Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan ja joustavampaan valmistukseen. FLEXiä edeltäneen SIMP-ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: SSAB.

Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 9.00

Uuden FLEX-ohjelman visiona on siirtyä jäykästä metallien valmistustavasta ennakoivampaan, joustavampaan ja asiakkaiden erilaiset tarpeet paremmin huomioon ottavaan valmistukseen. Samalla valmistusprosesseja kehitetään tarkemmiksi ja luotettavimmiksi, mikä tekee niistä myös kustannustehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä. Muutos edellyttää digitalisoitua ja yhteen nivoutuvaa informaationkulkua prosessiketjun eri tasojen väleillä.

DIMECCin käynnistämässä FLEX-ohjelmassa ovat mukana SSAB Europe Oy, Outokumpu Stainless Oy, Outotec Finland Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Timegate Oy, SFTec Oy, Sapotech Oy, Oulun yliopisto ja Aalto yliopisto. Ohjelmaa aiotaan laajentaa uusilla osallistujilla ensi vuoden kesänä.

FLEX on osittain jatkoa DIMECCin SIMP-ohjelmalle, joka keskittyi metalliprosessien integroimiseen ja uudistamiseen. Ohjelman tulokset esitellään tänään DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Asiantuntijatapahtuma kokoaa yhteen Suomen valmistavan ja digitaalisen teollisuuden sekä akateemisen tutkimuksen parhaita voimia.

Sekä SIMP- että FLEX-ohjelmaan osallistuvan SSAB Europen prosessikehityksestä vastaava johtaja Juhani Asunmaa kertoo, että DIMECCin rooli oli keskeinen 3,5 vuotta kestäneessä SIMP-ohjelmassa. Innovaatiorahoituksella SSAB sai kehitystyöhön mukaan korkean osaamisen pk-yrityksiä ja akateemista tutkimustietoa, mikä nopeutti uusien menetelmien käyttöönottoa.

”SSAB:n visiona on vahvempi, kevyempi ja kestävä maailma, jota asiakkaamme rakentavat maailman parhaimmilla ja lujimmilla teräksillämme. DIMECC FLEX-hankkeessa kuljemme kohti joustavaa ja päästötöntä valmistusta”, jatkaa Asunmaa.

”SIMPissä kehitetty masuunien ohjauksen modernisointi on malliesimerkki, miten voimme laaja-alaisella innovaatioyhteistyöllä yhdistää perinteisen teollisuutemme ja startup-yritystemme parhaan osaamisen toiminnan tehostamiseksi kestävän kehityksen keinoin. Tämä lisää kilpailukykyämme, edistää pk-yritystemme kasvua kansainvälisille markkinoille sekä vähentää ympäristökuormitusta”, kertoo DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ohjelmapäällikkö Ingmar Baarman, Tammet Oy, puh. 040 541 7589, ingmar.baarman@tammet.fi

Toimitusjohtaja Harri Kulmala, DIMECC Oy, puh. 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Syöpätutkimuskin vahvistuu, kun Orion löysi tohtorit PoDoCo-ohjelman kautta: Rintasyövän hoitoon haussa tehokkaita yksilöllisiä lääkehoitoja15.10.2018 12:00Tiedote

Suomalainen lääkeyhtiö Orion on löytänyt uuden tavan edistää korkealaatuista syöpätutkimustaan. Julia Lindqvist tuli mukaan tutkimaan ja kehittämään uutta lääkemolekyyliä ja sen käyttöä etenkin rintasyövän yksilöllisissä hoidoissa. Orion ja Lindqvist löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta. Syksyn PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaikaa on jäljellä lokakuun loppuun asti!

Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen! Digitalisoituva teollisuus viitoittaa suunnan Euroopan tehokkaimman innovoinnin 10-vuotisjuhlissa 24.10.12.10.2018 12:00Kutsu

Kuinka digitalisaatio etenee tulevaisuudessa? Miten valmistautua? Miten teollisuutta pitää uudistaa, jotta menestymme? Kuinka Suomi kääntää muutoksen voitoksi – eli kuinka Suomi voi siirtyä Suhdanne-Suomesta ÄlySuomeen? Tule kuulemaan vastaukset teollisuuden ykkösvaikuttajilta DIMECC Oy:n 10-vuotisjuhlaseminaariin Helsingissä 24.10.2018.

Tekoälyä tehokkaasti teollisuuteen: DIMECC käynnistää ensimmäisen koneoppimisen täydennyskoulutuksen teollisuudelle21.6.2018 10:00Tiedote

Valmistavan teollisuuden henkilöstölle on syksyllä tarjolla ensimmäinen paljon kaivattu koneoppimisen täydennyskoulutus. Koulutuksen järjestää DIMECC yhteistyössä Futuricen ja ELY-keskusten kanssa. Koko syksyn mittaisessa ja 120 tunnin laajuisessa opintokokonaisuudessa on luvassa monipuolinen kattaus koneoppimisen algoritmeista etiikkaan sekä tekoälyprojektin suunnittelusta ja johtamisesta tekoälyn soveltamiseen yrityksen liiketoiminnassa. Koulutukseen osallistuu yhteensä 34 henkilöä kymmenestä eri yrityksestä.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.