Uusi Eron silmässä -podcast tuo apua erokriisissä olevalle

Erokriisin keskellä olevan ihmisen voi olla vaikea keskittyä lukemaan ja etsimään tietoa. Sininauhaliiton Eron silmässä -podcast-sarja on tehty ihmiselle, jota ero koskettaa juuri nyt. Podcastin ensimmäinen osa julkaistaan perjantaina 24.4.

Ohjelmasarja pureutuu eron peruskysymyksiin: tunteisiin, vuorovaikutukseen, itsetuntoon ja erosta selviytymiseen. Sininauhaliiton erotyön kehittäjä Irene Komun vieraina on erotyötä tekeviä ammattilaisia kuten parisuhdekouluttaja Marianna Stolbow ja perhe- ja paripsykoterapeutti Terhi Väisänen.

Oman kokemuksensa kautta erosta puhuu mm.  Herra Ylppö.

- Toivon, että podcastimme tarjoaisi turvallisen hetken ja toivoa eron silmässä olevalle ihmiselle, seuraavan askelen eteenpäin. Podcast voi olla monelle helpompi tapa käsitellä tunteitaan, kuin kirjaan tarttuminen tai eroryhmään etsiytyminen, Irene Komu sanoo.

Myös päihdeteema käsittelyssä

Sininauhaliitto on viime vuosina kehittänyt eroapua erityisesti niille, joiden eroon tai eropohdintaan liittyvät päihteet. Tällaisia eroja on paljon Suomessa. Päihdeteemaa käsitellään myös tässä podcast-sarjassa.

- Erokriisissä olevien ihmisten tukemiseen olisi ylipäänsä hyvä löytää uusia keinoja, sillä tapaturmaisen tai alkoholiperäisen kuoleman riski on tutkitusti voimakkaasti koholla heti avioeron jälkeen, varsinkin miehillä.

Podcastit tarpeen koronakriisin aikaan

Suomessa on eletty runsaan kuukauden ajan poikkeustilassa, joten kasvokkain kokoontuvia eroryhmiä tai muita tilaisuuksia ei voi nyt järjestää. Keskittymiskyky voi olla koronastressin vuoksi koetuksella ja oman rauhallisen hetken löytyminen kotona vaikeaa. Reilun puolen tunnin mittaisen podcastin voi ottaa nappikuulokkeisiin lenkkikaveriksi.

- Erotilanteessa oleville tämä aika voi olla erityisen raskasta. Monen täytyy yhtäkkiä jaksaa toimia yhdessä saman katon alla epämääräisen pitkälle venyvä aika. Tai jos asumusero on juuri astunut voimaan, voi totaalinen yksin oleminen tuntua aluksi lohduttomalta. Toki joissakin tapauksissa ero voi olla myös helpotus, Komu toteaa.

Eron silmässä -podcast-sarja on kuunneltavissa perjantaina 24.4. alkaen viikon välein nimellä ”Eron silmässä” mm. seuraavissa kanavissa : Acast, Apple Podcasts, iTunes, Spotify, Google Play,Deezer ym.

Lisätietoja: Irene Komu, 050 574 8809, irene.komu@sininauha.fi

Irene Komu, 050 574 8809, irene.komu@sininauha.fi

Paneudumme Sininauhaliitossa päihteistä johtuvien erojen erityiskysymyksiin sekä kehitämme saavutettavaa vertaistoimintaa niille ihmisille, jotka ovat jonkin erityistarpeen tai muutoin haastavan elämäntilanteen vuoksi vaarassa jäädä tuen ulkopuolelle.

Järjestämme Suomalaiseen eroseminaariin pohjautuvia vertaisryhmiä ihmisille, joilla on taloudellisesti tai sosiaalisesti vaikea elämäntilanne. Olemme järjestäneet päihde-erityisiä eroryhmiä, sateenkaarieroryhmiä sekä esteettömiä eroryhmiä.

Kaikilla on oikeus vanheta onnellisesti4.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Vanhustenviikon teema ”Onni on vanheta” on haastava monelle ikääntyneelle, sillä kaikilla ei ole taitoa tai edes halua vanheta, saati vanheta onnellisesti. Vanheneminen voi olla kurjaa, kivuliasta ja yksinäistä. Monelle ikääntyneelle yksin olemisesta tulee tottumus, ja keinot löytää uusia ihmissuhteita tai harrastuksia käyvät vähiin. Valitettavasti joidenkin ikääntyneiden ainoat kaverit ovat alkoholi ja lääkkeet.

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista30.9.2020 08:34:22 EESTTiedote

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Sininauhaliitto, 2020) valottaa ruoka-avun osallistavia mahdollisuuksia ja haasteita, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo olemassa olevaan kotimaiseen ruoka-apukirjallisuuteen näkökulmia toimijoiden suunnalta, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.