Uusia hankkeita valumavesien hallintaan käynnistynyt - rahoitushakua jatketaan syksyllä

Ympäristöministeriön rahoittamasta maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankehausta käynnistyi tänä vuonna kahdeksan valuma-aluelähtöistä vesienhallintahanketta. Hankkeiden toteuttajina on kirjava joukko osaajia pienistä yhdistyksistä isoihin organisaatioihin. Rahoitusta on tarjolla myös syksyllä 2022.

Orivesi.  Kuva: Lentokuvaus Vallas
Orivesi. Kuva: Lentokuvaus Vallas

Vuoden 2021 haun teemoina olivat monitavoitteinen valumavesien hallinta ja valuma-aluelähtöisten vesiensuojelutoimien lisääminen erityisesti luonnonmukaisin ratkaisuin. Hankkeiden avulla parannetaan vesien tilaa ja varaudutaan ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ääriolosuhteisiin, unohtamatta luonnon monimuotoisuuden lisäämistä ja ylläpitoa.

"Hankkeiden sisällöissä on hyvin esillä vesienhallinnan kehittämistyötä, valuma-aluelähtöistä vesistökunnostussuunnittelua sekä konkreettista kunnostustoimintaa yhteistyössä maanomistajien ja laajojen yhteistyöverkostojen kanssa. Ja on upeaa huomata, että myös kunnat ovat ottamassa vesienhallinnan ja valuma-aluelähtöisyyden oman vesiensuojelutyönsä tueksi" iloitsee erityisasiantuntija Johanna Helkimo ympäristöministeriöstä.

Käynnistyneissä hankkeissa suunnitellaan ja toteutetaan konkreettisia vesienhallinta- ja vedenpidätystoimia. Valuma-aluetasoisia suunnittelukokonaisuuksia laaditaan paikkatietoa ja muita valuma-aluetyökalua hyödyntäen. Hankkeet kohdistuvat tasapuolisesti sekä metsätalousvaltaisille että maatalousvaltaisille alueille. Mukana ovat myös happamien sulfaattimaiden ongelmien ratkaisukeinojen kehittäminen ja pilotointi sekä säätösalaojituksen käytön kehittämistyö. Kaikki hankkeet viestivät omista toimistaan aktiivisesti ja saamme tietoa hankkeiden toimista tiedotteiden, blogien ja pienseminaarien avulla tämän ja ensi vuoden aikana. Hankkeiden kestot ovat yhdestä kolmeen vuotta. Hankkeiden budjetit vaihtelivat noin 20 000 eurosta puoleen miljoonaan euroon.

"Hankehakemusten vähäinen määrä yllätti meidät" toteaa ryhmäpäällikkö Jermi Tertsunen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta. "Toisaalta hankkeet ovat laadukkaita. Hanketoimijoilla lienee ollut myös positiivista ongelmaa, koska viime vuosina on ollut hyvin tarjolla rahoitusta erilaisiin vesistöhankkeisiin. On tietysti myös tärkeää, että jo käynnissä olevista hankkeista saadaan kokemuksia ja tietoa ennen seuraavia. Uskon, että syksyn 2022 hakuun saadaan runsaasti laadukkaita vesienhallintahakemuksia. Myös jatkohankkeita vaikuttaisi tulevan tiedustelujen perusteella vireille."

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan edistämisen hankeavustuksia hallinnoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Seuraava avustushaku on 18.10. - 30.11.2022 osana ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmaa.

Avustusta voi hakea maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankkeisiin, jotka:

• edistävät kestävää valuma-aluelähtöistä vesistökunnostuksen suunnittelua, toteutusta ja yhteistyötä
  • edistävät maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksiä sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista ja hillintää
  • parantavat pellon vesitaloutta innovatiivisesti
  • vähentävät vesistöön kohdistuvaa ulkoista kuormitusta
  • pidättävät ja viivyttävät vettä valuma-alueella
  • lisäävät luonnon monimuotoisuutta

Avustettavat hankkeet voivat olla laajoja yhteistyöhankkeita tai paikallisia suunnittelu- tai toteutushankkeita.

Lisätietoja avustuksesta »

Orivesi.  Kuva: Lentokuvaus Vallas
Orivesi. Kuva: Lentokuvaus Vallas

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on huoltovarmuuskysymys30.1.2023 11:52:38 EET | Tiedote

Kierrätyslannoitteiden saatavuuden ja käytön lisääminen on tärkeä huoltovarmuuskysymys. Äkillisesti muuttuneessa maailmantilanteessa on ollut vaikeaa olla huomaamatta fossiilisten lannoitteiden suurta hinnanvaihtelua ja saatavuuden vaikeutumista. Elintarvikehuollon perustana on toimintavarma alkutuotanto, johon fossiilisten lannoitteiden markkinamuutokset ovat kovasti vaikuttaneet.

Helpotusta teknologiateollisuuden ja sosiaali- ja terveysalan osaajapulaan: Uusia valtakunnallisia palveluita työperäiseen maahanmuuttoon25.1.2023 11:01:15 EET | Tiedote

Uusien palvelupakettien tavoitteena on, että työnantajat saavat valmiita ammatti- ja erityisosaajia töihin Suomeen. Tarvittava osaaminen on tunnistettu ja testattu sekä työssä tarvittava suomen kieli on koulutettu jo lähtömaassa. Työnantajille tarjotaan räätälöityä palvelua, jossa työnantajan maksuosuus on puolet.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Sun 2 Oy:n Huittisten aurinkovoimalahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)25.1.2023 09:40:51 EET | Tiedote

Sun 2 Oy on toimittanut 20.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee teollisen mittaluokan aurinkovoimalan toteuttamista Huittisiin. Hankealue sijaitsee lähimmillään noin 3 kilometriä lounaaseen Lauttakylän taajamasta ja rajautuu länsilaidaltaan Säkylän kunnan rajaan.

Fonden för en rättvis omställning FRO stärker regionernas livskraft och främjar den gröna omställningen (Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Mellersta Finland, Birkaland, Österbotten, Satakunta)18.1.2023 09:18:42 EET | Tiedote

Landskapen i Västra Finland får tillgång till sammanlagt 137,9 milj. € ny EU-finansiering under programperioden 2021–2027. Finansieringen kommer från EU:s nya fond för rättvis omställning, även känd under förkortningarna FRO eller JTF (Just Transition Fund). Hela Finland får 465 miljoner euro. Avsikten är att finansiera arbetsplatser och möjligheter till affärsverksamhet inom den gröna ekonomin samt att utveckla grön teknologi.