Uusi pelillinen Yrityskylä yhdeksäsluokkalaisille avataan Lappeenrantaan

Yrityskylä Kaakkois-Suomi tarjoaa yrittäjyyskasvatusta ja maistiaisen työelämästä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Etelä-Savon kuntien kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille. Yrityskylä Kaakkois-Suomessa vierailee lukuvuoden aikana yhteensä noin 6 000 oppilasta.

Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset toimivat oikeiden yritysten johtoryhmäläisinä kilpaillen tiimeinä toisiaan vastaana. Pelin aikana ratkotaan mainehaasteita ja käydään neuvotteluissa asiakasmaiden edustajien kanssa.

Yrityskylä Alakoulu on toiminut Lappeenrannassa vuodesta 2015 ja ensi lukuvuonna Lappeenrantaan avataan myös yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä.

-Uuden TATin Yrityskylä Yläkoulun avaaminen Lappeenrantaan kertoo kuntien valinnasta panostaa lasten ja nuorten työelämä-, talous- ja yrittäjyystaitoihin. Yrityskylän Yläkoulun kautta peruskoulun päättävät nuoret saavat mahdollisuuden tutustua erilaisiin aloihin. Innostus ja myönteiset kokemukset työelämästä kantavat pitkälle. Yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylän kautta nuoret ymmärtävät myös yritysten roolin osana globaalia taloutta, sanoo Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Talous ja nuoret TATin kehittämä Yrityskylä on kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset simuloivat yhteiskunnan ja yritysten toimintaa pienoiskaupungiksi rakennetussa oppimisympäristössä. Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset johtavat tiimeinä yritystä kansainvälisten markkinoiden pyörteissä.

-On hienoa, että Yrityskylä Yläkoulu aukeaa Lappeenrantaan ja mahdollistaa näin lappeenrantalaisten sekä lähialueiden yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä-vierailut omalla alueella. Yrityskylä syntyy alueen kuntien yhteistyöllä, ja lisäksi on hienoa, että alueen yritykset ovat laajasti edustettuna Yrityskylässä, sanoo Lappeenrannan kaupungin opetustoimenjohtaja Mari Routti.

Yhdeksäsluokkalaiset simuloivat kansainvälistä kauppaa oikean yrityksen johtoryhmäläisinä

Yrityskylän oppimiskokonaisuus perustuu peruskoulun opetussuunnitelmaan ja koostuu opettajien koulutuksesta, oppimateriaalista sekä toiminnallisesta päivästä Yrityskylän oppimisympäristössä. Vaasan yliopiston toteuttaman tutkimuksen mukaan Yrityskylä Yläkoulu kehittää nuorten talousosaamista.

Yrityskylä Yläkoulu on nopeatempoinen pelillistetty oppimisympäristö, jossa simuloidaan yrityksen kansainvälistä toimintaa. Yhdeksäsluokkalaiset tuottavat ja myyvät yhden yrityksen tuotetta kansainvälisille markkinoille digitaalisen pelin avulla, joka ohjaa aktiivisesti myös kasvotusten käytäviin neuvotteluihin.

Kuudesluokkalaisten Yrityskylä jatkaa toimintaansa Lappeenrannassa. Kaakkois-Suomen Yrityskylä sijaitsee Myllymäessä, kauppakeskus Family Centerissä.

Alueelliset työnantajat mukana Kaakkois-Suomen Yrityskylässä

Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaa tukevat kuntien ja kaupunkien lisäksi yritykset ja säätiöt sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Mukana Yrityskylä Kaakkois-Suomen toiminnassa ovat Etelä-Karjalan Jätehuolto, Greenreality Network, Lappeenrannan Energia, LAB-ammattikorkeakoulu, Lehmus Roastery, Lidl, LUT-yliopisto, Martela, MTK yhdessä Helsingin Myllyn kanssa, Oma Säästöpankki, Stora Enso, Terveystalo, UPM, Yle, EkspSäätiö, Suomen Metsäsäätiö ja Yksityisyrittäjän säätiö. Yrityskumppanien avulla oppilaat pääsevät simuloimaan yhteiskunnan ja yritysten toimintaa aitojen esimerkkien kautta.

Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaan osallistuvat oppilaat Lappeenrannasta, Lemistä, Luumäeltä, Parikkalasta, Ruokolahdelta, Savitaipaleelta, Taipalsaaresta, Haminasta, Kotkasta, Kouvolasta, Miehikkälästä, Pyhtäältä, Virolahdelta, Puumalasta, Sulkavalta ja Mäntyharjulta.

Yrityskylä Yläkoulu Kaakkois-Suomen avautumisen myötä oppimiskokonaisuuden suorittaa lukuvuonna 2021–2022 85 % kuudesluokkalaisista ja 70 % yhdeksäsluokkalaisista Suomessa. Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaan voivat osallistua kaikki sellaiset kuudennet ja yhdeksännet luokat, joiden kotikunnat ovat tehneet sopimuksen Yrityskylän kanssa.

Yrityskylä Yläkoulu perustuu pelillisyyteen ja digitaalisuuteen, joka ohjaa oppilaita jatkuvaan vuorovaikutukseen ja tiimityöhön.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.