Jyväskylän yliopisto

Uusi oppimisympäristö demokratian opiskeluun lukiokoulutuksessa

Jaa
Vahva demokratia edellyttää kansalaisilta sitoutumista demokraattisiin arvoihin, taitoja, kuten kriittistä asennetta sekä tietoa ja ymmärrystä demokratiasta. Näiden lisäksi tarvitaan demokratialle myönteistä asennetta, kuten avoimuutta ja vastuuta. Näitä kaikkia voi opiskella Iitin lukion ja Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen yhteistyössä kehitetyssä oppimisympäristössä.
Digidemo-oppimisympäristö on suunnattu erityisesti lukiokoulutukseen, mutta sitä voidaan käyttää myös perusopetuksessa ja korkeakoulutuksessa. Kuvituskuva: Mostphotos
Digidemo-oppimisympäristö on suunnattu erityisesti lukiokoulutukseen, mutta sitä voidaan käyttää myös perusopetuksessa ja korkeakoulutuksessa. Kuvituskuva: Mostphotos

– Uusimmassa lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa korostuu yhteiskunnallinen osaaminen, mihin meidän yhteiskunnassamme liittyy aina tavalla tai toisella demokratia, Iitin lukion vararehtori Matti Rantonen ja Korpilahden yhtenäiskoulun lehtori Juho Annala toteavat kehittämistyön lähtökohdista.

Uudessa digitaalisessa Digidemo-ympäristössä on tarjolla viisi laajaa lukiokoulutukseen suunnattua oppimiskokonaisuutta. Jokainen kokonaisuus perustuu ajankohtaisille aiheille, joita opiskelijat pääsevät lähestymään pelillisesti.

– Kokonaisuudessa on tarjolla muun muassa tutkivan journalistin tehtäviä keskellä korruptiovyyhtiä, kansanedustajan hommia liittyen asevelvollisuuden laajentamiseen kaikille kansalaisille sekä digitaalinen Maailmanparannus -lautapeli, vanhempi yliopistonlehtori Matti Rautiainen ja yliopistonopettaja Mikko Hiljanen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta kertovat digidemo-kokonaisuuden sisällöistä.

Tarjolla olevat sisällöt perustuvat Euroopan neuvoston luomiin demokratiakompetensseihin sekä lukiokoulutuksen laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Pelillinen ympäristö auttaa opiskelijoita ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa henkilökohtaiselta tasolta aina globaalille tasolle.

Vaikka Digidemo-oppimisympäristö on suunnattu erityisesti lukiokoulutukseen, sitä voidaan käyttää myös perusopetuksessa ja korkeakoulutuksessa. Erityisesti osio 2, jossa selvitetään kuvitteellisen Nyörilän kunnan asioita, sopii kenelle tahansa esimerkiksi tutkivasta oppimisesta virtuaalisessa oppimisympäristössä.

Digidemo-oppimisympäristö: www.digidemo.fi

Lisätietoja:

Mikko Hiljanen, yliopistonopettaja, mikko.hiljanen@jyu.fi, 040-8054805

Matti Rautiainen, vanhempi yliopistonlehtori, matti.a.rautiainen@jyu.fi, 040-8053368

Matti Rantonen, historian ja yhteiskuntaopin lehtori, matti.rantonen@eduiitti.fi, 044-0297412

Juho Annala, historian ja yhteiskuntaopin lehtori, juho.annala@edu.jyvaskyla.fi, 040-6575890

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

viestinnän asiantuntija
Kirke Hassinen
kirke.m.hassinen@jyu.fi
puh. +358 50 462 6920


viestinta@jyu.fi

Kuvat

Digidemo-oppimisympäristö on suunnattu erityisesti lukiokoulutukseen, mutta sitä voidaan käyttää myös perusopetuksessa ja korkeakoulutuksessa. Kuvituskuva: Mostphotos
Digidemo-oppimisympäristö on suunnattu erityisesti lukiokoulutukseen, mutta sitä voidaan käyttää myös perusopetuksessa ja korkeakoulutuksessa. Kuvituskuva: Mostphotos
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.

Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen tekoälyn ja datatieteen avulla22.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja kehittää liikenteestä sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye