Uutelan kaivoksen laajentamista koskeva tarkkailuohjelmaesitys on nähtävillä

Elementis Minerals B.V. Suomen sivuliike laajentaa toimintaansa Uutelan kaivoksella Sotkamossa. Esitys kaivoksen laajentamisvaiheen tarkkailuohjelmasta on toimitettu Kainuun ja Lapin ELY-keskusten hyväksyttäväksi, ja on nyt nähtävillä muistutusten ja mielipiteiden esittämistä varten.
Uutelan kaivos sijaitsee Sotkamossa.

Elementis Minerals on toimittanut Uutelan kaivoksen laajentamisen alkuvaihetta koskevan tarkkailuohjelmaesityksen Kainuun ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueen ja Lapin ELY-keskuksen kalatalousviranomaisen hyväksyttäväksi. Uutelan kaivos on satelliittikaivos, joka on otettu käyttöön 2006 ja sijaitsee Sotkamon kunnassa. Kaivoksessa louhittavaa malmia käsitellään Elementis Mineralsin tehtaalla Sotkamossa.

Toiminnan laajentamiseen on saatu ympäristölupa keväällä 2022, johon tarkkailuvelvoite perustuu. Tällä hetkellä toiminta on aloitettu vanhan kaivospiirin alueella olevan sivukivialueen laajentamisella.

Tarkkailusuunnitelma on laadittu tilanteelle, jossa käytössä on vanha vesienjohtamisreitti, eikä toiminta vielä ulotu kaivospiirin laajennusosalle. Tarkkailuohjelmaa päivitetään uudelleen, kun toimintaa ollaan ulottamassa myös kaivospiirin laajennusosalle ja kun, uusien vesienkäsittelyrakenteiden rakentaminen on ajankohtaista. Silloin kaivosvesien purkureitti tulee muuttumaan siten, että vedet johdetaan Myllypuron kautta Jormasjärven Mustinlahteen. Nykyisessä tilanteessa kaivosvedet ohjataan Kohisevanpuroon.

Ympäristölupapäätöksessä myönnetty lupa poiketa kadmiumin ympäristönlaatunormeista määrätyllä sekoittumisvyöhykkeellä ei tule vielä sovellettavaksi, sillä sekoittumisvyöhyke on määritetty uudelle purkureitille.

Tarkkailusuunnitelmassa on kuvattu käyttö- ja päästötarkkailu, vaikutustarkkailu, kalataloustarkkailu sekä tulosten toimittaminen ja raportointi niiltä osin, kuin niitä on katsottu tarpeelliseksi muuttaa aiemmasta laajentamistöiden seurauksena.

Tarkkailuohjelmasta kuuleminen

Kainuun ja Lapin ELY-keskukset ovat lähettäneet lausuntopyyntöjä vaikutusalueen viranomaisille ja osakaskunnalle. Tarkkailusuunnitelma ja sitä koskeva kuulutus on nähtävillä muistutusten ja mielipiteiden esittämistä varten 14.10.2022 – 21.11.2022 ELY-keskusten verkkosivujen Kuulutukset ja ilmoitukset -osiossa osoitteessa https://www.ely-keskus.fi/kuulutukset (valitse Kuulutukset-sivulla Alueellista tietoa -alasvetovalikosta Kainuu tai Lappi).

Asiakirjoihin voi tutustua myös Sotkamon kunnan verkkosivuilla osoitteessa https://www.sotkamo.fi/kunnan-kuulutukset/

Tarkkailusuunnitelmasta voi esittää mielipiteitä ja antaa muistutuksia kirjallisesti toimittamalla ne Kainuun ja Lapin ELY-keskuksiin 21.11.2022 mennessä sähköpostitse kirjaamo.kainuu@ely-keskus.fi / kirjaamo.lappi@ely-keskus.fi tai postitse: Kainuun ELY-keskus, PL 115, 87101 Kajaani, käyntiosoite Kalliokatu 4.

Muistutuksiin ja mielipiteisiin pyydetään merkitsemään diaarinumerot KAIELY/109/2016 ja LAPELY/1693/2019.

Kainuun ELY-keskus
ympäristönsuojeluviranomainen, ympäristöasiantuntija Mari Helin, p. 0295 023 895, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Lapin ELY-keskus
kalatalousviranomainen, kalastusbiologi Atte Juutinen, p. 0295 037 002, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Uutelan kaivos sijaitsee Sotkamossa.

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 202416.5.2024 11:44:42 EEST | Tiedote

Tänä kesänä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa tehdään runsaasti päällystystöitä. Maanteitä päällystetään noin 405 kilometriä sekä jalankulun ja pyöräilyn väyliä noin 45 kilometriä. Päällystysmäärä on kolminkertainen viime vuoteen verrattuna. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on seututie 793 Maliskylä - Haapavesi välin päällystäminen 21 km matkalta. Jalankulun ja pyöräilyn väylien päällysmäärä on moninkertainen edellisvuosiin verrattuna. Kohteet sijaitsevat Oulun, Kempeleen, Muhoksen, Iin, Ylivieskan ja Nivalan alueella. Tämän kesän päällystyksillä saadaan parannettua useita huonokuntoisia jalankulun ja pyöräilyn väyliä. Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman niin työntekijöille, kuin tiellä liikkujillekin. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystyöt pyritään tekemään