Uusi professori Taru Feldt tutkii hyvinvointia ja motivaatiota työelämässä
Feldtin tutkimusta kuvaavat vahvasti eri ammattiryhmien työntekijöihin kohdistuneet laajat pitkittäistutkimukset.
– Useiden vuosien pitkittäistutkimuksilla olemme saaneet selville työhyvinvoinnin kielteisiä ja myönteisiä kehityspolkuja ja niitä ennustavia tekijöitä, Feldt toteaa.
Feldt on tutkimusryhmineen luonut myös uutta psykologian ja yritysetiikan tieteenalat yhdistävää tutkimuslinjaa, joka on erikoistunut eettisesti kestävän hyvinvointiosaamisen kehittämiseen nykypäivän organisaatioissa.
– Yhä useampi työntekijä, johtajat mukaan lukien, kohtaa työssään toistuvasti eettisesti haastavia tilanteita. Seurauksena on eettistä kuormittuneisuutta, joka on merkittävä työuupumuksen riskitekijä ja työmotivaation heikentäjä. Tutkimuksemme osoittavat, että kehittämällä organisaatiokulttuuria ja johtamista eettisemmäksi, hyvinvoinnin ongelmia voidaan merkittävästi vähentää, Feldt kuvaa.
Feldt on johtanut useita tutkimushankkeita, joita ovat rahoittaneet Työsuojelurahasto ja Suomen Akatemia. Tällä hetkellä hän johtaa psykologian laitoksella Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta, joka kohdistuu työelämän uusien tietotaidollisten vaatimusten hallintaan yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoilla.
– Tutkimme tehostuvan ja digitalisoituvan työelämän vaikutuksia erityisesti hyvinvoinnin ja motivaation näkökulmista, Feldt täsmentää.
Feldtin julkaisuluettelo kattaa 168 tieteellistä julkaisua, joista 95 on vertaisarvioituja kansainvälisiä julkaisuja ja 31 vertaisarvioituja kansallisia julkaisuja. Feldtin julkaisuihin kuuluu myös toimitettuja oppikirjoja, jotka ovat laajasti käytössä Suomen yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa.
Feldt on aloittanut professuurissa 1.2.2020. Hän on väitellyt Jyväskylän yliopistossa vuonna 2000 ja toiminut sen jälkeen tutkimus- ja opetustehtävissä Jyväskylän yliopistossa. Professorin tehtävissä hän on toiminut Jyväskylän yliopistossa kaikkiaan kahdeksan vuotta. Feldt on työpsykologian dosentti Itä-Suomen yliopistossa.
Lisätietoja:
Professori Taru Feldt, taru.feldt@jyu.fi, +358 408053485
Tiedottaja Anitta Kananen, anitta.kananen@jyu.fi, puh. 0408461395
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenTiedottaja
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Digitaalisia ratkaisuja iäkkäiden kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon - Timo Hinrichs liikuntalääketieteen professoriksi6.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Lääkäri Timo Hinrichs aloitti 1.10.2025 Jyväskylän yliopiston liikunta- ja urheilulääketieteen professorina, vahvistaen alan tutkimusta ja koulutusta. Hinrichs tutkii liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä terveyden ylläpitämisessä, kuntoutuksen tukemisessa ja elämänlaadun edistämisessä. Hänen tutkimuksensa keskiössä on digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen ja käyttöönotto iäkkäiden liikkuvuuden ja terveyden tukemisessa.
Väitöstutkimus: ikääntyneet oppivat digitaitoja parhaiten vertaisiltaan, ei kiireessä läheisten opastamana6.11.2025 06:59:00 EET | Tiedote
FM Viivi Korpela tarkastelee yhteiskuntapolitiikan väitöskirjassaan ikääntyneiden digiosallisuutta, arjen digitaitojen oppimista ja Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalveluita. Tulosten mukaan läheisten antama digituki ei aina johda oppimiseen, kun taas vertaisohjauksessa taidot ja osallisuuden tunne vahvistuvat. Lisäksi tutkimus osoittaa, että Keski-Suomen hyvinvointialueen digipalvelut jäävät usein irrallisiksi ikääntyneiden käyttäjien arjesta. Tutkimus haastaa pohtimaan, kenen ehdoilla digitaalista yhteiskuntaa rakennetaan.
Kahdelle JYU:n hankkeelle rahoitusta Suomen Akatemialta tutkimustulosten hyödyntämiseen5.11.2025 15:03:07 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt vuoden 2025 Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä 9,7 miljoonaa euroa 27 hankkeelle. Jyväskylän yliopistossa rahoitusta sai kaksi hanketta.
Mistä avoimen korkeakoulutuksen kentällä nyt puhutaan? Kehittäjät kohtaavat Jyväskylässä5.11.2025 11:48:00 EET | Tiedote
Miten työelämän osaamista kehitetään tulevaisuudessa? Miten avoin koulutus voi toimia taloudellisesti? Miten avoimia koulutustuotteita kehitetään Euroopassa? Avoimen korkeakoulutuksen päivät tuovat Jyväskylään 12.–13.11.2025 kolmisensataa avointen yliopistojen ja avointen ammattikorkeakoulujen kehittäjää pohtimaan koulutuksen tulevaisuutta.
Oppimisen johtamisessa työntekijöiden motivaatio ja tavoitteet tulee linkittää organisaation strategiaan5.11.2025 08:42:47 EET | Tiedote
Oppimisen johtaminen on prosessi, jossa tulee huomioida niin työntekijöiden motivaatio ja yhteisöllinen oppiminen kuin organisaation laajemmat tavoitteet ja strategia. Uudessa tutkimuksessa kartoitettiin esihenkilöiden käsityksiä oppimisen johtamisesta sairaalaorganisaatiossa ja teknologia-alan organisaatiossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme