Vaasan Vesi ja Digita yhteistyöhön vesihuollon digitalisoinnissa

Vaasan Vesi ja Digita ovat tehneet sopimuksen vesihuollon digitalisoinnista, jonka myötä Vaasan alueen vesimittarikanta tullaan vaihtamaan etäluettaviksi lähivuosien aikana. Veden etäluennan digitalisoinnissa hyödynnetään Digitan tarjoamaa LoRaWAN-teknologiaan pohjautuvaa IoT-verkkoa. Uudistuksen odotetaan tuovan kustannussäästöjen lisäksi parempaa kokonaiskuvaa vesijohtoverkostosta.

”Lähdimme yhdessä Digitan kanssa jalostamaan ajatusta vesihuollon digitalisoinnista jo silloin, kun IoT-vesimittarit olivat vasta tulossa. Digitalla on tarjota kattavin ja varmin IoT-verkko meidän tarpeisiimme ja saimme yhdessä luotua varman toimintakulttuurin. Onnistuneen pilottivuoden jälkeen pääsimme toteuttaamaan projektia täyspainoisesti ja suunnitelmissa on vaihtaa uusia etäluettavia vesimittareita Vaasan alueelle noin 2000 mittarin vuosivauhdilla”, kertoo Vaasan Veden verkostopäällikkö Jari Jantunen.

Jantusen mukaan suurin vesihuollon digitalisoinnista saatava hyöty on kustannusäästöissä. Vesimittarilukemat saadaan jatkossa luotettavasti suoraan asiakastietojärjestelmään, jolloin työaikaa vapautuu muuhun käyttöön. Loppukäyttäjien ei enää tarvitse maksaa arvioihin perustuvia laskuja vaan laskutusta hoidetaan reaaliajassa. ”Pitkässä juoksussa saamme tärkeää tietoa myös vesijohtoverkoston mahdollisista poikkeamista, kuten vuodoista ja takaisinvirtauksista. Tämän myötä voimme helpommin varmistaa, että asiakkaillamme on kaikki kunnossa”, lisää Jantunen.

”Olemme iloisia yhteistyöstämme Vaasan Veden kanssa. Projektin eri vaiheet ovat sujuneet suunnitelmien mukaisesti ja Vaasan Vesi on ollut koko ajan aktiivisesti ideoimassa ja kehittämässä palveluita yhdessä meidän kanssamme. Nyt vesimittarikantaa päästään uudistamaan hyvällä vuosivauhdilla”, iloitsee Digitan IoT-palveluiden myyntipäällikkö Mona Miettinen.

Vaasan Vesi, Jari Jantunen, verkostopäällikkö, p. (06) 325 4173, jari.jantunen@vaasa.fi

Vaasan Vesi, Tarja Teppo, asiakaspalveluvastaava, p. (06) 325 4159, tarja.teppo@vaasa.fi

Digita Oy, Mona Miettinen, myyntipäällikkö, p. 0400 721 700, mona.miettinen@digita.fi

Vaasan Vesi tuottaa asiakkailleen vesihuoltopalvelut, joista keskeisimmät ovat hyvänlaatuinen talousvesi ja sen jakelu sekä jätevesien viemäröinti ja puhdistus. www.vaasanvesi.fi

Digita on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja sekä maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa, toimii antenniverkon maksu-tv-operaattorina, sekä kehittää tulevaisuuden broadcasting-palveluja. Digitan tietoliikennepalveluita ovat privaattiverkot, sisäpeittoratkaisut, tietoliikenteen kattopaikkojen hallintapalvelut sekä esineiden internet (IoT) ja konesalipalvelut. Palveluita tarjotaan mediayhtiöille, kuluttajille, matkapuhelinoperaattoreille, teollisuudelle, infrastruktuuriyhtiöille sekä kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Hakunilan tv-täytelähettimen sijainti muuttuu – muutostöistä aiheutuu katkos tv-lähetyksiin 17.2.202116.2.2021 14:30:59 EET | Tiedote

Digitan Hakunilan vesitornissa sijaitseva täytelähetin tullaan siirtämään viereiseen mastoon keskiviikkona 17.2.2021 Hakunilan vesitornin vesikaton kunnostustyön ajaksi. Vesitornin kunnostustyö tullaan suorittamaan vuoden 2021 loppuun mennessä. Täytelähettimen siirrosta aiheutuu katkos tv-lähetyksiin täytelähettimestä signaalia vastaanottaville kotitalouksille. Katkoksen arvioitu kesto on klo 9.30–15.30 välillä noin 4 tuntia.