Vaelluksia Italiassa on Vuoden matkakirja 2019

Markku Kaskelan ja Tomi Kontion Vaelluksia Italiassa -teokselle on myönnetty Vuoden matkakirja 2019 -palkinto. Palkintoa jakava Mondo-lehti kiittää kirjaa erityisesti monipuolisista matkakertomuksista, joiden mukana lukijakin voi matkustaa Italiaan.

kansi: Markku Kaskela & Tomi Kontio, Vaelluksia Italiassa

Vaelluksia Italiassa on ilahduttavan monipuolinen matka­kertomusten kooste: kirjassa vaelletaan luonnossa ja upeissa kaupungeissa ja ­bongataan niin kulttuurilöytöjä kuin vaikkapa pienpanimo-­oluita. Markku Kaskelan ja Tomi Kontion toimittamien 15 tarinan takana on lukuisia eri kirjoittajia kuvataiteilijasta runoilijoihin. He tekevät kiinnostavia havaintoja ja vievät lukijan mukanaan Italiaan”, perustelee palkintoraati valintaansa.

Kirjan kustantaja, Avain, luovuttaa palkintodiplomin Kaskelalle ja Kontiolle kirjan julkistamistilaisuudessa Helsingin Kirjamessuilla perjantaina 25.10. klo 11:00.

Matkailulehti Mondo on jo 17 vuoden ajan valinnut Vuoden matkakirjan. Valinta tehdään kaikista toimituksen tietoon tulleista, vuoden aikana julkaistuista suomalaisista matkakirjoista. Lehden raati kävi valintaa tehdessään läpi kymmeniä erilaisia kirjoja.

Vaelluksia Italiassa kokoaa suomalaisten kulttuurivaikuttajien Italian-kokemukset poluiksi syvemmälle italialaiseen kulttuuriin. Miltä Italia näyttää matkailuauton ikkunoista katsottuna, mitä lukuisat agriturismiin keskittyvät tilat tarjoavat matkailijalle tai minkälaisia historiallisia kerroksia napolilainen kirjailija löytää kuhisevasta kotikaupungistaan.

Matkakertomukset vievät lukijan vaellukselle muun muassa kuvataiteilija Nanna Suden mieleen, kun hänen arkinen koiranpissatuskierroksensa Roomassa muuttuu siveltimenvedoiksi. Entä minkälainen polku syntyy, kun yhdistetään jylhät dolomiitit, italialainen viini ja runous.

Tomi Kontio on arvostettu ja palkittu runoilija ja kirjailija. Hänen teoksiaan on käännetty useille kielille. Kontio on palkittu Finlandia Junior -palkinnolla teoksestaan Keväällä isä sai siivet vuonna 2000. Markku Kaskela on toimittaja, kirjailija ja runoilija. Hänet on palkittu Arvid Lydecken -palkinnolla lastenkirjasta Puistolan vihreät kunnaat vuonna 2008.

Vaelluksia Italiassa on Kaskelan ja Kontion kolmas yhteinen Italia-kirja. Avain on julkaissut aikaisemmin ilmestyneet teokset Puhuvan talon tarinoita: Nella cittá eterna (2015) ja Minun Italiani – Saapasmaan suomalaistarinat (2017).

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Kirjan julkistamistilaisuus:
pe 25.10. klo 11:00 salissa 209 (2. krs), Helsingin Kirjamessut, Messukeskus, Helsinki
ilmoittaudu: info@avain.net

kansi: Markku Kaskela & Tomi Kontio, Vaelluksia Italiassa

Avaimen kirjat keväällä 20206.11.2019 12:23:26 EETTiedote

Avaimen kevään 2020 uusien teosten joukossa on tietokirjoja vanhemmuudesta, seksuaalisuudesta, kahvilakulttuurista, rauhanturvaajien arjesta ja kaunokirjallisuudesta. Lapsille ilmestyy kauniisti kuvitettu runoteos Kuutarhuri sekä tietokirjat tehdaskaupunkien lasten arjen historiasta sekä kuvakirja ötököistä. Keväällä julkaistaan myös valikoima selkokirjallisuutta: tunnettujen romaanien selkomukautuksia, merkittävien kotimaisten runojen kokoelma, tietokirjallisuutta nuorten maahanmuuttajien kokemuksista Suomessa ja mullistavien keksintöjen historiaa.

KUTSU: Neulo poika, neulo - Knits inspired by Tom of Finland -kirjan julkistamistilaisuus ti 22.10. Oodissa18.10.2019 10:43:02 EESTKutsu

Tule tutustumaan tekstiilitaiteilija Marjukka Vuorisalon ja valokuvaaja Marjo Von Bellin uutuuskirjan Neulo poika, neulo – Knits inspired by Tom of Finland neulemalleihin ja kuulemaan vinkit syksyn neuletöiden tekemiseen. Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa (3.krs, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) klo 17:00-19:00.