Uusi teknologia tekee etäläsnäolosta lähes aidon tuntuista
Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto kehittävät miljoonarahoituksella virtuaalista läsnäoloa, joka näyttää ja tuntuu siltä kuin kaikki osallistujat olisivat samassa tilassa. Näkö- ja kuuloaistin lisäksi todentuntua voidaan luoda kosketuksella ja tuoksuilla. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Yle, Keho Interactive, Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto ovat saaneet MAGICS-hankkeelle Suomen Akatemian 2,4 miljoonan euron tutkimusinfrastruktuurirahoituksen. Yliopistot aikovat muodostaa infrastruktuuriverkoston, joka tukee muun muassa liikkeentallennuksen ja virtuaalisen ympäristön tutkimusta. Hanke keskittyy erityisesti immersiiviseen ja todentuntuiseen etäläsnäoloon, jossa osallistuja upotetaan osaksi virtuaalimaailmaa.
MAGICS hyödyntää uusinta digitaalista teknologiaa taiteellisten esitysten, todenkaltaisten pelien ja muiden etäläsnäoloratkaisujen luomiseen. Konsortiota johtaa professori Mikko Sams Aalto-yliopistosta ja varajohtajana toimii professori Atanas Gotchev Tampereen yliopistosta.
”Korona on tuonut vahvasti esille uudenlaisen etäläsnäolon tarpeen. Fyysinen tapaaminen voidaan enenevässä määrin korvata luontevalla etäläsnäololla. Vaikkapa eri kaupungeissa olevat ihmiset voivat virtuaaliteknologian ansiosta ikään kuin istua ja kahvitella saman pöydän ääressä. Mutta tämä kaikki vaatii tutkimusta ja uusien teknologioiden kehittämistä”, Mikko Sams kertoo.
Konkreettinen esimerkki uudesta teknologiasta on virtuaalistudioon liittyvä yhteistyöprojekti Ylen ja Keho Interactiven kanssa.
”Yksi henkilö voi fyysisesti sijaita Ylen ja toinen Aalto Studiosin virtuaalistudiossa. Kameran liikedataa pyritään siirtämään studiosta toiseen niin, että henkilöt ovat katsojan näkökulmasta täysin samassa tilassa”, sanoo MAGICS-hankkeen teknologiajohtaja ja Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.
Yksi teknologia, monta käyttötarkoitusta
Aalto keskittyy mittaamaan, analysoimaan ja digitoimaan tutkimuksiin, esityksiin ja peleihin osallistuvien ihmisten käyttäytymistä ja kokemuksia mahdollisimman todellisissa tilanteissa. Tampereen yliopisto rakentaa ja käyttää virtuaalimaailmoja ja etäläsnäoloa muun muassa pelitutkimuksessa ja näyttöteknologioissa.
”Yhteishankkeessa etuna on se, että samaa teknologiaa voidaan hyödyntää hyvin monenlaisissa ja monien toimijoiden tarpeissa. Esimerkiksi Tampereen yliopiston pelitutkimuksen tekemiseen voidaan käyttää samaa laitteistoa kuin taiteen tekemiseen Taideyliopistossa”, sanoo tutkijatohtori Tero Heikkinen Taideyliopistosta.
MAGICS-laitteisto mahdollistaa kehon toimintojen ja kasvojen ilmeiden tarkan mittaamisen ja analyysin. Mittaukset auttavat ymmärtämään, miten ihmiset vuorovaikuttavat ja ymmärtävät toinen toisiaan ja minkälaisia tunteita koetaan esimerkiksi pelaamisen aikana.
”Visuaaliset vihjeet, vuorovaikutus ja aistihavainnot voivat olla hyvin todentuntuisia. Katsoja voi liikkua ja kokea olevansa teatteriesityksen sisällä. Aidon oloisten visuaalisten vihjeiden lisäksi katsoja voi aistia esimerkiksi kosketuksen erityisten hansikkaiden avulla tai haistaa synteettisesti tuotettuja tuoksuja”, Atanas Gotchev kertoo.
Uutta teknologiaa voidaan hyödyntää esiintyvässä taiteessa monin tavoin: esityksiä voidaan esimerkiksi katsoa useassa paikassa samanaikaisesti, ja lavasteet voidaan toteuttaa kokonaan virtuaalisesti.
”Haluamme kehittää virtuaaliteatterin ja etäläsnäolon mahdollisuuksia. Virtuaaliset esitystavat ovat lisääntyneet viime vuosina, eikä tarve niille ole ainakaan vähenemässä”, sanoo Taideyliopiston vararehtori Jaana Erkkilä-Hill.
