Uusi kirja seteleiden leikkauksesta

Antti Heinosen uusi kirja ”Hallitus kansan kukkarolla. Seteleiden leikkaaminen vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa” käsittelee Suomen setelihistorian dramaattisinta tapahtumaa. Suomen Pankin julkaisema ja Otavan kustantama kirja täydentää Heinosen aikaisempia teoksia Suomen setelihistoriasta. Aiemmin hän on käsitellyt laajoja historiallisia kokonaisuuksia ja tässä kirjassa Heinonen pureutuu yksittäiseen tapahtumaan huomattavan yksityiskohtaisesti.

Seteleiden vaihdon toteutustapa vuosien 1945 ja 1946 vaihteessa eli niiden leikkaaminen tuli suurena yllätyksenä lähes kaikille. Erityisesti vähävaraisille ja haja-asutusalueella asuville koko seteleiden vaihto tuli yllätyksenä merkittävin seurauksin. Monille jäi tunne, että he menettivät puolet seteleidensä arvosta. Pelko uudesta setelinleikkauksesta jäi elämään vuosikymmenten ajaksi ja aiheutti ajoittain laajalti paniikkireaktioita.

Kirjan tekijällä Antti Heinosella on merkittävä kansainvälinen ura setelialalla. Nykyisin hän johtaa seteliteollisuuden maailmanlaajuista eettistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on estää korruptiota ja edistää kilpailua. Sitä ennen hän toimi seteliväärennösten torjunnan keskuspankkiyhteistyöstä vastaavan ryhmän puheenjohtajana ja Euroopan keskuspankin setelijohtajana. Ennen siirtymistään Euroopan keskuspankkiin vuonna 1998 Heinonen vastasi maksuvälineistä Suomen Pankissa.

Kirjan julkistamis- ja esittelytilaisuus pidetään tiistaina 22.9. klo 17.00 Suomen Pankin rahamuseossa virtuaalitapahtumana https://www.mediaserver.fi/live/rahamuseo. Avaussanat lausuu johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki, joka vastaa käteiseen ja maksujärjestelmiin liittyvistä asioista Suomen Pankissa. Tiedotusvälineiden edustajat ja muu yleisö voivat esittää kysymyksiä Antti Heinoselle verkkolähetyksen chat-toiminnolla. Lähetys ja sen tallenne ovat katsottavissa myös Suomen Pankin youtube-kanavalla.

Kirja on myynnissä Suomen Pankin rahamuseossa (www.rahamuseo.fi) sekä kirjakaupoissa.

Lisätietoja antaa vanhempi viestintäasiantuntija Richard Brander, puh. 09 183 2206.

Jutta Koivisto to head Bank of Finland’s Legal Affairs unit27.10.2020 09:30:00 EETPress release

Jutta Koivisto, LLM, has been appointed Head of the Bank of Finland’s Legal Affairs unit. She will take up the position on 1 November 2020, for a five-year term. Ms Koivisto has been employed by the Bank of Finland as legal adviser in the Legal Affairs unit since 2010. She is a member of the ECB’s Legal Committee. Legal Affairs is responsible for all legal and compliance issues concerning the Bank of Finland and its activities. It participates in ESCB committees and working groups in its field of activities and contributes to the preparation of decisions by the Board of the Bank and to Eurosystem-related decision-making.

Jutta Koivisto utsedd till juridisk chef för Finlands Bank27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Jur. kand. Jutta Koivisto har utsetts till juridisk chef för Finlands Bank. Hon tillträder tjänsten den 1 november 2020. Utnämningen gäller för en period på fem år. Jutta Koivisto har varit anställd som jurist vid juridiska enheten på Finlands Bank sedan 2010. Hon är medlem av Europeiska centralbankens rättskommitté. Juridiska enheten svarar centraliserat för juridiska frågor som gäller Finlands Bank och dess verksamhet samt för bankens compliancefunktion. Enheten medverkar i ECBS-arbetet inom sitt kompetensområde och deltar i beredningen av beslut som fattas av bankens direktion och inom Eurosystemet.

Jutta Koivisto Suomen Pankin lakiasiain päälliköksi27.10.2020 09:30:00 EETTiedote

Suomen Pankin lakiasiainpäälliköksi on nimitetty oikeustieteen kandidaatti, Jutta Koivisto. Koivisto ottaa tehtävän vastaan 1.11.2020. Nimitys on viiden vuoden määräajaksi. Jutta Koivisto on työskennellyt Suomen Pankissa vuodesta 2010 lähtien juristina lakiasiainyksikössä. Hän on Euroopan keskuspankin lakiasioiden komitean jäsen. Lakiasiainyksikkö vastaa keskitetysti Suomen Pankkiin ja sen toimintaan liittyvästä juridiikasta sekä compliance-toiminnosta. Yksikkö osallistuu toimialaansa koskevaan EKPJ-työskentelyyn ja on mukana pankin johtokunnan ja eurojärjestelmän päätöksentekoon liittyvässä valmistelussa.

Suomen Pankin pääjohtaja osallistuu IMF:n virtuaalisiin vuosikokouksiin14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn osallistuu Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) ja Maailmanpankin viikolla 42 järjestettäviin vuosikokoustapahtumiin, jotka järjestetään virtuaalisina. Pääjohtaja Rehn edustaa Suomea valuuttarahaston hallintoneuvostossa. Vuosikokousviikolla järjestetään kansainvälisen valuutta- ja rahoituskomitean sekä IMF:n ja Maailmanpankin yhteisen kehityskomitean kokous. Suomen Pankista valuuttarahaston virtuaalisesti järjestettäviin kokouksiin osallistuvat myös johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen sekä Suomen Pankin asiantuntijoita. Lisätietoja antaa toimistopäällikkö Satu Kivinen, puh. 09 183 2329.

Governor of the Bank of Finland to attend IMF virtual Annual Meetings14.10.2020 11:00:00 EESTPress release

The Governor of the Bank of Finland, Olli Rehn will participate in the Annual Meetings of the International Monetary Fund (IMF) and the World Bank, to be held in virtual format during week 42. Governor Rehn represents Finland on the Fund’s Board of Governors. During the week, the International Monetary and Financial Committee as well as the Development Committee, a joint forum of the IMF and the World Bank, will convene for meetings. The Bank of Finland will also be represented by Deputy Governor Marja Nykänen and experts from the Bank. For further information, please contact Satu Kivinen, Head of Division, tel. +358 9 183 2329.

Finlands Banks chefdirektör deltar i IMF:s virtuella årsmöten14.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn deltar i Internationella valutafondens (IMF) och Världsbankens gemensamma årsmöten som hålls virtuellt under vecka 42. Chefdirektör Rehn företräder Finland i valutafondens styrelse. Under mötesveckan hålls också sammanträden i den internationella monetära och finansiella kommittén och i IMF:s och Världsbankens gemensamma utvecklingskommitté. I valutafondens virtuella möten deltar också vice ordföranden i Finlands Banks direktion Marja Nykänen och experter från Finlands Bank. Närmare upplysningar lämnas av byråchef Satu Kivinen, telefon 09 183 23 29.