Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan ja joustavampaan valmistukseen. FLEXiä edeltäneen SIMP-ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: SSAB.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 9.00

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan, joustavampaan ja asiakkaiden erilaiset tarpeet paremmin huomioon ottavaan valmistukseen. Samalla valmistusprosesseja kehitetään tarkemmiksi ja luotettavimmiksi, mikä tekee niistä myös kustannustehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Muutos edellyttää digitalisoitua ja yhteen nivoutuvaa informaationkulkua prosessiketjun eri tasojen väleillä.

DIMECCin käynnistämässä FLEX-ohjelmassa ovat mukana SSAB Europe Oy, Outokumpu Stainless Oy, Outotec Finland Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Timegate Oy, SFTec Oy, Sapotech Oy, Oulun yliopisto ja Aalto yliopisto. Ohjelmaa aiotaan laajentaa uusilla osallistujilla ensi vuoden kesänä.

FLEX on osittain jatkoa DIMECCin SIMP-ohjelmalle, joka keskittyi metalliprosessien integroimiseen ja uudistamiseen. Ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Asiantuntijatapahtuma kokoaa yhteen Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaita voimia.

Sekä SIMP- että FLEX-ohjelmaan osallistuvan SSAB Europen prosessikehityksestä vastaava johtaja Juhani Asunmaa kertoo, että DIMECCin rooli oli keskeinen 3,5 vuotta kestäneessä SIMP-ohjelmassa. Innovaatiorahoituksella SSAB sai kehitystyöhön mukaan korkean osaamisen pk-yrityksiä ja akateemista tutkimustietoa, mikä nopeutti uusien menetelmien käyttöönottoa.

”SSAB:n visiona on vahvempi, kevyempi ja kestävä maailma, jota asiakkaamme rakentavat maailman parhaimmilla ja lujimmilla teräksillämme. DIMECC FLEX-hankkeessa kuljemme kohti joustavaa ja päästötöntä valmistusta”, jatkaa Asunmaa.

”SIMPissä kehitetty masuunien ohjauksen modernisointi on malliesimerkki, miten voimme laaja-alaisella innovaatioyhteistyöllä yhdistää perinteisen teollisuutemme ja startup-yritystemme parhaan osaamisen toiminnan tehostamiseksi kestävän kehityksen keinoin. Tämä lisää kilpailukykyämme, edistää pk-yritystemme kasvua kansainvälisille markkinoille sekä vähentää ympäristökuormitusta”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ohjelmapäällikkö Ingmar Baarman, Tammet Oy, puh. 040 541 7589, ingmar.baarman@tammet.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.