Uusi Helsingin Mikaelin seurakunta aloittaa toimintansa Helsingissä 1.1.2023

Itä-Helsinkiin syntyy Helsingin neljänneksi suurin seurakunta, kun nykyiset Mikaelin ja Vartiokylän seurakunnat yhdistyvät uudeksi Helsingin Mikaelin seurakunnaksi.
Vartiokylän kirkko, Puotilan kappeli, Mikaelinkirkko ja Östersundomin kirkko ovat uuden seurakunnan kirkkoja.

Kirkkohallitus on hyväksynyt ehdotuksen uuden Helsingin Mikaelin seurakunnan perustamisesta 1.1.2023 alkaen. Nykyinen Mikaelin seurakunta ja Vartiokylän seurakunta lakkautetaan, ja niiden jäsenet liitetään uuteen seurakuntaan. Yhdistymistä ovat puoltaneet yksimielisesti molempien seurakuntien seurakuntaneuvostot sekä kirkolliset päätöksentekoelimet.

Helsingin Mikaelin seurakunta tulee olemaan neljänneksi suurin seurakunta Helsingissä. Noin 24 300 jäsenen käytössä on neljä kirkkoa: Mikaelinkirkko, Vartiokylän kirkko, Puotilan kappeli ja Östersundomin kirkko. Vakituisissa viroissa olevat 41 työntekijää jatkavat uudessa seurakunnassa vanhoina työntekijöinä.

– Mikaelin ja Vartiokylän seurakuntien työntekijät ja luottamushenkilöt ovat työskennelleet yhdessä vuoden alusta asti työstäen uuden seurakunnan visiota, missiota ja arvoja, kertoo uuden seurakunnan kirkkoherrana aloittava Jukka Pakarinen. Hän toimii nykyisen Vartiokylän seurakunnan kirkkoherrana.

– Uuden Helsingin Mikaelin seurakunnan resurssit mahdollistavat laadukkaan toiminnan seurakunnan alueella, joka kattaa suuren osan itäistä Helsinkiä.

Vuoden 2023 alusta Helsingissä toimii 19 evankelis-luterilaista seurakuntaa.

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjät uuteen seurakuntaan

Ensi marraskuussa pidetään seurakuntavaalit, joissa valittavat luottamushenkilöt pääsevät mukaan rakentamaan ja kehittämään uutta Helsingin Mikaelin seurakuntaa. Vaalilautakunta uutta seurakuntaa varten valitaan toukokuussa.

Äänioikeutettuja ovat kaikki nykyisten Mikaelin ja Vartiokylän seurakuntien jäsenet, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta. Ehdokasasettelu päättyy 15.9.2022

helsinginseurakunnat.fi/artikkelit/seurakuntavaalit2022

seurakuntavaalit.fi

Lisätietoa antaa:

Jukka Pakarinen, puh. 050 409 0659

Uuden Helsingin Mikaelin seurakunnan jäsenet asuvat seuraavilla alueilla: Kivikko, Kontula, Vesala, Mellunmäki, Fallpacka, Östersundom, Vartiokylä, Itäkeskus, Puotila ja Puotinharju. Kartalla ylimpänä olevat tummansiniset sekä Vartiokylän kirkon kohdalla oleva vaaleamman sininen alue muodostavat uuden seurakunnan alueen.

Kirkko Helsingissä toimii helsinkiläisten kanssa ja helsinkiläisten parhaaksi uskon, rakkauden ja ympäristön puolesta. Kirkko Helsingissä muodostuu 20 ev.-lut. seurakunnasta, joista 17 on suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä. Helsingin seurakunnissa on noin 330 000 jäsentä.