Uusi taideteos kurvaa pääkaupunkiseudun kaduille – HSY:n jäteauton kyljessä Jussi TwoSevenin teos

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Autojen kylkiin tulee sarja taideteoksia, joissa muistutetaan jätteiden lajittelun tärkeydestä. Ensi viikolla liikkeelle lähtevän taidejäteauton kyljessä komeilee Jussi TwoSevenin teos.

Jussi TwoSevenin taideteos muistuttaa muovipakkausten lajittelusta.

– Ympäristöasiat ja kierrätys ovat minulle todella tärkeitä. Meidän pitäisi enemmänkin miettiä, miten pystymme käyttämään pakkauksia ja tavaroita uudelleen. Toivottavasti tämä city-kettuteos inspiroi ajattelemaan myös sellaisia aiheita, toteaa taiteilija Jussi TwoSeven.

Taiteilija sai idean city-ketusta jo suunnittelun alkuvaiheessa. TwoSevenin karhut, sudet ja muut luonnoneläimet ovatkin monille jo tuttuja kaupunkikuvasta.

– Annoimme taiteilijalle vapaat kädet luoda taidetta muovipakkauksista. Teoksella halusimme kannustaa asukkaita niiden lajitteluun, kuvailee HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti teoksen taustoja.

Muovipakkausten lajittelu ja kierrätys on tärkeää, sillä vain siten saamme materiaalin uusien tuotteiden raaka-aineeksi. Tällä hetkellä keräys on vapaaehtoista, mutta vuonna 2021 muovipakkausten keräys on pakollista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella kaikissa asuinkiinteistöissä, joissa on vähintään viisi huoneistoa.  Näistä kiinteistöistä jo 68 prosenttia on liittynyt muovipakkauskeräykseen omasta halustaan.

– Tavoitteemme on kierrättää 60 prosenttia kotien jätteistä vuoteen 2025 mennessä, minkä vuoksi olemme kehittäneet uusia tapoja muistuttaa jätteiden lajittelun tärkeydestä, Partti mainitsee.

Tulevaisuudessa kaduilla liikkuu yli sata taidejäteautoa

HSY:n jäteautot liikkuvat pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella, ja niitä tulee vuosien varrella erilaisilla taidekyljillä ajoon 120–150 kappaletta.

– Aiomme tuoda jäteautoihin kokonaisen sarjan taidetta, HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen kertoo.

Sarjan edellinen teos muistutti ruokahävikin välttämisestä ja biojätteen lajittelusta. Vaikka nyt liikkeelle lähtevien jäteautojen kyljissä kiitetään muovipakkausten lajittelusta, sama auto saattaa kerätä ajoittain esimerkiksi biojätettä. Jäteautot ajavat joustavasti eri reittejä ja kuljettavat eri jätelajeja, jolloin ne ovat koko ajan tehokkaassa käytössä.

HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti, minna.partti@hsy.fi, puh. 040 593 6348.

Jussi TwoSevenin taideteos muistuttaa muovipakkausten lajittelusta.

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen