Uusi tietopaketti avaa adoption ja perhehoidon suhdetta

Sosiaalityöntekijöille, syntymäperheille ja perhehoitajille suunnattu tietopaketti luo monipuolisen katsauksen alaikäisen sijoitetun lapsen adoptioprosessiin ja esittelee perhehoidon ja adoption vaikutuksia osapuolten oikeudelliseen asemaan.

Perhehoitoliitto ry ja Adoptioperheet ry ovat julkaisseet yhteistyönä toteutetun Sijoituksesta adoptioon? -tietopaketin. Se on ladattavissa maksutta molempien järjestöjen nettisivuilta ja suoraan tämän linkin kautta (pdf-tiedosto).

Tietopaketti avaa alaikäisen sijoitetun lapsen adoptioprosessia ja esittelee perhehoidon ja adoption vaikutuksia osapuolten oikeudelliseen asemaan. Se on suunnattu ensisijaisesti sosiaalityöntekijöille, mutta antaa tukea keskusteluun myös syntymäperheille ja perhehoitajille.

– Tietopakettiin on kerätty tietoa aiheesta syntymävanhemman, perhehoitajan ja sosiaaliviranomaisen näkökulmasta. Tietopaketilla vastaamme niiden perhehoitajien ja viranomaisten toiveisiin, jotka ovat tietoa pyytäneet, Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari toteaa.

Tietoa ja käytäntöjä on puuttunut

Lastensuojelulain mukaisesti sijoituksen ensisijainen tavoite on aina perheen jälleenyhdistäminen. Pitkäaikaiset sijoitukset johtavat kuitenkin vain harvoin perheen jälleenyhdistämiseen vanhempien vaikeiden elämäntilanteiden jatkuessa. Joissakin tilanteissa lapsen etu voisi edellyttää adoptiota pitkäaikaisen sijaishuollon sijaan.

Joskus syntymäperheen jälleenyhdistäminen ei ole mahdollista ja lapsen on hyvä olla sijaisperheessä, joka tarjoaa mahdollisuuden pysyvään ja turvalliseen perheeseen. Tällöin lapsi tai joku lapsen verkostosta saattaa nostaa esiin ajatuksen lapsen adoptoimisesta sijaisperheeseen. Tavoitteena on, että tällaisissa tilanteissa asia selvitetään.

Adoptioperheet ry:n aiemmin julkaiseman selvityksen mukaan 75 prosenttia sosiaalityöntekijöistä oli kohdannut viimeisen kolmen vuoden aikana tilanteen, jossa oli ajatellut, että lapsen edun mukaista voisi olla adoptio uuteen perheeseen. Vain 17 prosenttia oli kuitenkin ottanut asian puheeksi asiakkaansa kanssa.

– Moni vastaaja koki, että asian puheeksi ottamista vaikeutti nimenomaan tiedon ja käytäntöjen puute. Tietopaketin tavoitteena on tarjota tietoa adoptiosta silloin, kun se voisi tulla harkittavaksi lapsen edun mukaisena vaihtoehtona tai adoption mahdollisuus on jo nostettu esille, Adoptioperheet ry:n toiminnanjohtaja Jenny Nyman Ahokas sanoo.

Adoptio ei ole sijaishuollon tavoite

Perhehoidossa eläneen alaikäisen lapsen adoptiot ovat Suomessa harvinaisia, eikä adoptiosta tule koskaan jokaisen perhehoitoon sijoitetun lapsen etu. Adoptio ei ole suomalaisessa lainsäädännössä ja viranomaistoiminnassa huostaanoton ja sijaishuollon vaihtoehto tai tavoite.

Perhehoitoliitto ry tukee toimeksiantosuhteisia perhehoitajia julkisessa hallintotehtävässään eikä pyri vaikuttamaan perhehoitajan ja perhehoidettavan juridisen suhteen muuttamiseen. Tietopaketilla halutaan antaa puolueetonta tietoa aiheesta.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen, toimeksiantosopimussuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa. Perhehoitoliitto tukee perhehoitajia ja heidän perheitään, joihin kuuluvat myös hoidettavat lapset, nuoret ja aikuiset. Vuonna 1983 perustettuun Perhehoitoliittoon kuuluu 20 perhehoitoyhdistystä, joissa on noin 4 200 jäsentä.