Yritysyhteistyö on hankkeessa keskeisessä roolissa. Yritysten kanssa luodaan yhteisiä toimintamalleja, tarjotaan palveluja ja myös opitaan parhaita käytänteitä. Yritysyhteistyökumppaneita ovat Ylen ja Keho Interactiven lisäksi muun muassa Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.
MAGICS-infrastruktuuri jakautuu kaikille kolmelle kampukselle. Aalto-yliopiston infrastruktuuripalvelut kattavat Aalto Studiosin ja käyttäytymistutkimuksen laboratorion (ABL). Tampereen yliopiston infrastruktuuri keskittyy CIVIT-keskukseen (Centre for Immersive Visual Technologies) ja TAUCHI-yksikköön. Taideyliopiston infrastruktuuri on ankkuroituna Taiteellisen tutkimuksen keskukseen (CfAR). Fyysiset ja virtuaaliset infrastruktuuripalvelut ovat avoimia akateemisen henkilöstön ja teollisuuden tuotekehityksen tarpeisiin. Infrastruktuuri sisältää sekä paikallaan pysyviä että liikuteltavia laitteistoja.
Lisätietoja:
Mikko Sams
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 050 521 5739
mikko.sams@aalto.fi
Marcus Korhonen
Johtaja
Aalto Studios
puh. 0400 129 629
marcus.korhonen@aalto.fi
Atanas Gotchev (englanniksi)
Professori
Tampereen yliopisto
atanas.gotchev@tuni.fi
puh. 040 849 0733
Jaana Erkkilä-Hill
Vararehtori
Taideyliopisto
jaana.erkkila-hill@uniarts.fi
Tero Heikkinen
Tutkijatohtori
Taideyliopisto
tero.heikkinen@uniarts.fi
puh. 050 528 7127
Antti Ruotoistenmäki
MAGICS-infrastuktuurin koordinaattori
Aalto-yliopisto
antti.ruotoistenmaki@aalto.fi
puh. 050 408 1651
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 12 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Vettä hylkivä panssaripinnoite voi pian tehostaa aurinkopaneeleja ja tuoda suksiin lisäluistoa14.1.2021 08:47:21 EET | Tiedote
Kesäkuussa Aalto-yliopiston tutkijat kertoivat kehittämästään pinnoitteesta Nature-lehdessä. Nyt pinnoitteesta aletaan kehittää lukuisia kaupallisia sovelluksia muun muassa rakennus- ja elektroniikkateollisuuden kanssa.
Tutkijat kehittävät tietokonepeliä masennuksen hoitoon13.1.2021 08:24:17 EET | Tiedote
Terapeuttisen toimintavideopelin pelaaminen voi helpottaa masennuspotilaiden oireita ja parantaa heidän kognitiivista toimintakykyään.
Tutkijat kehittivät tuhkasta ja kompostista metsien täsmälannoitteen12.1.2021 08:54:33 EET | Tiedote
Putretiksi nimetty lannoite sisältää fosforia, kaliumia, hiiltä ja hitaasti vapautuvaa typpeä, jotka edistävät puiden kasvua. Sen valmistus kuluttaa selvästi vähemmän energiaa kuin keinolannoitteiden ja vähentää myös louhimisen tarvetta.
Askel kohti lähes rajatonta laskentatehoa – tutkijat loivat kvanttilomittumista lämmön avulla8.1.2021 15:01:49 EET | Tiedote
Helppo ja hallittava kvanttilomittuminen lisää kokonaislaskentakapasiteettia ja mahdollistaa muun muassa kvanttisalauksen eli turvallisen tiedonsiirron suurillakin etäisyyksillä
Miten motivoida ihmiset noudattamaan rajoituksia vapaaehtoisesti? – 13 ohjetta tehokkaaseen koronaviestintään22.12.2020 09:24:05 EET | Tiedote
Oikea viestintätyyli vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka hyvin ihmiset noudattavat suosituksia ja sääntöjä. Päättäjien ja asiantuntijoiden kannattaa kansalaisille suunnatussa koronaviestinnässään tukea ihmisten autonomiaa, kyvykkyyttä ja yhteisöllisyyttä, sanovat 13 ohjeen listan laatineet tutkijat.
Kohti nanokoneita – tutkijat onnistuivat hallitsemaan DNA-rakennetta valon avulla18.12.2020 08:18:32 EET | Tiedote
Valo sulkee ja avaa rakenteen ja säätelee myös liikkeen voimakkuutta. Menetelmän yksinkertaisuus on suuri etu sovelluksien kehittämisessä, esimerkiksi lääketieteessä.
Tutkijat löysivät uuden vaihtoehdon kubittien rakennusaineeksi – elektroneja huijaamalla16.12.2020 18:04:53 EET | Tiedote
Tutkijat loivat uuden materiaalin yhdistämällä hyvin ohuen kerroksen suprajohtavaa ja magneettista materiaalia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme