Uusia hankkeita valumavesien hallintaan käynnistynyt - rahoitushakua jatketaan syksyllä

Ympäristöministeriön rahoittamasta maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankehausta käynnistyi tänä vuonna kahdeksan valuma-aluelähtöistä vesienhallintahanketta. Hankkeiden toteuttajina on kirjava joukko osaajia pienistä yhdistyksistä isoihin organisaatioihin. Rahoitusta on tarjolla myös syksyllä 2022.
Orivesi.  Kuva: Lentokuvaus Vallas
Orivesi. Kuva: Lentokuvaus Vallas

Vuoden 2021 haun teemoina olivat monitavoitteinen valumavesien hallinta ja valuma-aluelähtöisten vesiensuojelutoimien lisääminen erityisesti luonnonmukaisin ratkaisuin. Hankkeiden avulla parannetaan vesien tilaa ja varaudutaan ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ääriolosuhteisiin, unohtamatta luonnon monimuotoisuuden lisäämistä ja ylläpitoa.

"Hankkeiden sisällöissä on hyvin esillä vesienhallinnan kehittämistyötä, valuma-aluelähtöistä vesistökunnostussuunnittelua sekä konkreettista kunnostustoimintaa yhteistyössä maanomistajien ja laajojen yhteistyöverkostojen kanssa. Ja on upeaa huomata, että myös kunnat ovat ottamassa vesienhallinnan ja valuma-aluelähtöisyyden oman vesiensuojelutyönsä tueksi" iloitsee erityisasiantuntija Johanna Helkimo ympäristöministeriöstä.

Käynnistyneissä hankkeissa suunnitellaan ja toteutetaan konkreettisia vesienhallinta- ja vedenpidätystoimia. Valuma-aluetasoisia suunnittelukokonaisuuksia laaditaan paikkatietoa ja muita valuma-aluetyökalua hyödyntäen. Hankkeet kohdistuvat tasapuolisesti sekä metsätalousvaltaisille että maatalousvaltaisille alueille. Mukana ovat myös happamien sulfaattimaiden ongelmien ratkaisukeinojen kehittäminen ja pilotointi sekä säätösalaojituksen käytön kehittämistyö. Kaikki hankkeet viestivät omista toimistaan aktiivisesti ja saamme tietoa hankkeiden toimista tiedotteiden, blogien ja pienseminaarien avulla tämän ja ensi vuoden aikana. Hankkeiden kestot ovat yhdestä kolmeen vuotta. Hankkeiden budjetit vaihtelivat noin 20 000 eurosta puoleen miljoonaan euroon.

"Hankehakemusten vähäinen määrä yllätti meidät" toteaa ryhmäpäällikkö Jermi Tertsunen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta. "Toisaalta hankkeet ovat laadukkaita. Hanketoimijoilla lienee ollut myös positiivista ongelmaa, koska viime vuosina on ollut hyvin tarjolla rahoitusta erilaisiin vesistöhankkeisiin. On tietysti myös tärkeää, että jo käynnissä olevista hankkeista saadaan kokemuksia ja tietoa ennen seuraavia. Uskon, että syksyn 2022 hakuun saadaan runsaasti laadukkaita vesienhallintahakemuksia. Myös jatkohankkeita vaikuttaisi tulevan tiedustelujen perusteella vireille."

Maa- ja metsätalouden vesienhallinnan edistämisen hankeavustuksia hallinnoi Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Seuraava avustushaku on 18.10. - 30.11.2022 osana ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmaa.

Avustusta voi hakea maa- ja metsätalouden vesienhallinnan hankkeisiin, jotka:

• edistävät kestävää valuma-aluelähtöistä vesistökunnostuksen suunnittelua, toteutusta ja yhteistyötä
  • edistävät maa- ja metsätalouden toimintaedellytyksiä sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista ja hillintää
  • parantavat pellon vesitaloutta innovatiivisesti
  • vähentävät vesistöön kohdistuvaa ulkoista kuormitusta
  • pidättävät ja viivyttävät vettä valuma-alueella
  • lisäävät luonnon monimuotoisuutta

Avustettavat hankkeet voivat olla laajoja yhteistyöhankkeita tai paikallisia suunnittelu- tai toteutushankkeita.

Lisätietoja avustuksesta »

Orivesi.  Kuva: Lentokuvaus Vallas
Orivesi. Kuva: Lentokuvaus Vallas

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.