Uusi pelillinen Yrityskylä yhdeksäsluokkalaisille avataan Lappeenrantaan

Yrityskylä Kaakkois-Suomi tarjoaa yrittäjyyskasvatusta ja maistiaisen työelämästä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Etelä-Savon kuntien kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille. Yrityskylä Kaakkois-Suomessa vierailee lukuvuoden aikana yhteensä noin 6 000 oppilasta.

Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset toimivat oikeiden yritysten johtoryhmäläisinä kilpaillen tiimeinä toisiaan vastaana. Pelin aikana ratkotaan mainehaasteita ja käydään neuvotteluissa asiakasmaiden edustajien kanssa.

Yrityskylä Alakoulu on toiminut Lappeenrannassa vuodesta 2015 ja ensi lukuvuonna Lappeenrantaan avataan myös yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä.

-Uuden TATin Yrityskylä Yläkoulun avaaminen Lappeenrantaan kertoo kuntien valinnasta panostaa lasten ja nuorten työelämä-, talous- ja yrittäjyystaitoihin. Yrityskylän Yläkoulun kautta peruskoulun päättävät nuoret saavat mahdollisuuden tutustua erilaisiin aloihin. Innostus ja myönteiset kokemukset työelämästä kantavat pitkälle. Yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylän kautta nuoret ymmärtävät myös yritysten roolin osana globaalia taloutta, sanoo Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Talous ja nuoret TATin kehittämä Yrityskylä on kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattu oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset simuloivat yhteiskunnan ja yritysten toimintaa pienoiskaupungiksi rakennetussa oppimisympäristössä. Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset johtavat tiimeinä yritystä kansainvälisten markkinoiden pyörteissä.

-On hienoa, että Yrityskylä Yläkoulu aukeaa Lappeenrantaan ja mahdollistaa näin lappeenrantalaisten sekä lähialueiden yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä-vierailut omalla alueella. Yrityskylä syntyy alueen kuntien yhteistyöllä, ja lisäksi on hienoa, että alueen yritykset ovat laajasti edustettuna Yrityskylässä, sanoo Lappeenrannan kaupungin opetustoimenjohtaja Mari Routti.

Yhdeksäsluokkalaiset simuloivat kansainvälistä kauppaa oikean yrityksen johtoryhmäläisinä

Yrityskylän oppimiskokonaisuus perustuu peruskoulun opetussuunnitelmaan ja koostuu opettajien koulutuksesta, oppimateriaalista sekä toiminnallisesta päivästä Yrityskylän oppimisympäristössä. Vaasan yliopiston toteuttaman tutkimuksen mukaan Yrityskylä Yläkoulu kehittää nuorten talousosaamista.

Yrityskylä Yläkoulu on nopeatempoinen pelillistetty oppimisympäristö, jossa simuloidaan yrityksen kansainvälistä toimintaa. Yhdeksäsluokkalaiset tuottavat ja myyvät yhden yrityksen tuotetta kansainvälisille markkinoille digitaalisen pelin avulla, joka ohjaa aktiivisesti myös kasvotusten käytäviin neuvotteluihin.

Kuudesluokkalaisten Yrityskylä jatkaa toimintaansa Lappeenrannassa. Kaakkois-Suomen Yrityskylä sijaitsee Myllymäessä, kauppakeskus Family Centerissä.

Alueelliset työnantajat mukana Kaakkois-Suomen Yrityskylässä

Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaa tukevat kuntien ja kaupunkien lisäksi yritykset ja säätiöt sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Mukana Yrityskylä Kaakkois-Suomen toiminnassa ovat Etelä-Karjalan Jätehuolto, Greenreality Network, Lappeenrannan Energia, LAB-ammattikorkeakoulu, Lehmus Roastery, Lidl, LUT-yliopisto, Martela, MTK yhdessä Helsingin Myllyn kanssa, Oma Säästöpankki, Stora Enso, Terveystalo, UPM, Yle, EkspSäätiö, Suomen Metsäsäätiö ja Yksityisyrittäjän säätiö. Yrityskumppanien avulla oppilaat pääsevät simuloimaan yhteiskunnan ja yritysten toimintaa aitojen esimerkkien kautta.

Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaan osallistuvat oppilaat Lappeenrannasta, Lemistä, Luumäeltä, Parikkalasta, Ruokolahdelta, Savitaipaleelta, Taipalsaaresta, Haminasta, Kotkasta, Kouvolasta, Miehikkälästä, Pyhtäältä, Virolahdelta, Puumalasta, Sulkavalta ja Mäntyharjulta.

Yrityskylä Yläkoulu Kaakkois-Suomen avautumisen myötä oppimiskokonaisuuden suorittaa lukuvuonna 2021–2022 85 % kuudesluokkalaisista ja 70 % yhdeksäsluokkalaisista Suomessa. Yrityskylä Kaakkois-Suomen toimintaan voivat osallistua kaikki sellaiset kuudennet ja yhdeksännet luokat, joiden kotikunnat ovat tehneet sopimuksen Yrityskylän kanssa.

Yrityskylä Yläkoulu perustuu pelillisyyteen ja digitaalisuuteen, joka ohjaa oppilaita jatkuvaan vuorovaikutukseen ja tiimityöhön.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Tyttöjen kiinnostus johtajuuteen nousussa, perinteinen sukupuolijakauma pätee edelleen tulevaa alaa valitessa24.5.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

TAT Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimus kartoitti maaliskuussa lähes 15 000 yläkoululaisen, lukiolaisen ja ammatillisen opiskelijan näkemyksiä tulevasta työelämästä. Tuloksista käy ilmi, että tyttöjen kiinnostus johtajuuteen on kasvussa. Niin tyttöjen kuin poikienkin ajatukset tulevasta alasta ovat kuitenkin edelleen hyvin perinteisiä. Tyttöjä kiinnostavat jo valmiiksi naisvaltaiset alat, poikia miesvaltaiset. Vanhempien koulutustausta ja työllisyystilanne vaikuttavat vahvasti nuoren valintoihin. Nuoret saavat työelämätietoa paitsi koulusta ja vanhemmilta sekä ystäviltä, myös laajasti digitaalisten kanavien kautta.

Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!7.5.2021 07:55:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit