Uusia ravintoloita, hyvää palvelua ja kasvistuotteita – Hesburger jatkaa kasvuaan

Hesburgerin myynti on kasvanut tasaista tahtia parin viime vuoden ajan. Vuonna 2019 ketjun verollinen myynti oli noin 347 miljoonaa euroa.
Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 7 900 ihmistä. Kuvaaja Vesa-Matti Väärä.

Hesburger avasi viime vuonna useita uusia ravintoloita Suomeen. Tällä hetkellä Suomessa on 278 Hesburger-ravintolaa, mikä on seitsemän enemmän kuin vuosi sitten.

– Teimme viime vuonna ravintoloita hyville liikepaikoille. Tänäkin vuonna tulemme avaamaan uusia ravintoloita Suomeen, ennakoi Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

Hesburger-ketjun verollinen myynti Suomessa oli viime vuonna yhteensä 236 miljoonaa euroa. Kasvua vuoteen 2018 nähden oli neljä prosenttia.

– Alkuvuosi 2019 meni meiltä todella hyvin. Myös joulukuu oli onnistunut ja Veke-hampurilaisen lanseeraus siivitti asiakasmäärät mukavaan nousuun loppuvuonna. Positiivisen kehityksen taustalla ovat muun muassa tuotekehityksessä ja markkinoinnissa tehdyt hyvät valinnat, ja tietysti ravintoloissa henkilökuntamme on onnistunut asiakaspalvelussa, Vuoti sanoo.

Ulkomailla ylitettiin 100 miljoonaa

Maailmassa on nyt yhteensä 498 Hesburger-ravintolaa. Ketjun ravintoloissa asioi päivittäin yli 190 000 asiakasta ja niissä työskentelee noin 7 900 ihmistä.

Ulkomailla Hesburgerin verollinen myynti ylitti ensimmäisen kerran 100 miljoonan euron rajapyykin, ollen 111 miljoonaa euroa. Kasvu oli 13 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Hesburgerin operatiivinen johtaja Vesa Viitanen näkee myynnin kehitykseen monia syitä.

– Ulkomailla ravintolamäärät ovat jo pitkään kasvaneet Suomea vauhdikkaammin. Hintojen tarkistukset ovat osaltaan kasvattaneet myyntiä. Ulkomailla Hesburgerin tuotevalikoimaan kuuluu erittäin edullisia tuotteita, jotka ohjaavat asiakkaita ravintoloihin, Viitanen kertoo.

– Hesburgerin tunnettuus ulkomailla kasvaa koko ajan. Virossa olemme jo alan tunnetuin yritys, ja Latviassa ja Liettuassa tunnettuus on kasvanut voimakkaasti viime vuosina.

Kasvistuotteiden osuus kasvuun

Hesburgerin oma kasviproteiinituotteita valmistava tehdas Kaarinassa aloitti tuotannon syksyllä ja ensimmäinen oman tehtaan tuotteen sisältävä hampurilainen eli Veke-hampurilainen tuli markkinoille joulukuussa. Samalla Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuoteen 2030 mennessä puolet ketjun myynnistä Suomessa tulee lihattomista tuotteista.

– Veke-hampurilaisen myynti on ollut lupaavaa. Odotamme tältä vuodelta paljon kasvistuotteiden rintamalla, Vuoti toteaa.

Maailmassa on nyt yhteensä 498 Hesburger-ravintolaa. Kuvaaja Vesa-Matti Väärä.
Hesburgerin majoneesi valmistetaan Kaarinassa Hesburgerin omalla tuotantolaitoksella.
Kuvaaja Vesa-Matti Väärä.
Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 7 900 henkilöä. Vuoden 2019 verollinen myynti Suomessa oli 236 miljoonaa euroa ja ulkomailla 111 miljoonaa euroa.