Uusi HSY:n jätevedenpuhdistamo Blominmäessä otettu käyttöön

HSY:n Blominmäen jätevedenpuhdistamolla eletään parhaillaan uuden äärellä, kun jätevesi käännetään viemäriverkostossa kohti Blominmäkeä. Se on suunniteltu tehtäväksi tiiviissä tahdissa loppuvuoden 2022 aikana neljästä eri kohtaa. Samanaikaisesti ajetaan Suomenojan puhdistamon toimintaa alas vaiheittain.

Blominmäen jätevedenpuhdistamo poistaa jätevedestä yli 96 prosenttia sen sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä. (kuva: HSY)

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY puhdistaa siis piakkoin 1,3 miljoonan asukkaan jätevedet Blominmäessä Espoossa ja Viikinmäessä Helsingissä. Samalla Espoon Suomenojan jätevedenpuhdistamon käyttö päättyy. Blominmäessä puhdistetaan alkuvaiheessa noin 400 000 asukkaan jätevedet.

Huipputehokas jätevedenpuhdistus suojelee rannikkovesiä ja Itämerta

Kun prosessi saadaan Blominmäessä toimimaan normaalisti, paranee läntisen pääkaupunkiseudun jäteveden puhdistustulos merkittävästi. Blominmäen jätevedenpuhdistamo poistaa jätevedestä yli 96 prosenttia sen sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä. Vaikka asukasmäärä ja puhdistettavan jäteveden määrä tulevaisuudessa kasvaa, sekä asukaskohtainen kuormitus että kokonaiskuormitus Itämereen vähenevät nykyisestä erityisesti typen osalta.

- Euroopan ja maailmankin mittakaavassa huipputehokas jätevedenpuhdistus suojelee rannikkovesiä ja Itämerta. Voimmekin Blominmäen käyttöönoton kohdalla puhua tämän vuosikymmenen merkittävimmästä ympäristöteosta Suomessa, toteaa HSY:n toimitusjohtaja Tommi Fred.

Blominmäessä ja HSY:n toisella jätevedenpuhdistamolla Viikinmäessä on pitkälti samanlainen puhdistusprosessi. Blominmäessä kiekkosuodattimilla fosforinpoisto nousee hieman Viikinmäkeen verrattuna, jossa se jo on myös huipputasoa. Jätevedenpuhdistamolta lähtevän veden fosforipitoisuus saadaan 0,1 mg/l tuntumaan, kun se Viikinmäessä on 0,2 mg/l tasolla.

Energiaviisaita ratkaisuja yhdistettynä varmatoimiseen tekniikkaan

Puhdistamo on Viikinmäen tapaan rakennettu pääosin kallion sisään, jolloin haitat yläpuoliselle ja ympäröivälle maankäytölle jäävät vähäisiksi ja toimintaolosuhteet ovat vakaat. Puhdistamon prosessiratkaisut edustavat varmatoimista, useissa muissa käyttökohteissa testattua tekniikkaa. Puhdistamon jälkikäsittely, johon kuulubiologinen typpisuodatus, kiekkosuodatus ja uv-käsittely, on Suomen monimuotoisin ja tehokkain.

Jäteveden puhdistus kuluttaa paljon energiaa, mutta jätevettä voidaan käyttää myös tehokkaasti hiilineutraaliin energiantuotantoon. Puhdistamon mädättämöissä syntyy jätevesilietteestä biokaasua, jota poltetaan kaasumoottoreissa. Ne tuottavat merkittävän osan puhdistamon sähkön ja lämmön tarpeesta.

- Puhdistamolla on muitakin energiaviisaita ratkaisuja, joiden ansiosta se on lämmön suhteen omavarainen ja pystyy tuottamaan noin 70 prosenttia tarvitsemastaan sähköstä. Lisäksi Fortum käyttää puhdistetun jäteveden sisältämää lämpöä kaukolämmön tuotantoon kuten on jo tehty Suomenojan aikana, kertoo vesihuollon toimialajohtaja Mari Heinonen.

