Sosped Säätiö

Uusi diagnoosi tekee Pelihäiriön näkyväksi – digipeliriippuvuuteen on ollut vaikea saada apua

Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi Pelihäiriön digipeliriippuvuuden määritelmänä tulevaan ICD-11-tautiluokitukseen. Digipelihäiriöön perehtyneiden asiantuntijoiden mukaan virallinen diagnoosi on odotettu uudistus, joka edesauttaa tulevaa tutkimusta sekä avun ja tukimuotojen kehittämistä.

Digipelirajat'on, Sosped-säätiö

-Moni digipeliongelman kanssa kamppaileva kokee tällä hetkellä, että apua on vaikea saada eikä ongelmaa ymmärretä. Virallisen diagnoosin myötä ongelmallisen digipelaamisen tutkimus sekä tarjottavat tuki- ja hoitomuodot kehittyvät ja tulevat paremmin saataville, kommentoi Digipelirajat’on-hankepäällikkö, psykologi Terhi Mustonen. Sosped-säätiön alainen Digipelirajat’on-hanke tarjoaa tietoa ja vertaistukea ongelmallisesti digipelaaville ja heidän läheisilleen.

-Tapasin viisi eri ammattilaista mutta koin, että  syvempi ymmärrys ongelmallisesta digipelaamisesta  puuttui. Sain kyllä tukea elämänhallintaan, nukkumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin, mutta itse digipeliongelmaan en saanut apua, kuvailee 8 vuotta ongelmallisesti pelannut 24-vuotias mies omaa kokemustaan.

-Tähän asti hoidon kehittäminen ei ole ollut kenenkään vastuulla ja ammattilaisilla on ollut vain vähän tietoa ongelmallisen digipelaamisen tunnusmerkeistä. Virallisen diagnosoinnin myötä myös tuki- ja hoitomuotoihin täytyy alkaa panostaa uudella tavalla, Mustonen linjaa.

Ongelmallisen digipelaamisen tunnistaminen on hyvä asia kaikille pelaajille. Ilmiön lisääntynyt ymmärrys vähentää ei-ongelmallisen digipelaamisen demonisointia ja selkeyttää aiheesta käytävää julkista keskustelua ja avun kohdentamista.

-Pelaamiseen käytetty ruutuaika ei yksinään kerro digipelaamisen ongelmallisuudesta, sillä pitkät peli-istunnot voivat olla myös osa tavoitteellista  peliharrastusta, huomauttaa Mustonen. Suurimmalle osalle digipelaaminen on harrastus muiden joukossa.

-Digipelihäiriö koskettaa vain pientä joukkoa digipelaajista, mutta he tarvitsevat tilanteeseensa ammatillista tukea. Lisäksi vertaistuki voi tarjota  digipelaajalle yhteisöllisyyden ja kyvykkyyden kokemuksia, joita pelimaailma on aikaisemmin tarjonnut. Näitä kokemuksia jokainen ihmisistä tarvitsee voidakseen hyvin, toteaa Mustonen.

Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Kuva: Digipelirajat'on, Sosped-säätiö

Sosped Säätiö
Elimäenkatu 25-27

050 566 2414, toimisto@sosped.fihttp://www.sosped.fi

Digipelirajat’on tarjoaa tukea, vertaisuutta ja tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta valtakunnallisesti. Toiminta on suunnattu 18-29-vuotiaille, joilla on kokemuksia ongelmallisesta digipelaamisesta. Digipelirajat’on tarjoaa myös tietoa aiheesta ammattilaisille ja muille kiinnostuneille. Lue Digipelirajat’on-hankkeen julkaisema tutkimuskatsaus ongelmallisesta digipelaamisesta täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sosped Säätiö