Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.

Kyselytutkimuksen mukaan 14 prosenttia kotitalouksista ansaitsee yli 40 000 euroa ja 6 prosenttia jopa yli 50 000 euroa. Tutkimuksen mukaan hyvätuloisille menee siis vielä aiemmin tutkittua suurempi osuus tuesta. Huomionarvoista on, että esimerkiksi yksinasuva helsinkiläinen ei saa asumistukea enää ollenkaan noin 23 000 euron vuosituloilla. Tuetut, edulliset vuokra-asunnot menevät siis tahoillejotka eivät tukea tarvitse, ja väärin kohdennettu tuki tekee koko järjestelmästä epäoikeudenmukaisen. Erityisesti suurissa kaupungeissa tuhannet pienituloiset eivät saa tuettua asuntoa, koska ne kohdistuvat väärin, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa harmittelee.

Asumisen tuotantotuet pitää ohjata entistä enemmän erityisasumiseen, kuten seniori- ja opiskelija-asumiseen, sekä suhdannepoliittiseksi välineeksi tukemaan rakentamista silloin, kun rakennusalan suhdanne on heikko. Se parantaisi tukijärjestelmän oikeudenmukaisuutta, vähentäisi syrjäyttämisvaikutusta, lisäisi läpinäkyvyyttä ja vahvistaisi järjestelmän oikeudenmukaisuutta.

Tutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia ARA-asunnoissa asuvista katsoo, että voisi saada asunnon myös yksityisiltä markkinoilta. Kilpailuneutraliteetin kannalta olisi olennaista, että henkilöt, jotka pystyvät saamaan asunnon vapailta markkinoilta, myös tekisivät niin. Näin tuettuja asuntoja riittäisi niitä tarvitseville, Viljamaa toteaa.

Suomen Vuokranantajat on esittänyt, että ARA ja ympäristöministeriö aloittaisi valmistelun vaihtoehdoista, joilla voitaisiin parantaa ARA-asuntojen kohdentumista eniten tarvitseville ihmisilleTämä olisi syytä kirjata myös tulevaan hallitusohjelmaan. KOVAn tekemä selvitys osoittaa, että työ pitää aloittaa viipymättä.

Viime hallituskaudella oli vähän aikaa voimassa tuloraja-asetus, jossa pääkaupunkiseudulla ARA-asunnossa yksinasuvan tuloraja oli asetettu 3 000 euroon kuukaudessa eli 36 000 euroon vuodessa. Pääkaupunkiseudun kaikista kotitalouksista sen piiriin mahtui noin 58 %. On ilmiselvää, että rajat oli asetettu liian korkealle. Askel oikeudenmukaisempaan olisi myös se, että tuettujen asuntojen vuokrat muuttuisivat tulojen mukaan samalla tavalla kuin asumistuki, sanoo Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 17 000 vuokranantajaa.

Asumisen tarjontatukia valuu hyvätuloisille – ARA-asunnoissa vuokran tulisi nousta tulojen kasvaessa2.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Hyvinvointivaltiossa jokaisen on voitava asua länsimaiset standardit täyttävässä turvallisessa asunnossa. Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän tärkeimpiä osia on asumisen tukeminen. Osa tästä miljardiluokan tukikokonaisuudesta valuu ongelmallisesti suoraan hyvätuloisille. Suomen Vuokranantajat esittää mallia, jossa ARA-asuntojen vuokra nousee kohti markkinavuokraa tulojen kasvaessa. Tämä lisäisi tukijärjestelmän oikeudenmukaisuutta.

Miten välttää siivouslasku vuokrasuhteen päätyttyä? Viisi vinkkiä vuokra-asunnon loppusiivoukseen 29.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Hyvin tehty loppusiivous on onnistunut päätös vuokrasuhteelle. Kun asunto on tyhjennetty ja siivottu asianmukaisesti, on lopputarkastus helppo tehdä eikä vuokranantajan tarvitse vähentää siivouskuluja vuokralaisen maksamasta vakuudesta. Suomen Vuokranantajat ry. kokosi vinkit vuokra-asunnon onnistuneeseen loppusiivoukseen. Vinkeissä on huomioitu myös taloyhtiön ja asunnon omistajan välisen vastuunjaon tuoreet muutokset.

Koro-Kanerva jyrähtää: ”Kojamon mainos kuvastaa alan vanhoja helmasyntejä”22.3.2019 07:30:00 EETTiedote

Viime päivinä vuokramarkkinoilla kuhinaa on herättänyt valtakunnan yhden isoimman vuokranantajayrityksen radiomainossarja. Mainoksissa painajaismainen pienvuokranantaja utelee yksityisasioita asunnonhakijoilta, marssii vuokra-asuntoon sisään asiasta sopimatta ja kohtelee vuokralaista kaikin puolin huonosti. Mainoksen mukaan isolla vuokranantajalla asukas on turvassa. Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanervan mukaan mainos kuvastaa koko alaa yhdistäviä vanhoja helmasyntejä ja kertoo kiristyvästä markkinatilanteesta.