Jyväskylän yliopisto

Uusi tekoälysovellus ennustaa opintojen keskeytymisen ja auttaa ennaltaehkäisyssä

Jaa

Jyväskylän yliopisto ja TCD Research and Consulting ovat rakentaneet yhteistyössä tekoälysovelluksen, joka ennustaa todennäköisyyden opiskelijoiden opintojen keskeyttämiselle.

Sovellus käyttää datana oppilaitosten järjestelmien (Primus) opiskelijatietoja, joiden joukosta koneoppimista hyödyntäen tunnistettiin ennusteen kannalta kahdeksan opintojen keskeyttämisalttiudelle merkittävintä tekijää. Keskeyttämisen todennäköisyyden kannalta merkittävimmiksi tekijöiksi opiskelijan taustatiedoista nousivat opiskelijan tavoitetutkinto ja ikä. Opintojen etenemisen seurantaan käytetyistä mittareista merkittävimmät olivat kumuloitunut opintojen kesto, hyväksytyt ja hylätyt suoritukset, näytöt, poissaolot ja työssäoppimispäivien lukumäärä.

Uusi tekoälysovellus muodostaa näistä tekijöistä ja opiskelijatiedosta mallit kuvaamaan sekä valmistuneita että opintonsa keskeyttäneitä opiskelijoita. Läsnä olevien opiskelijoiden opintojen etenemistä verrataan mallinnettuun opintopolkuun. Vertailun tuloksena saadaan ennuste siitä, millä todennäköisyydellä opiskelija tulee joko valmistumaan tai keskeyttämään opintonsa. Tällöin keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat voidaan tunnistaa ajoissa ja tilanteeseen puuttua ennaltaehkäisevästi.

– Keskityimme erityisesti löytämään ne tekijät, joista keskeytyminen johtuu, jotta niihin voidaan puuttua ennakoivasti. Olemme hyvin ylpeitä lopputuloksesta, sillä kun mallia testattiin kolmen koulutuksenjärjestäjän aineistolla, saavutimme parhaimmillaan 93–94 % tarkkuuden, totesivat Jukka Soininen ja Arto Pärnänen TCD:lta.

Mallia testattiin Etelä-Savon Koulutus Oy:n (ESEDU), Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän (YSAO) ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymän (SAMiEDU) aineistoilla ja se on uudelleenkoulutettavissa datan muuttuessa. Tämä mahdollistaa sovelluksen helpon käyttöönoton laajamittaisesti toisen asteen oppilaitoksissa, joissa on yleisesti samat tietojärjestelmät käytössä opiskelijatietojen tallentamiseen. Sovellukselle on nähtävissä hyödyntämismahdollisuuksia opintojen keskeytymisen ennustamiseen myös muiden asteiden oppilaitoksissa. Tämä kuitenkin edellyttää muutoksia malliin oppilaitoksissa käytettävien järjestelmien ja datan asettamien vaatimusten mukaisesti.

– Keskeyttämisen vähentäminen ja sen tunnistaminen ovat erittäin tärkeitä niin opiskelijan kuin koulutuksen järjestäjän näkökulmasta. Tekoälysovellus tarjoaa mahdollisuuden reagoida keskeyttämisriskiin, kertoo toimitusjohtaja Arja Flinkman Etelä-Savon Koulutus Oy:stä.

Tekoälyratkaisun kehittämiseen hyödynnettiin Jyväskylän yliopistossa kehitettyä ECCOLA-menetelmää, joka on luotettavien tekoälyjen kehittämiseen rakennettu menetelmä.

– Meidän tutkimukselle on elintärkeää, että saamme ratkaistavaksemme todellisia ongelmia elinkeinoelämän kanssa. TCD:n ja yliopiston saumaton yhteistyö on hyvä osoitus siitä, miten tutkimuksen keinoin voidaan edistää innovointia yrityksissä, iloitsee tutkimushankkeen vastuullinen johtaja informaatioteknologian tiedekunnan professori Pekka Abrahamsson.

Business Finlandin rahoittamaan APPIA-tutkimushankkeeseen osallistuivat Jyväskylän yliopiston puolelta lisäksi projektitutkijat Joni Kultanen ja Antti Kariluoto.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pekka Abrahamsson, Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta, p. 040 541 5929, pekka.abrahamsson@jyu.fi

Jukka Soininen, TCD Research and Consulting, p. 045 256 5908, jukka.soininen@tcdcon.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Avoimet oppimisympäristöt eivät lisää lasten liikkumista22.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan avoimet oppimisympäristöt eivät ole suoraan yhteydessä kolmas- ja viidesluokkalaisten lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa kuitenkin havaittiin, että oppilaat tauottivat paikallaan oloaan useammin avoimissa oppimisympäristöissä kuin perinteisissä luokkatiloissa. Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toteutetun CHIPASE-tutkimuksen tulokset julkaistiin tieteellisessä Frontiers in Sports and Active Living -lehdessä.

Pekingin Olympialaisten kisareittejä hiihdetään jo Vuokatin hiihtolaboratoriossa18.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Hiihdon arvokisareittien mallintamista ja virtuaalireittien tuontia hiihtomattoympäristöön on viety eteenpäin vuodesta 2019 lähtien CEMIS-yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) ja Jyväskylän yliopiston Vuokatin liikuntateknologian yksikön toimesta. Viimeisin kehitystyön tulos ovat virtuaalimallit Pekingin Olympialaisten maastohiihdon sprintti- että ampumahiihdon 2,5 km kisareiteistä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme