Uusi auktorisoitu kiinteistöarvioija Hämeeseen

Kaikkein vaativimpia arvonmäärityksiä tekevien auktorisoitujen kiinteistöarvioijien (AKA) määrä kasvoi Suomessa 29 arvioijalla. ”Saimme alueellemme uuden arvioijan, kun Linnan Kehityksen sijoittumispalvelutiimin johtajana työskentelevä Ari Räsänen läpäisi Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan järjestämän AKA-kokeen”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Linnan Kehityksen sijoittumispalvelutiimin johtajana työskentelevä Ari Räsänen läpäisi AKA-kokeen.

AKA-arvioijien asiantuntemusta kiinteistöjen arvonmäärityksessä käytetään etenkin vaativissa kohteissa, haasteellisessa markkinatilanteessa tai erityistä puolueettomuutta edellyttävissä tehtävissä, kuten riitatilanteissa.

Ari Räsänen suoritti laajimman AKA-kokeen eli yleisauktorisoinnin, mikä mahdollistaa muun muassa asuntokiinteistöjen, maatalous- ja metsäkiinteistöjen, toimitilojen ja erityiskohteiden arvioinnin esimerkiksi kiinteistökauppaa, vakuutta tai vaikka investointia varten.

”Olen toiminut erilaisten kiinteistöjen kanssa lähes koko ikäni ja tämä tutkinto on luonnollinen jatkumo asiantuntijuuden lisäämiselle. AKA-tutkinto antaa minulle tärkeät työkalut, joita pystyn hyödyntämään käytännön työssä joka päivä. Auktorisointi tuo asiakkaalle todellista luotettavuutta ja uskottavuutta kiinteistöjen kohdalla”, toteaa Räsänen

Kokeeseen osallistuvilta edellytetään arviointitehtäviin soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai muuta hyväksyttäväksi katsottavaa koulutusta. Lisäksi henkilöllä tulee olla vähintään kolmesta viiteen vuoteen työkokemusta arviointialalta. Näin pyritään varmistamaan alan korkea osaaminen ja laatu.

Kiinteistöarvioijan tutkinnon suoritti tänä vuonna poikkeuksellisen moni alan asiantuntija. Kun edellisenä kahtena vuotena hyväksyttiin 17 ja 15 kiinteistöarvioijaa, tänä vuonna hyväksyttyjä arvioijia oli jo 29.

”Auktorisoidun kiinteistöarvioijan tekemälle arvonmääritykselle on usein tarvetta esimerkiksi vakuuden arvon määrityksessä sekä ositus- ja pesänjakotilanteissa. Yhä useampi pankki vaatii juuri auktorisoidun kiinteistöarvioijan käyttöä, vaikka arvonmäärityksiä tekevät myös muut alan toimijat”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

Kiinteistöjen arvonmääritykset kasvussa

Keskuskauppakamarin kiinteistöarvioijille tekemän kyselyn mukaan tarve auktorisoidun arvioijan suorittamaan kiinteistöjen arvonmääritykseen on tasaisessa kasvussa. Erityisesti toimitilojen ja erityiskohteiden arvonmäärityksiä tekevistä yleisauktorisoiduista kiinteistöarvioitsijoista kolmannes katsoo arviokirjatilausten määrän kasvaneen viimeisen vuoden aikana. Keskuskauppakamarin tuoreimpien vuotta 2020 koskevien tilastojen mukaan toimitilojen ja erityiskohteiden arviokirjojen määrä kasvoi 17 prosentilla edellisvuodesta koronasta huolimatta.

”Auktorisoitua kiinteistöarvioijaa käytetään yhä useammin pankin vaatimuksesta lainan vakuutena käytetyn kiinteistön arvon määrityksessä. Kyselyyn vastanneista arvioitsijoista yli puolet katsoi nimenomaan auktorisoinnin vaatimisen lisääntyneen”, sanoo Harju.

Auktorisoitua kiinteistöarvioijaa käytetään tyypillisesti myös suuremmissa yritysten toimitilakaupoissa sekä yrityskaupoissa, joissa kaupan kohteena on liiketoiminnan lisäksi myös yrityksen omistamia kiinteistöjä.

Asuntojen arvonmääritykset ovat sekä kyselyn että tilastojen mukaan pysyneet koronasta huolimatta samalla tasolla.

Linnan Kehitys Oy:n johtaja Ari Räsänen, p. 040 866 7501

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä uskotaan kasvuun17.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yritysten arviot lähikuukausien suhdannekehityksestä ovat jopa hieman parempia kuin valtakunnallisesti yritysten arviot. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin tiistaina. ”Vihdoinkin näyttää siltä, että alueemme yritykset uskovat kasvuun ja saavuttavat valtakunnallisen suhdannetason. Myös vastanneiden yritysten konkurssiriski on laskenut ja on nyt alempi kuin valtakunnallisissa tuloksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Väyläverkon investointiohjelma on riittämätön15.9.2021 11:51:02 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa vuosille 2022-2029 erityisesti maantieliikenteen osalta alimitoitettuna. ”Investointitaso on täysin riittämätön ja nyt esitetty investointisuunnitelma ei paranna maantieverkoston korjausvelkaa. Hämeen elinkeinoelämän kannalta on erittäin haitallista, jos valtatielle 12 suunniteltu Uusikylä-Tillola-tieosuuden parantaminen ja valtatielle 3 suunniteltu Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymää ei huomioida investointiohjelmassa”, kritisoi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset kannattavat työperäistä maahanmuuttoa6.9.2021 08:31:37 EEST | Tiedote

Yli puolet Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Yllättävän moni Hämeessä toimivista yrityksistä kannattaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Vastanneista yrityksistä 53 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman varmistamiseksi. Lisäksi alueellamme yritykset kannattavat vaihtoehtoisena keinona opiskeluun perustuvan maahanmuuton lisäämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula kasvaa myös Hämeessä2.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta koettelee osaa Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Elinkeinoelämä haluaa koronapassin nopeasti käyttöön18.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia haluaa koronapassin mahdollisimman nopeasti käyttöön. Tieto selviää kauppakamarin tekemästä pikakyselystä. ”Vastanneista yrityksistä yli kolmannes kertoo, että koronapassi vaikuttaisi liiketoimintaan paljon tai erittäin paljon. Keskuskauppakamari vaati jo huhtikuussa kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa ja terveysturvallisessa avautumisessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.