Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa

Jaa

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?

Kirjassa ja siihen liittyvässä Suomen valokuvataiteen museon näyttelyssä piktorialismia käsitellään tekstien ja valokuvien kautta avautuvana historiallisena ilmiönä ja esitellään suuntauksen keskeisiä valokuvaajia. Kirja tarkentaa katseen piktorialismiin aiemmin liitetyn vähättelevän asenteen ohi, ja taidesuuntaus saa tähän mennessä syvällisimmän käsittelyn Suomessa. Monipuolisen ristiinvalotuksen kautta esiin nostetaan kiehtova ja kompleksinen valokuvataiteen ilmiö.

Keskeisistä piktorialisteista oman esittelynsä saavat Julia Kartesalon, Maria Faarisen, Sofia Lahden, Jane Vuorisen ja Max Fritzen esitteleminä Alfred Nybom, Wladimir Schohin, Walter Jakobsson, Fritz Englund, Väinö Donner, Arvi Hanste, Oiva Kallio sekä Berliinissä toiminut Siri Fischer-Schnéevoigt, joka Sofia Lahden esiintuomana saa ensiesittelynsä suomalaisessa valokuvakuvahistorian kirjoituksessa. 

Jo aiemmin 1900-luvun alun postikorttikulttuurista eri näkökulmista kirjoittanut Harri Kalha pohtii korttien suhdetta piktorialismiin. Vuosisadan vaihteen symbolismismi ja allegorisuus yhdistävät valokuvataidetta ja postikortteja. 

2020-luvulla valokuvia katsotaan pääasiassa matkapuhelimelta. Digitaalisessa ympäristössä historiallisten valokuvien materiaaliset ominaisuudet helposti unohtuvat. Kirjoittajat Lahti ja Vuorinen tuovat esiin sitä, kuinka keskeistä piktorialismin historiallisen ymmärryksen kannalta on kokeellisten tekniikkojen lisäksi huomioida kuvien muutkin materiaaliset ominaisuudet. Tämä on haaste myös museotyölle. Piktorialismissa oli kyse hauraista materiaalisista, esineellisistä kuvista; taustakartongit, pohjustukset ja kehystykset olivat monille valokuvaajille oleellinen osa teoksia. 

Suomen valokuvataiteen museossa piktorialismiin pureutuva tutkimushanke on ollut monivuotinen projekti.

Piktorialismi – valokuvataiteen synty (Parvs, 2022)

Kirjoittajat: Maria Faarinen, Max Fritze, Elina Heikka, Seppo Hornytzkyj, Minna Ijäs, Harri Kalha, Julia Kartesalo, Riitta Koskivirta, Sofia Lahti (toim.), Laura Sallas, Hanne Tikkala, Jane Vuorinen (toim.), Anni Wallenius

208 sivua

Kielet: suomi, tiivistelmät ruotsi ja englanti

Piktorialismi – valokuvataiteen synty -näyttely on esillä Suomen valokuvataiteen museossa 24.4.2022 asti.

Arvostelukappaleet lehdistölle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kuvapyynnöt: ville.karppanen@parvs.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Piktorialismi – valokuvataiteen synty, Parvs 2022
Piktorialismi – valokuvataiteen synty, Parvs 2022
Lataa
Alfred Nybom: Maud Allan, 1905, hiilivedos, 357 ✕ 263 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Alfred Nybom: Maud Allan, 1905, hiilivedos, 357 ✕ 263 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Johannes Schalin: Nedgången till älven, seminariet, 1906, syanotyyppi, 110 ✕ 150 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Johannes Schalin: Nedgången till älven, seminariet, 1906, syanotyyppi, 110 ✕ 150 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Aarne Uusikylä: Sumun hälvetessä, n. 1920-luku, bromiöljyvedos, 300 ✕ 365 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Aarne Uusikylä: Sumun hälvetessä, n. 1920-luku, bromiöljyvedos, 300 ✕ 365 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Siri Fischer-Schnéevoigt: Kasvotutkielma, 1906. Painettu julkaisussa The Studio 1908
Siri Fischer-Schnéevoigt: Kasvotutkielma, 1906. Painettu julkaisussa The Studio 1908
Lataa
Oiva Kallio: Kevättulva Kaivopuistossa, 1923, öljyvedos, 267 ✕ 325 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Oiva Kallio: Kevättulva Kaivopuistossa, 1923, öljyvedos, 267 ✕ 325 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Daniel Nyblin: Omakuva, 1880-luku, 
albumiinivedos visiittikorttipohjalla, 102 ✕ 63 mm. 
Suomen valokuvataiteen museo
Daniel Nyblin: Omakuva, 1880-luku, albumiinivedos visiittikorttipohjalla, 102 ✕ 63 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Käsin väritetty hopeagelatiinivedos, julkaisija Rotophot, Saksa n. 1904
Käsin väritetty hopeagelatiinivedos, julkaisija Rotophot, Saksa n. 1904
Lataa
Malli Doll, valokuvaaja Léopold-Émile Reutlinger, käsin väritetty hopea­gelatiinivedos NPG-tehtaan 20 otosta sisältäneestä kortti­sarjasta, julkaistu Saksassa 1904
Malli Doll, valokuvaaja Léopold-Émile Reutlinger, käsin väritetty hopea­gelatiinivedos NPG-tehtaan 20 otosta sisältäneestä kortti­sarjasta, julkaistu Saksassa 1904
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Intiimissä valossa: uutuuskirja Tero Puhan miesvalokuvista22.9.2022 11:59:27 EEST | Tiedote

Valokuvataiteilija Tero Puhan uuteen kirjaan "Intiimi valo" on koottu parhaimmisto hänen muotokuvistaan, joita hän on ottanut vuosien varrella kohtaamistaan miehistä. Osa malleista on satunnaisia tuttavuuksia, osa läheisempiä ihmisiä, mutta kaikille kuville yhteistä on herkkä intiimiys ja äärimmilleen viritetty, silmää hivelevä esteettinen sulo. Kirja sisältää myös kirjailija Juhani Branderin ennenjulkaisemattomia runoja.

"Überhund – Taiteen kiehtovat koirat" -kirja on riemukkaan syvällinen esitys ihmisen parhaan ystävän eri rooleista taiteessa15.9.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Uutuuskirja "Überhund –Taiteen kiehtovat koirat" esittelee monipuolisesti koiraa ja sen eri rooleja suomalaisessa kuvataiteessa viimeisen 150 vuoden aikana. Ihmisen paras ystävä on noussut statistin roolista parrasvaloihin ja esittää nykyään usein pääosaa sellaisten kuuluisien taiteilijoiden kuin Elina Brotheruksen ja Jouko Lehtolan teoksissa. Samalla nämä koirakuvat kertovat jotain oleellista ajastamme ja meistä itsestämme.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme