Uusien ratikkalinjojen suunnittelu käynnistyy – tervetuloa vastaamaan liikkumiskyselyyn

Pääkaupunkiseudun raitioliikenne muuttuu 2020-luvulla kovaa vauhtia. Uusia ratayhteyksiä rakennetaan eri puolille, ja myös pikaratikat tulevat liikenteeseen. Uusien yhteyksien myötä myös nykyiset linjat muuttuvat 2020-luvun aikana.

Ennen varsinaisen linjojen suunnittelun käynnistymistä keräämme pohjatietoja asiakkailtamme. Olemme avanneet seudun asukkaille liikkumiskyselyn, johon voi vastata Maptionnaire-karttapalvelussa. Vastaamiseen menee noin 5–10 minuuttia. Kyselyyn voi vastata, vaikka ei käyttäisikään joukkoliikennettä. Vastata voi 3.11. asti.

Kysely on suunnattu etenkin Helsingissä, Espoon itäosissa tai Itä-Vantaalla liikkuville. Nämä ovat alueita, jonne uusia ratayhteyksiä rakennetaan nyt tai mahdollisesti lähivuosina. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti Helsingin nykyinen raitioverkko laajennuksineen, pikaratikka 550 (Raide-Jokeri) sekä suunnitteilla olevat Laajasalon, Vihdintien, Vantaan, Viikin-Malmin ja Tuusulanväylän pikaraitiolinjat.

Raitioliikenteen tulevaisuuden muutoksista ja linjojen suunnittelusta on koottu tietopaketti HSL:n verkkosivuille osoitteeseen hsl.fi/ratikat2030. Voit seurata suunnittelun etenemistä ja osallistua keskusteluun myös ratikkasuunnittelijoidemme ylläpitämässä blogissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.202024.11.2020 14:00:00 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat. Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki päätökseen Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, j