Uusi nettisivusto tarjoaa luotettavaa tietoa palliatiivisesta hoidosta ja saattohoidosta

Parantumattoman sairauteen ja kuolemaan liittyy paljon epätietoisuutta, pelkoa, huolta ja surua. Terveyskylään on auennut Palliatiivinentalo.fi parantumattomasti sairaiden potilaiden ja heidän läheistensä tueksi.

Viime aikoina on vilkkaasti keskusteltu palliatiivisen hoidon ja saattohoidon laadusta ja saatavuudesta Suomessa. Tähän liittyen STM on julkaissut joulukuussa 2017 uuden suosituksen maan kattavan ja tasa-arvoinen palliatiivisen hoidon ja saattohoidon järjestämisestä Suomessa.

Terveyskylään aukeava Palliatiivinen talo antaa ensimmäistä kertaa palliatiivisessa hoidossa oleville potilaille ja heidän läheisilleen tietoa ja tukea yhdenvertaisesti asuinpaikasta riippumatta.

Sivusto tarjoaa käyttäjille luotettavaa tietoa aikuisten palliatiivisesta hoidosta ja saattohoidosta sekä keinoja tilanteen kohtaamiseen ja käsittelyyn. Sivuston rakentamisessa on pyritty vaikeasti lähestyttävän ja usealle vieraankin asian esittämiseen lämpimällä ja helposti lähestyttävällä tavalla mutta totuudenmukaisesti.

- Palliatiivisen hoidon ja siten myös Palliatiivinentalo.fi -sivuston perimmäinen tarkoitus on vaalia elämänlaatua ja elämää sen kaikissa vaiheissa, HYKS Palliatiivisen keskuksen ylilääkäri Tiina Saarto sanoo.

Palliatiivinentalo.fi on rakennettu kansallisena yhteistyönä Virtuaalisairaala 2.0 -hankkeessa. Sisältöä on ollut suunnittelemassa ja rakentamassa palliatiivisen hoidon ja saattohoidon asiantuntijat ympäri Suomen. Asiantuntijoiden ohella sivuston kehittämistä ja tuottamista on ollut mahdollistamassa palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa olevia potilaita ja heidän läheisiään sekä järjestöjen edustajia ja vapaaehtoisia.

Terveyskylä.fi on yhdessä potilaiden kanssa kehitetty erikoissairaanhoidon verkkopalvelu. Se tarjoaa tietoa ja tukea kaikille, hoitoa potilaille ja työkaluja ammattilaisille. Palvelun sisällä toimii virtuaalitaloja eri elämäntilanteisiin ja oireisiin. Vuoden 2018 lopulla taloja on avoinna noin 30.

Lisätietoja:
Tiina Saarto, projektipäällikkö, tiina.saarto@hus.fi, puh. 050 427 0256
Heli Mikkonen, projektikoordinaattori, heli.mikkonen@hus.fi, puh. 040 630 7793

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m