Uusi taideteos kurvaa pääkaupunkiseudun kaduille – HSY:n jäteauton kyljessä Jussi TwoSevenin teos

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Autojen kylkiin tulee sarja taideteoksia, joissa muistutetaan jätteiden lajittelun tärkeydestä. Ensi viikolla liikkeelle lähtevän taidejäteauton kyljessä komeilee Jussi TwoSevenin teos.

Jussi TwoSevenin taideteos muistuttaa muovipakkausten lajittelusta.

– Ympäristöasiat ja kierrätys ovat minulle todella tärkeitä. Meidän pitäisi enemmänkin miettiä, miten pystymme käyttämään pakkauksia ja tavaroita uudelleen. Toivottavasti tämä city-kettuteos inspiroi ajattelemaan myös sellaisia aiheita, toteaa taiteilija Jussi TwoSeven.

Taiteilija sai idean city-ketusta jo suunnittelun alkuvaiheessa. TwoSevenin karhut, sudet ja muut luonnoneläimet ovatkin monille jo tuttuja kaupunkikuvasta.

– Annoimme taiteilijalle vapaat kädet luoda taidetta muovipakkauksista. Teoksella halusimme kannustaa asukkaita niiden lajitteluun, kuvailee HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti teoksen taustoja.

Muovipakkausten lajittelu ja kierrätys on tärkeää, sillä vain siten saamme materiaalin uusien tuotteiden raaka-aineeksi. Tällä hetkellä keräys on vapaaehtoista, mutta vuonna 2021 muovipakkausten keräys on pakollista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kaikissa asuinkiinteistöissä, joissa on vähintään viisi huoneistoa.  Näistä kiinteistöistä jo 68 prosenttia on liittynyt muovipakkauskeräykseen omasta halustaan.

– Tavoitteemme on kierrättää 60 prosenttia kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, minkä vuoksi olemme kehittäneet uusia tapoja muistuttaa jätteiden lajittelun tärkeydestä, Partti mainitsee.

Tulevaisuudessa kaduilla liikkuu yli sata taidejäteautoa

HSY:n jäteautot liikkuvat pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella, ja niitä tulee vuosien varrella erilaisilla taidekyljillä ajoon 120–150 kappaletta.

– Aiomme tuoda jäteautoihin kokonaisen sarjan taidetta, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen kertoo.

Sarjan edellinen teos muistutti ruokahävikin välttämisestä ja biojätteen lajittelusta. Vaikka nyt liikkeelle lähtevien jäteautojen kyljissä kiitetään muovipakkausten lajittelusta, sama auto saattaa kerätä ajoittain esimerkiksi biojätettä. Jäteautot ajavat joustavasti eri reittejä ja kuljettavat eri jätelajeja, jolloin ne ovat koko ajan tehokkaassa käytössä.

HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti, minna.partti@hsy.fi, puh. 040 593 6348.

Jussi TwoSevenin taideteos muistuttaa muovipakkausten lajittelusta.

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022