Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan ja joustavampaan valmistukseen. FLEXiä edeltäneen SIMP-ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: SSAB.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 9.00

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan, joustavampaan ja asiakkaiden erilaiset tarpeet paremmin huomioon ottavaan valmistukseen. Samalla valmistusprosesseja kehitetään tarkemmiksi ja luotettavimmiksi, mikä tekee niistä myös kustannustehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Muutos edellyttää digitalisoitua ja yhteen nivoutuvaa informaationkulkua prosessiketjun eri tasojen väleillä.

DIMECCin käynnistämässä FLEX-ohjelmassa ovat mukana SSAB Europe Oy, Outokumpu Stainless Oy, Outotec Finland Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Timegate Oy, SFTec Oy, Sapotech Oy, Oulun yliopisto ja Aalto yliopisto. Ohjelmaa aiotaan laajentaa uusilla osallistujilla ensi vuoden kesänä.

FLEX on osittain jatkoa DIMECCin SIMP-ohjelmalle, joka keskittyi metalliprosessien integroimiseen ja uudistamiseen. Ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Asiantuntijatapahtuma kokoaa yhteen Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaita voimia.

Sekä SIMP- että FLEX-ohjelmaan osallistuvan SSAB Europen prosessikehityksestä vastaava johtaja Juhani Asunmaa kertoo, että DIMECCin rooli oli keskeinen 3,5 vuotta kestäneessä SIMP-ohjelmassa. Innovaatiorahoituksella SSAB sai kehitystyöhön mukaan korkean osaamisen pk-yrityksiä ja akateemista tutkimustietoa, mikä nopeutti uusien menetelmien käyttöönottoa.

”SSAB:n visiona on vahvempi, kevyempi ja kestävä maailma, jota asiakkaamme rakentavat maailman parhaimmilla ja lujimmilla teräksillämme. DIMECC FLEX-hankkeessa kuljemme kohti joustavaa ja päästötöntä valmistusta”, jatkaa Asunmaa.

”SIMPissä kehitetty masuunien ohjauksen modernisointi on malliesimerkki, miten voimme laaja-alaisella innovaatioyhteistyöllä yhdistää perinteisen teollisuutemme ja startup-yritystemme parhaan osaamisen toiminnan tehostamiseksi kestävän kehityksen keinoin. Tämä lisää kilpailukykyämme, edistää pk-yritystemme kasvua kansainvälisille markkinoille sekä vähentää ympäristökuormitusta”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ohjelmapäällikkö Ingmar Baarman, Tammet Oy, puh. 040 541 7589, ingmar.baarman@tammet.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.