Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa

Jaa
Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?

Kirjassa ja siihen liittyvässä Suomen valokuvataiteen museon näyttelyssä piktorialismia käsitellään tekstien ja valokuvien kautta avautuvana historiallisena ilmiönä ja esitellään suuntauksen keskeisiä valokuvaajia. Kirja tarkentaa katseen piktorialismiin aiemmin liitetyn vähättelevän asenteen ohi, ja taidesuuntaus saa tähän mennessä syvällisimmän käsittelyn Suomessa. Monipuolisen ristiinvalotuksen kautta esiin nostetaan kiehtova ja kompleksinen valokuvataiteen ilmiö.

Keskeisistä piktorialisteista oman esittelynsä saavat Julia Kartesalon, Maria Faarisen, Sofia Lahden, Jane Vuorisen ja Max Fritzen esitteleminä Alfred Nybom, Wladimir Schohin, Walter Jakobsson, Fritz Englund, Väinö Donner, Arvi Hanste, Oiva Kallio sekä Berliinissä toiminut Siri Fischer-Schnéevoigt, joka Sofia Lahden esiintuomana saa ensiesittelynsä suomalaisessa valokuvakuvahistorian kirjoituksessa. 

Jo aiemmin 1900-luvun alun postikorttikulttuurista eri näkökulmista kirjoittanut Harri Kalha pohtii korttien suhdetta piktorialismiin. Vuosisadan vaihteen symbolismismi ja allegorisuus yhdistävät valokuvataidetta ja postikortteja. 

2020-luvulla valokuvia katsotaan pääasiassa matkapuhelimelta. Digitaalisessa ympäristössä historiallisten valokuvien materiaaliset ominaisuudet helposti unohtuvat. Kirjoittajat Lahti ja Vuorinen tuovat esiin sitä, kuinka keskeistä piktorialismin historiallisen ymmärryksen kannalta on kokeellisten tekniikkojen lisäksi huomioida kuvien muutkin materiaaliset ominaisuudet. Tämä on haaste myös museotyölle. Piktorialismissa oli kyse hauraista materiaalisista, esineellisistä kuvista; taustakartongit, pohjustukset ja kehystykset olivat monille valokuvaajille oleellinen osa teoksia. 

Suomen valokuvataiteen museossa piktorialismiin pureutuva tutkimushanke on ollut monivuotinen projekti.

Piktorialismi – valokuvataiteen synty (Parvs, 2022)

Kirjoittajat: Maria Faarinen, Max Fritze, Elina Heikka, Seppo Hornytzkyj, Minna Ijäs, Harri Kalha, Julia Kartesalo, Riitta Koskivirta, Sofia Lahti (toim.), Laura Sallas, Hanne Tikkala, Jane Vuorinen (toim.), Anni Wallenius

208 sivua

Kielet: suomi, tiivistelmät ruotsi ja englanti

Piktorialismi – valokuvataiteen synty -näyttely on esillä Suomen valokuvataiteen museossa 24.4.2022 asti.

Arvostelukappaleet lehdistölle: hanna.karppanen@parvs.fi

Kuvapyynnöt: ville.karppanen@parvs.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Piktorialismi – valokuvataiteen synty, Parvs 2022
Piktorialismi – valokuvataiteen synty, Parvs 2022
Lataa
Alfred Nybom: Maud Allan, 1905, hiilivedos, 357 ✕ 263 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Alfred Nybom: Maud Allan, 1905, hiilivedos, 357 ✕ 263 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Johannes Schalin: Nedgången till älven, seminariet, 1906, syanotyyppi, 110 ✕ 150 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Johannes Schalin: Nedgången till älven, seminariet, 1906, syanotyyppi, 110 ✕ 150 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Aarne Uusikylä: Sumun hälvetessä, n. 1920-luku, bromiöljyvedos, 300 ✕ 365 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Aarne Uusikylä: Sumun hälvetessä, n. 1920-luku, bromiöljyvedos, 300 ✕ 365 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Siri Fischer-Schnéevoigt: Kasvotutkielma, 1906. Painettu julkaisussa The Studio 1908
Siri Fischer-Schnéevoigt: Kasvotutkielma, 1906. Painettu julkaisussa The Studio 1908
Lataa
Oiva Kallio: Kevättulva Kaivopuistossa, 1923, öljyvedos, 267 ✕ 325 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Oiva Kallio: Kevättulva Kaivopuistossa, 1923, öljyvedos, 267 ✕ 325 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Daniel Nyblin: Omakuva, 1880-luku, 
albumiinivedos visiittikorttipohjalla, 102 ✕ 63 mm. 
Suomen valokuvataiteen museo
Daniel Nyblin: Omakuva, 1880-luku, albumiinivedos visiittikorttipohjalla, 102 ✕ 63 mm. Suomen valokuvataiteen museo
Lataa
Käsin väritetty hopeagelatiinivedos, julkaisija Rotophot, Saksa n. 1904
Käsin väritetty hopeagelatiinivedos, julkaisija Rotophot, Saksa n. 1904
Lataa
Malli Doll, valokuvaaja Léopold-Émile Reutlinger, käsin väritetty hopea­gelatiinivedos NPG-tehtaan 20 otosta sisältäneestä kortti­sarjasta, julkaistu Saksassa 1904
Malli Doll, valokuvaaja Léopold-Émile Reutlinger, käsin väritetty hopea­gelatiinivedos NPG-tehtaan 20 otosta sisältäneestä kortti­sarjasta, julkaistu Saksassa 1904
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kustannusosakeyhtiö Parvs
Kustannusosakeyhtiö Parvs
Uudenmaankatu 26 A 3a
00120 HELSINKI

https://parvs.fi/

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote

Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.

Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote

Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.

Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote

Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?

Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote

Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.

Helena Hännisen teos ”Nimeään kantava” käy läpi Gösta Serlachiuksen taidesäätiön 90-vuotisen historian 1910-luvulta nykypäivään13.12.2023 13:40:42 EET | Tiedote

Gösta Serlachiuksen taidesäätiö perustettiin vuonna 1933 hoitamaan, ylläpitämään ja kartuttamaan vuorineuvos Gösta Serlachiuksen (1876–1942) keräämää taidekokoelmaa. Säätiön tehtäviksi määriteltiin myös museon rakentaminen ja ylläpito sekä Mäntän kaunistaminen taiteella. Säätiö syntyi teollisuusmiehenä uransa tehneen Gösta Serlachiuksen taideharrastuksen vuoksi ja on vähitellen kasvanut arvostetuksi toimijaksi suomalaisessa taidemaailmassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye