Sosped Säätiö

Uusi diagnoosi tekee Pelihäiriön näkyväksi – digipeliriippuvuuteen on ollut vaikea saada apua

Jaa

Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi Pelihäiriön digipeliriippuvuuden määritelmänä tulevaan ICD-11-tautiluokitukseen. Digipelihäiriöön perehtyneiden asiantuntijoiden mukaan virallinen diagnoosi on odotettu uudistus, joka edesauttaa tulevaa tutkimusta sekä avun ja tukimuotojen kehittämistä.

Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Digipelirajat'on, Sosped-säätiö

-Moni digipeliongelman kanssa kamppaileva kokee tällä hetkellä, että apua on vaikea saada eikä ongelmaa ymmärretä. Virallisen diagnoosin myötä ongelmallisen digipelaamisen tutkimus sekä tarjottavat tuki- ja hoitomuodot kehittyvät ja tulevat paremmin saataville, kommentoi Digipelirajat’on-hankepäällikkö, psykologi Terhi Mustonen. Sosped-säätiön alainen Digipelirajat’on-hanke tarjoaa tietoa ja vertaistukea ongelmallisesti digipelaaville ja heidän läheisilleen.

-Tapasin viisi eri ammattilaista mutta koin, että  syvempi ymmärrys ongelmallisesta digipelaamisesta  puuttui. Sain kyllä tukea elämänhallintaan, nukkumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin, mutta itse digipeliongelmaan en saanut apua, kuvailee 8 vuotta ongelmallisesti pelannut 24-vuotias mies omaa kokemustaan. 

-Tähän asti hoidon kehittäminen ei ole ollut kenenkään vastuulla ja ammattilaisilla on ollut vain vähän tietoa ongelmallisen digipelaamisen tunnusmerkeistä. Virallisen diagnosoinnin myötä myös tuki- ja hoitomuotoihin täytyy alkaa panostaa uudella tavalla, Mustonen linjaa.

Ongelmallisen digipelaamisen tunnistaminen on hyvä asia kaikille pelaajille. Ilmiön lisääntynyt ymmärrys vähentää ei-ongelmallisen digipelaamisen demonisointia ja selkeyttää aiheesta käytävää julkista keskustelua ja avun kohdentamista. 

-Pelaamiseen käytetty ruutuaika ei yksinään kerro digipelaamisen ongelmallisuudesta, sillä pitkät peli-istunnot voivat olla myös osa tavoitteellista  peliharrastusta, huomauttaa Mustonen. Suurimmalle osalle digipelaaminen on harrastus muiden joukossa.

 -Digipelihäiriö koskettaa vain pientä joukkoa digipelaajista, mutta he tarvitsevat tilanteeseensa ammatillista tukea. Lisäksi vertaistuki voi tarjota  digipelaajalle yhteisöllisyyden ja kyvykkyyden kokemuksia, joita pelimaailma on aikaisemmin tarjonnut. Näitä kokemuksia jokainen ihmisistä tarvitsee voidakseen hyvin, toteaa Mustonen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Lataa
Kuva: Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Kuva: Digipelirajat'on, Sosped-säätiö
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sosped Säätiö
Sosped Säätiö
Elimäenkatu 25-27
00510 HELSINKI

050 566 2414, toimisto@sosped.fihttp://www.sosped.fi

Digipelirajat’on tarjoaa tukea, vertaisuutta ja tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta valtakunnallisesti. Toiminta on suunnattu 18-29-vuotiaille, joilla on kokemuksia ongelmallisesta digipelaamisesta. Digipelirajat’on tarjoaa myös tietoa aiheesta ammattilaisille ja muille kiinnostuneille. Lue Digipelirajat’on-hankkeen julkaisema tutkimuskatsaus ongelmallisesta digipelaamisesta täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Sosped Säätiö

Tuore hanke edistää ulkomaalaistaustaisten seksuaaliterveyttä uusilla keinoilla20.9.2018 09:00Tiedote

VIGOR-hanke tarjoaa ulkomaalaistaustaisille uudenlaista tukea ja toimintaa seksuaaliterveyden edistämiseksi. Tiedon levittämiseen käytetään ulkomaalaistaustaisia koulutettuja mentoreita, ja esimerkiksi vessoja. Hankkeen tärkeyttä ja tarpeellisuutta peräänkuuluttavat myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ammattilaiset kokevat, että seksuaaliterveyskysymysten käsitteleminen on haastavaa, kun asiakkaan kulttuuri on vieras.

Yksi lause voi muuttaa kaiken – merkityksellisillä kohtaamisilla suuri vaikutus rahapeliongelman taltuttamiseen11.9.2018 07:00Tiedote

Merkitykselliset kohtaamiset voivat auttaa ongelmallisesti pelaavaa hakeutumaan avun pariin tai vähentämään pelaamistaan. Vertaistukiryhmissä kohtaamiset syventyvät, kun rahapelaajat ja heidän läheisensä pääsevät jakamaan kokemuksiaan saman kokeneiden kanssa. Pelirajat'on-toiminnan tekemä selvitys osoittaa, että ymmärrys toimii syyllistämistä tehokkaammin.

Paljon digipelaaville tarjolla uudenlaista tukea pelaamisen vähentämiseen10.9.2018 13:00Tiedote

Aikuisuuden kynnyksellä moni herää miettimään oman peliharrastuksensa suhdetta arkeen, ajankäyttöön ja sosiaalisiin suhteisiin. Yhä useampi paljon digipelejä pelaava nuori aikuinen toivookin uutta tekemistä pelaamisen rinnalle ja tukea pelaamisen vähentämiseen. Digipelirajat’on-hanke pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään tarjoamalla matalan kynnyksen tukea digipelaajille, jotka kaipaavat uutta otetta arkeen. Tekemiseen ja vertaisuuteen painottuva DPR Bootcamp -ryhmätoiminta käynnistyy syyskuussa Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa.

"Kaikki oli toissijaista pelaamisen rinnalla" – tuore tutkimuskatsaus pureutuu ongelmalliseen digipelaamiseen25.10.2017 09:59Tiedote

Suurimmalle osalle nuorista aikuisista digipelaaminen on harrastus muiden joukossa. Kuitenkin arviolta 8-12 prosenttia pelaa ongelmallisesti. Varoitusmerkkejä ovat vaikeudet opiskelussa, työssä ja ihmissuhteissa sekä fyysisten tarpeiden laiminlyönti. Tukea ongelmallisen digipelaamisen käsittelyyn on ollut vaikea löytää, koska ilmiöön on herätty Suomessa vasta viime vuosina.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme