UUTUUSKIRJA: KALASTAJAN TÄRPIT – ONNISTU KALASTUKSESSA PAREMMIN

Kalastus on yksi Suomen suosituimmista harrastuksista, sillä 1,5 miljoonaa suomalaista ilmoittaa kalastavansa vuosittain. Alkuun pääseminen tässä jännittävässä ja hyödyllisessä luontoharrastuksessa saattaa kuitenkin olla haasteellista. Kalastusmuotoja, välineitä ja jopa sanastoa on alussa vaikea tulkita. Readme.fi:n kustantamassa Kalastajan tärpit -kirjassa pyritään taklaamaan kalastajanalun eteen tulevia haasteita, mutta myös antamaan vinkkejä jo kalastusta harrastaneille.

Kotimaan kattavimman kalastusalan median, Kalastajan Kanavan, toimittajat Jyri Kuusisalo ja Anne-Maarit Sepling, ovat koonneet tiiviin tietopaketin kaikille kalastuksesta kiinnostuneille. Kirja antaa runsaasti kalastusvinkkejä kotimaan yleisimpien saaliskalojen, ahvenen, kuhan ja hauen, jallittamiseksi avovesiltä. Käytännön opas sisältää tietoa kalapaikkojen löytämiseen ja konkreettisia neuvoja eri kalastustekniikoihin sekä myös välinevalintoihin. Kirjassa on runsaasti kuvia ja infograafeja, jonka takia opas sopii hyvin myös yhdessä lasten kanssa luettavaksi. Kirjan loppuun on koottu kalastuksen yleisintä terminologiaa, kalastus-suomi-sanastona. Kirjassa toki puidaan myös jokaista kalastajaa askarruttavaa asiaa: Mitä tehdä, kun kala ei syö.

Kalastajan Kanavan Jyri Kuusisalo kertoo: ”Kirjassa käsitellään miten lähteä kalaan, miten varmistaa kalapäivän turvallisuus ja mitä kalastajan on tiedettävä kalastusluvista ja -rajoituksista. Perusteet yleisimmistä kalastustekniikoista käydään läpi ja toki myös asiaa vieheistä sekä kalastusvälineistä. Opas soveltuu erityisesti aloittelijalle ja jo jonkin aikaa kalastaneelle, mutta toivoaksemme se herättää ajatuksia myös kokeneemmille kalastajille. Kirjan kansiin olemme koonneet paljon asioita, joita meiltä on kysytty vuosien varrella.”

Tekijät: Kalastajan Kanava on kotimaan kattavin kalastusalan digimedia, joka puhuttelee kymmeniä tuhansia kalastuksen harrastajia viikoittain. Kalastajan Kanava tuottaa kalastuksen harrastajille monipuolista sisältöä somekanaviinsa sekä nettisivuilleen. Kanavan tavoitteena on innostaa ihmisiä kalastusharrastuksen pariin, jakaa alaa koskevaa tietoa sekä auttaa ihmisiä onnistumaan paremmin omassa harrastuksessaan. Kirjan kirjoittajilla Jyri Kuusisalolla ja Anne-Maarit Seplingillä on monipuolista kalastuskokemusta yhteensä yli 50 vuotta.

Julkistus: Riihimäen Kansainväliset Erämessut, Ohjelma-areena, torstaina 9.6.2022 klo 11.00

Kustantaja: Readme.fi www.readme.fi

Kannen painokelpoinen kuva: https://d84dbvefib5k8.cloudfront.net/uploads/2022/05/13123230/9789523731967.jpg

Haastattelu- ja kuvapyynnöt: Kalastajan Kanava, Anne-Maarit Sepling: anne.maarit.sepling@eforte.fi puh. 050 5454 014

Arvostelukappaleet: Readme.fi, Jussi Kiilamo jussi.kiilamo@readme.fi puh. 044 3569937

Someri − Jatkosodan saaritaistelu kesti 36 rajua tuntia, päättyen suomalaisten täydelliseen voittoon21.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi 80 vuotta Itämeren suurimmasta meritaistelusta sitten Ruotsinsalmen taistelun vuonna 1790. Ne molemmat myös käytiin osin samoilla, Kotkan eteläpuolisilla merialueilla ja samoilla päivämäärillä. Harri V. Hietikon kirjoittama ja Readme.fi:n kustantama Someri – Jatkosodan saaritaistelu on kertomus saaritaistelun ehdottomuudesta, suomalaisten sotilaiden ja sotilaskotisisarten rohkeudesta ja ihmiskohtaloista noiden dramaattisten tuntien aikana.

Ruokakasvatusyritys Vennerin kasvisreseptikirja Vegentäjä tekee monipuolisesti hyvää niin kokkailijalle, ilmastolle kuin yhteiskunnallekin2.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokakasvatusyritys Venner on tuonut maukkaat, kasvisrikkaat reseptinsä yksiin kansiin, luoden vegentämiseen kannustavan, värikkään ja kasvisten ilosanomaa pursuavan kokonaisuuden. Readme.fi:n kustantama Vegentäjä inspiroi kasvisten lisäämiseen rennoin ottein. Kirja pyrkii tuomaan ruokavaliokeskusteluun sallivuutta sekä kannustaa pieniinkin askeliin, samalla kuitenkin tarjoten valmiita ateriasuunnitelmia ja päiväkokonaisuuksia pitempäänkin vegentämiseen.