Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan ja joustavampaan valmistukseen. FLEXiä edeltäneen SIMP-ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: SSAB.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 9.00

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan, joustavampaan ja asiakkaiden erilaiset tarpeet paremmin huomioon ottavaan valmistukseen. Samalla valmistusprosesseja kehitetään tarkemmiksi ja luotettavimmiksi, mikä tekee niistä myös kustannustehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Muutos edellyttää digitalisoitua ja yhteen nivoutuvaa informaationkulkua prosessiketjun eri tasojen väleillä.

DIMECCin käynnistämässä FLEX-ohjelmassa ovat mukana SSAB Europe Oy, Outokumpu Stainless Oy, Outotec Finland Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Timegate Oy, SFTec Oy, Sapotech Oy, Oulun yliopisto ja Aalto yliopisto. Ohjelmaa aiotaan laajentaa uusilla osallistujilla ensi vuoden kesänä.

FLEX on osittain jatkoa DIMECCin SIMP-ohjelmalle, joka keskittyi metalliprosessien integroimiseen ja uudistamiseen. Ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Asiantuntijatapahtuma kokoaa yhteen Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaita voimia.

Sekä SIMP- että FLEX-ohjelmaan osallistuvan SSAB Europen prosessikehityksestä vastaava johtaja Juhani Asunmaa kertoo, että DIMECCin rooli oli keskeinen 3,5 vuotta kestäneessä SIMP-ohjelmassa. Innovaatiorahoituksella SSAB sai kehitystyöhön mukaan korkean osaamisen pk-yrityksiä ja akateemista tutkimustietoa, mikä nopeutti uusien menetelmien käyttöönottoa.

”SSAB:n visiona on vahvempi, kevyempi ja kestävä maailma, jota asiakkaamme rakentavat maailman parhaimmilla ja lujimmilla teräksillämme. DIMECC FLEX-hankkeessa kuljemme kohti joustavaa ja päästötöntä valmistusta”, jatkaa Asunmaa.

”SIMPissä kehitetty masuunien ohjauksen modernisointi on malliesimerkki, miten voimme laaja-alaisella innovaatioyhteistyöllä yhdistää perinteisen teollisuutemme ja startup-yritystemme parhaan osaamisen toiminnan tehostamiseksi kestävän kehityksen keinoin. Tämä lisää kilpailukykyämme, edistää pk-yritystemme kasvua kansainvälisille markkinoille sekä vähentää ympäristökuormitusta”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ohjelmapäällikkö Ingmar Baarman, Tammet Oy, puh. 040 541 7589, ingmar.baarman@tammet.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EETPress release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EETTiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EESTPress release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.