HSY tekee jatkuvaa tutkimus- ja kehitystyötä, jonka päämääränä on varmistaa korkeatasoinen jätevedenpuhdistus myös tulevaisuudessa. Painopisteinä ovat HSY:n uuden strategian mukaisesti resurssitehokkuuden parantaminen, ravinteiden talteenotto sekä jätevedenpuhdistuksen ilmastovaikutusten minimointi mahdollisimman kustannustehokkaasti.

Infolaatikko:

• Blominmäen jätevedenpuhdistamo käsittelee 400 000 asukkaan jätevedet Espoosta ja Kauniaisista, Kirkkonummelta, Siuntiosta sekä Länsi-Vantaalta. Puhdistamoa on mahdollista laajentaa jopa miljoonan asukkaan tarpeisiin.
  • Rakennuskustannukset ovat noin 510 miljoonaa euroa.
  • Pinta-ala on noin 10 hehtaaria kallion sisällä. Uusien viemäritunneleiden (tulo- ja purkutunnelit) yhteispituus on noin 20 km.
  • Käyttää 100 % omaa lämpöään ja 70 % omaa sähköä. Fortum tuottaa kaukolämpöä puhdistetusta jätevedestä.
  • Suomenojan jätevedenpuhdistamon purkua valmistellaan yhdessä Espoon kaupungin kanssa ja se on suunniteltu alkavaksi tämän hetken tiedon mukaan syksyllä 2023.

Blominmäen jälkiselkeytysprosessin altaita (kuva: HSY)

Jäteveden lämmön talteenoton mahdollisuuksia tutkittu kaupunkimittakaavassa1.12.2022 09:12:00 EET | Tiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n käynnistämässä yhteishankkeessa tutkittiin jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

Poistotekstiilin maksuton keräys jatkuu pääkaupunkiseudulla vuonna 202330.11.2022 08:45:22 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden järjestämä poistotekstiilin keräys saa jatkoa. Käytöstä poistettujen, puhtaiden ja jatkojalostukseen kelpaavien tekstiilien maksuton vastaanotto jatkuu eri puolilla pääkaupunkiseutua myös vuonna 2023. Sen sijaan keräys Sortti-asemilla päättyy vuodenvaihteessa, mutta samaan aikaan avataan kaksi uutta keräyspistettä. Asukkaat ovat tuoneet tammi-lokakuun aikana kauppakeskuksissa järjestettyyn keräyskokeiluun sekä Sortti-asemille yhteensä 217 800 kiloa tekstiilejä.

Sähköinen jäteauto vähentää kantakaupungin melua ja päästöjä29.11.2022 09:30:14 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden täyssähköinen jäteauto on aloittanut päivittäiset jäteastiatyhjennykset Helsingin kantakaupungissa. Auto on ollut kokeilussa loppuvuoden aikana ja sen tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja ympäristöystävällisesti. Sen ansiosta myös kuljetustoiminnan hiukkaspäästöt pienenevät. Jos auto saavuttaa sille asetetut tavoitteet ja pärjää Suomen haastavissa keleissä, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö saattaa hyvinkin yleistyä.

HSY:n vaarallisen jätteen syyskeräys tavoitti asukkaat24.11.2022 08:54:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY järjesti syys–lokakuussa ensimmäistä kertaa erillisen vaarallisen jätteen keräyskierroksen syksyllä Espoossa ja Helsingissä. Palvelu tavoitti asukkaat hyvin, sillä autoon tuotiin lähes 8 700 kg vaarallista jätettä. Tämä on lähes yhtä paljon kuin kevään kierroksella, kun sen suhteuttaa pysähdyspaikkojen määrään. Keräysauto kiersi alueilla, joilla ei ole pysyvää vaarallisen jätteen keräyspistettä.