Uusien ratikkalinjojen suunnittelu käynnistyy – tervetuloa vastaamaan liikkumiskyselyyn

Pääkaupunkiseudun raitioliikenne muuttuu 2020-luvulla kovaa vauhtia. Uusia ratayhteyksiä rakennetaan eri puolille, ja myös pikaratikat tulevat liikenteeseen. Uusien yhteyksien myötä myös nykyiset linjat muuttuvat 2020-luvun aikana.

Ennen varsinaisen linjojen suunnittelun käynnistymistä keräämme pohjatietoja asiakkailtamme. Olemme avanneet seudun asukkaille liikkumiskyselyn, johon voi vastata Maptionnaire-karttapalvelussa. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia. Kyselyyn voi vastata, vaikka ei käyttäisikään joukkoliikennettä. Vastata voi 3.11. asti.

Kysely on suunnattu etenkin Helsingissä, Espoon itäosissa tai Itä-Vantaalla liikkuville. Nämä ovat alueita, jonne uusia ratayhteyksiä rakennetaan nyt tai mahdollisesti lähivuosina. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti Helsingin nykyinen raitioverkko laajennuksineen, pikaratikka 550 (Raide-Jokeri) sekä suunnitteilla olevat Laajasalon, Vihdintien, Vantaan, Viikin-Malmin ja Tuusulanväylän pikaraitiolinjat.

Raitioliikenteen tulevaisuuden muutoksista ja linjojen suunnittelusta on koottu tietopaketti HSL:n verkkosivuille osoitteeseen hsl.fi/ratikat2030. Voit seurata suunnittelun etenemistä ja osallistua keskusteluun myös ratikkasuunnittelijoidemme ylläpitämässä blogissa.

Kaupunkipyörillä on korvattu joukkoliikennematkoja pandemian aikana12.10.2020 14:00:48 EESTTiedote

Kaupunkipyörät ovat olleet suosittu kulkumuoto myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä. Edellisvuoteen verrattuna kaupunkipyöriä on käytetty vähemmän työmatkoilla ja enemmän asiointimatkoilla sekä kuntoilun vuoksi. Tyytyväisyys palvelun eri ominaisuuksiin ja palvelun suositteluarvo eli NPS-luku ovat edelleen hyvällä tasolla, vaikka laskivat hieman edellisvuodesta.

HSL-sovellus toimii jälleen9.10.2020 14:13:04 EESTTiedote

HSL-sovelluksen häiriö on saatu korjattua ja lipun ostaminen toimii jälleen normaalisti. Taustapalvelimen kuormittuminen paikantui ongelmaan reaaliaikatiedon välittämisessä, ja se on saatu nyt korjattua. Jatkamme tiiviisti häiriöön johtaneiden syiden selvittämistä, jotta vastaava ongelma ei toistuisi. HSL hyvittää häiriön aikana hankitut ylimääräiset liput. Maksukortin katevaraukset lipuista, jotka eivät ole häiriön takia tulleet HSL-sovellukseen, purkautuvat parin päivän kuluessa. Puhelinlaskulle ostetut liput hyvitetään noin 2-3 päivän kuluessa. Jos asiakkaalla on sovelluksessa voimassa oleva kausilippu, HSL hyvittää kertaliput, jotka asiakas on joutunut ostamaan häiriön aikana.