Vad hindrar oss från att agera för att dämpa klimatförändringen? Över tusen finländare diskuterade hinder under den riksomfattande Rondpaus-dagen

Ångest, kunskapsbrist, bekvämlighet och socialt tryck. Bland annat de här orsakerna framträdde kraftigt när över tusen finländare samlades under en dag för dialoger på olika håll i Finland för att ta reda på vad som hindrar oss att verka för att dämpa klimatförändringen.

Det finns hur mycket lösningar som helst för att dämpa klimatförändringen, men någonting hindrar oss från att handla. Under Rondpaus-dagen den 29 januari ordnades det hundra konstruktiva diskussioner på 26 orter om klimatförändringen. Över tusen samtalade i dialoger under en dag. Rondpaus-dagen visade att finländarna kan diskutera konstruktivt!

Sitra samlade deltagarnas insikter om varför vi inte nu genast handlar tillräckligt effektivt för att dämpa klimatförändringen. Bland hundratals insikter framträdde klimatångest, brist på kunskap, bekvämlighet, socialt tryck, pengar och tid som de största temana.

Enligt Sitras expert på klimatlösningar Tuuli Hietaniemi såg man tydligt ett uppvaknande till insikt om klimatkrisens allvar i diskussionerna. Klimatångesten trädde fram i var fjärde diskussion. Klimatångesten beskrevs som en förkrossande och skrämmande känsla. Samtidigt var det en lättnad att dela känslorna och väckte också hopp och motstånd hos många av de deltagande: "Den inledande ångesten förvandlades mot slutet till en mer hoppfull upplevelse: vi kan påverka och vi delar samma oro," var ett svar.

Något överraskande visade sig det största hindret vara bristen på kunskap och hur splittrad den är. Diskussionen i medierna och mellan de sakkunniga upplevdes som svår och till och med motstridig – och mitt i informationsflödet var det svårt att i mängden plocka fram den väsentliga kunskapen. I värsta fall ledde okunskapen till att man inte gjorde något alls för klimatet. Svaren avslöjade ett stort behov av klar och tydlig, lättillgänglig och tillförlitlig information.

”Svaren avslöjade ett stort behov av klar och tydlig, lättillgänglig och tillförlitlig information,” säger Hietaniemi.

Bekvämlighet ansågs också vara ett hinder: varför ska vi börja ändra på vår egen eller organisationens verksamhet om allt känns lätt och trevligt just så här? I deltagarnas insikter framträdde en längtan efter en stor samhällsutopi: det är lättare att ta itu med klimatåtgärder om förändringen inte innebär ett avstående utan en väg mot ett bättre liv.

Det är inte heller alltid lätt att vara en klimatvän. Det sociala trycket hamnade i täten bland insikterna: vad ska man göra om det kostar en vänskap eller hotar stämningen vid julbordet att tala om klimatgärningar? En lösning sågs i bildandet av en kritisk massa. Ifall klimatåtgärder snabbt blir det nya normala avviker man inte längre från sällskapet med klimatsmarta gärningar.

Dessutom hämmas klimatåtgärderna ofta av en enkel orsak: pengar. Om inhemsk fisk är dyrare än köttfärs hamnar den mer sällan i köpkorgen. Man kan intressera sig för plaståtervinning, men om den närmaste återvinningsplatsen ligger på tiotals kilometers avstånd förlorar nog idén om återvinning.

De som var med om att arrangera Rondpaus-diskussionerna den 29 januari är aktörer av mycket olika slag och på olika samhällsnivåer: bland andra Aktivistimummot, CMI, Esbo stadsbibliotek, HRM, Imatra stad, fritidsborna i Kuhmois, Lapplands förbund, Laurea, Mothers in Business, Utbildningsstyrelsen, Solita och Suomen kylät ry (Finlands byar) och Varusteleka. En sådan perspektivrikedom önskar man också i andra viktiga samhällsteman. Det var också glädjande att det i 40 procent av diskussionerna deltog människor som inte tidigare deltagit i samhällsdebatten. Rondpaus-dagen lyckades alltså få med också sådana vilkas röst vanligen hamnar i skymundan.

Rondpaus är ett sätt att starta och föra en konstruktiv samhällsdebatt. Syftet med Rondpaus är att göra dialog till en medborgarkompetens och göra den offentliga diskussionen konstruktiv och mindre aggressiv.

Mer information:

Janne Kareinen, expert, Rondpaus, Sitra

+358 (294) 618 235

janne.kareinen@sitra.fi

Tuuli Hietaniemi, expert, klimatlösningar, Sitra

+358 (294) 618 411

@tuulihietaniemi

Anna Solovjew-Wartiovaara, expert, kommunikation, Sitra

+358 (294) 618 344

anna.solovjew-wartiovaara@sitra.fi

Sitra är en aktiv framtidsaktör som undersöker och utreder samt engagerar samarbetsparter från olika sektorer i fördomsfria experiment och förnyelser. I fokus för framtidsarbetet finns Finland, som är en framgångsrik föregångare inom hållbar välfärd.

Få beskattningen att styra klimatåtgärderna – sänkta utsläpp, höjd sysselsättning och förbättrad ekonomi17.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Beskattning är ett effektivt sätt att styra samhället och ekonomin, och kunde utnyttjas ännu mer också i klimatpolitiken. En hållbar utveckling genom beskattning kunde minska på utsläppen och på samma gång stärka sysselsättningen och ekonomin – utan att glömma bort social rättvisa. Det här framgår i Sitras utredning som publiceras idag.

Livslångt lärande avgör matchen för Finland – förändringsutmaningarna behöver diskuteras26.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hur försäkrar vi oss om att alla finländare har möjlighet att utveckla sin kompetens oberoende av ålder och livssituation? Det kräver en helhetsbetonad politik för livslångt lärande med stödande finansieringsprinciper. Detta är strategin i ett ställningstagande, som trettio centrala organisationer inom arbetslivet, utbildningen och statsförvaltningen står bakom. Sitra har faciliterat aktörernas diskussioner.

Elinikäinen oppiminen ratkaisee Suomen pelin – muutoshaasteista tarvitaan keskustelua26.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Miten varmistamme, että kaikki suomalaiset voivat uudistaa osaamistaan ikään ja elämäntilanteeseen katsomatta? Tarvitaan kokonaisvaltainen elinikäisen oppimisen politiikka ja sitä tukevat rahoituksen periaatteet. Näin linjataan kannanotossa, jonka takana on kolmekymmentä työelämän, koulutuksen ja valtionhallinnon organisaatiota. Sitra on fasilitoinut toimijoiden yhteisiä keskusteluja.