Uusi tutkimus: Ravintolapalveluiden käyttö on kasvanut pääkaupunkiseudulla korona-aikana

Tutkimus kertoo, että keskimäärin ravintolakäyntejä on ollut 3,1 viimeisen kahden viikon aikana. Useimmiten ravintoloissa käyvät 35–44-vuotiaat ja johtavassa asemassa olevat.
Ravintolakäyntien tiheyteen ovat vaikuttaneet alkuvuoden koronapandemia sekä siihen liittyvät ravintoloiden asiakaspaikkamäärien, aukiolo- ja anniskeluaikojen sekä matkustuksen rajoitukset.
Myös etätyö- ja etäopiskelusuositukset ovat vaikuttaneet siihen, miten usein ravintoloissa käydään.
Pääkaupunkiseudulla suositaan ruokaravintoloita, kahviloita ja etnisiä ravintoloita
Suosituimpia ravintolakonsepteja pääkaupunkilaisten keskuudessa ovat tavalliset ruokaravintolat (60 %), etniset ravintolat (52 %) sekä kahvilat (45 %). Pikaruokapaikkoja suosii noin joka kolmas (33 %).
Kahviloiden asiakkaina korostuvat naiset, 15–24-vuotiaat ja opiskelijat. Pikaruokapaikkoja suosivat erityisesti nuoret, työväestö sekä perus- ja ammattikoulun käyneet. Pääkaupunkilaisista joka kymmenes käyttää kaupan ravintoloita.
Itse ravintolasta noudetun take away -ruoan tilaaminen on yleistä pääkaupunkilaisten keskuudessa. Jopa 83 % pääkaupunkilaista on vähintäänkin kokeillut palvelua.
Vähintään kerran viikossa take away -palvelua käyttää noin joka kymmenes. Useimmiten take away -ruokaa hakevat 15–34-vuotiaat miehet ja opiskelijat sekä katuruokaa suosivat.
Kuljetettua ruokaa kotiin tai työpaikalle tilataan myös yleisesti. Pääkaupunkilaisista 73 % on vähintään kokeillut kuljetettua ravintolaruokapalvelua.
Useimmiten kuljetettua ruokaa tilaavat miehet, 25–34-vuotiaat, opiskelijat, lapsiperheet, pizzerioita suosivat sekä usein ravintoloissa käyvät henkilöt.
Ravintoloissa käynti suosittua, konseptit monipuolistuvat
Kaikkiaan ulkona syömisen ja ruoan tilaamisen volyymi on kasvanut korona-aikana. Se on johtanut take away -menujen sekä tilaus- ja online-ratkaisujen nopeaan tuotekehitykseen.
Etnisten ravintoloiden tulo markkinoille on vauhdittunut. Keittiökonseptit ovat monipuolistuneet entisestään ja ravintolakulttuurimme on pääkaupunkiseudulla, varsinkin Helsingin keskustan ulkopuolella, rikastunut.
Pikaruoka-, lounas- ja casual-ravintoloiden raja-aidat ovat edelleen liudentuneet.
Ravintolapalveluiden käyttö pääkaupunkiseudulla korona-aikana -kyselyn toteutti Haaga-Helia ammattikorkeakoulu omasta toimeksiannostaan. Kyselyyn vastasi 502 pääkaupunkilaista, jotka olivat iältään 15–74-vuotiaita. Tiedonkeruu tehtiin 28.1.–9.2.2022. Raportti kyselytutkimuksesta on tiedotteen liitteenä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri OhtonenTutkimuspäällikkö
Puh:040 8268183petteri.ohtonen@haaga-helia.fiVesa Heikkinenyliopettaja
Puh:+358 294471530vesa.heikkinen@haaga-helia.fiKuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme