Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.

Kyselytutkimuksen mukaan 14 prosenttia kotitalouksista ansaitsee yli 40 000 euroa ja 6 prosenttia jopa yli 50 000 euroa. Tutkimuksen mukaan hyvätuloisille menee siis vielä aiemmin tutkittua suurempi osuus tuesta. Huomionarvoista on, että esimerkiksi yksinasuva helsinkiläinen ei saa asumistukea enää ollenkaan noin 23 000 euron vuosituloilla. Tuetut, edulliset vuokra-asunnot menevät siis tahoillejotka eivät tukea tarvitse, ja väärin kohdennettu tuki tekee koko järjestelmästä epäoikeudenmukaisen. Erityisesti suurissa kaupungeissa tuhannet pienituloiset eivät saa tuettua asuntoa, koska ne kohdistuvat väärin, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa harmittelee.

Asumisen tuotantotuet pitää ohjata entistä enemmän erityisasumiseen, kuten seniori- ja opiskelija-asumiseen, sekä suhdannepoliittiseksi välineeksi tukemaan rakentamista silloin, kun rakennusalan suhdanne on heikko. Se parantaisi tukijärjestelmän oikeudenmukaisuutta, vähentäisi syrjäyttämisvaikutusta, lisäisi läpinäkyvyyttä ja vahvistaisi järjestelmän oikeudenmukaisuutta.

Tutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia ARA-asunnoissa asuvista katsoo, että voisi saada asunnon myös yksityisiltä markkinoilta. Kilpailuneutraliteetin kannalta olisi olennaista, että henkilöt, jotka pystyvät saamaan asunnon vapailta markkinoilta, myös tekisivät niin. Näin tuettuja asuntoja riittäisi niitä tarvitseville, Viljamaa toteaa.

Suomen Vuokranantajat on esittänyt, että ARA ja ympäristöministeriö aloittaisi valmistelun vaihtoehdoista, joilla voitaisiin parantaa ARA-asuntojen kohdentumista eniten tarvitseville ihmisilleTämä olisi syytä kirjata myös tulevaan hallitusohjelmaan. KOVAn tekemä selvitys osoittaa, että työ pitää aloittaa viipymättä.

Viime hallituskaudella oli vähän aikaa voimassa tuloraja-asetus, jossa pääkaupunkiseudulla ARA-asunnossa yksinasuvan tuloraja oli asetettu 3 000 euroon kuukaudessa eli 36 000 euroon vuodessa. Pääkaupunkiseudun kaikista kotitalouksista sen piiriin mahtui noin 58 %. On ilmiselvää, että rajat oli asetettu liian korkealle. Askel oikeudenmukaisempaan olisi myös se, että tuettujen asuntojen vuokrat muuttuisivat tulojen mukaan samalla tavalla kuin asumistuki, sanoo Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

Oletko vuokraamassa omakotitaloa? Vältä karikot huolellisella sopimuksella13.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Harkitsetko omakotitalosi vuokraamista kesäloman ajaksi tai pidemmäksi aikaa? Omakotitalon vuokraukseen sovelletaan samoja pelisääntöjä kuin muidenkin asuinhuoneistojen vuokraukseen. Moni vuokranantaja kuitenkin arkailee omakotitalon vuokrausta, koska pelkää talon huoltotoimien jäävän tekemättä ja pihanhoidon rempalleen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimies Tiia Tukiainen kokosi omakotitalon vuokrausta harkitseville vinkit siitä, mitä omakotitalon vuokrauksessa tulisi erityisesti ottaa huomioon.

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.