage of its growth. Molok is joining SULO, the global market leader in waste solutions, in an acquisition. In the transaction, SULO will acquire the entire share capital of Molok. Molok’s headquarters will remain in Nokia, Finland.

Jätelaki velvoittaa – syväkeräys mahdollistaa: Jätteet tehokkaasti kiertoon asuntomessualueella13.7.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Molok Oy:n syväkeräyspisteet tuovat tehoa Naantalin asuntomessualueen jätehuoltoon ja kierrätykseen. Omakotialueelle on oma korttelikeräyspisteensä ja alueella sijaitsevalle 21 asunnon rivitaloyhtiölle omansa. Jätteiden keräys toteutetaan yhteistyössä Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:n kanssa. Suomi on selvästi jäljessä EU:n jäsenmailleen asettamista kierrätystavoitteista ja saanut asiasta jo muistutuksen. Kierrätysaste on Suomessa pysynyt jo vuosia samalla tasolla, noin 42 prosentissa. EU:n tavoite on 55 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.