Uutuuskirja Hitlerin kuolemasta on samalla kertomus itänaapurin käsittämättömästä byrokratiasta

Hitlerin kuolema -kirja on paitsi poikkeuksellisen aineiston valossa tehty selvitys diktaattorin viimeisistä hetkistä, myös hersyvä läpileikkaus Venäjän ja Neuvostoliiton byrokratian tolkuttomuuteen.

Ranskalainen toimittaja Jean-Christophe Brisard ja venäläissyntyinen elokuvaohjaaja Lana Parshina neuvottelivat kaksi vuotta Venäjän viranomaisten kanssa päästäkseen tutkimaan venäläisarkistoissa olevia salaisia asiakirjoja. Kun se lopulta se onnistui ja he saivat nähtäväkseen palan Hitlerin kalloa ja osan leukaluuta hampaineen, olivat he askeleen lähempänä aikamme suuren mysteerin ratkaisemista.

Natsi-Saksan viimeisten neljän kuukauden ajaksi Hitler lähipiireineen vetäytyi Berliinin päämajaan, joka oli kahdeksan metrin syvyydessä sijainnut betonibunkkeri. Kolmannen valtakunnan luhistuessa huhtikuun lopussa 1945 Hitler ja hänen vastavihitty vaimonsa Eva Braun tekivät vallitsevan käsityksen mukaan bunkkerissa itsemurhan –  mutta kuinka? Entä mitä tapahtui Hitlerin ruumiille?

Brisardin ja Parshinan kirja vie lukijat jännittävälle löytöretkelle selvittämään olosuhteita Adolf Hitlerin kuoleman ympärillä. Se paljastaa uusia yksityiskohtia siitä, mitä puna-armeija löytämälleen ruumiille teki, ja maalaa tarkan kuvan neuvostotiedustelun ristiriitaisesta toiminnasta sekä nyky-Venäjän byrokratian mielivaltaisuudesta.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi