Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.

”Ihmisen keho on kokonaisuus, jonka eri osat ja toiminnot ovat jatkuvassa vuorovaikutuksessa”, sanoo Chatterjee kirjassaan. Terveys tasapainoon esittelee 4 terveyden peruspilaria ja niistä jokaisen parantamiseen 5 keinoa, kuten

• 8 vinkkiä levottoman mielen rauhoittamiseksi ennen nukkumaanmenoa
  • 7 päivän digivieroitusohjelman, jonka tavoitteena on ruuduton sunnuntai
  • 6 keinoa taistella makeanhimoa vastaan
  • 5 minuutin keittiöjumpan

Tavoitteena on saada rentoutuminen, uni, liikunta ja ravitsemus tasapainoon jokaiselle parhaiten sopivalla tavalla.

"Pienistä muutoksista tulee uusia tapoja ja uusista tavoista syntyy hyvä terveys. Jos 10 minuutin meditaatio tuntuu vaikealta, aloita minuutilla. Jos sokerin vähentäminen tuntuu mahdottomalta, aloita jollakin muulla. Onnistumisen avain piilee tasapainossa."

Noudata rentoutumisessa kolmea sääntöä

Chatterjeen mukaan yksi nykyajan merkittävimmistä ongelmista on päivittäisten rentoutumisrutiinien puute, sillä rentoutuminen vaikuttaa terveyteen ratkaisevasti. Kirja opastaakin varaamaan kalenterista 15 minuuttia omaa aikaa joka päivälle.

"Tee mitä tahansa mistä nautit ja mikä rentouttaa sinua, kunhan noudatat kolmea sääntöä: Ensiksikin tee jotakin, mikä on vain ja ainoastaan sinua itseäsi varten. Toiseksi, et saa käyttää rentoutumishetken aikana puhelinta, tablettia tai tietokonetta. Ja kolmanneksi, et saa tuntea syyllisyyttä omasta ajasta”

Terveys tasapainoon on noussut nopeasti bestselleriksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Se kuuluu kansainvälisesti myydyimpien terveyskirjojen joukkoon.

Rangan Chatterjee (s. 1977) on immunologiaan erikoistunut brittilääkäri. Hän esiintyy BBC:n aamutelevisiossa asiantuntijalääkärinä ja kirjoittaa säännöllisesti eri sanoma- ja aikakauslehtiin. Terveys tasapainoon on hänen kolmas kirjansa.

Rangan Chatterjee: Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään

Alkuteos The Four Pillar Plan

Suomentanut Sari-Anne Ahvonen

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Palkitun Vegetaristi-romaanin kirjoittaneen Han Kangin uutuus on viiltävän kaunis kuvaus surusta22.1.2021 09:52:52 EETTiedote

Eteläkorealaisen Han Kangin Valkoinen kirja (Gummerus) on kaunis ja tarkkanäköinen tutkielma valkoisesta väristä ja surusta. Se on samalla rakkaudentunnustus kertojan isosiskolle, joka kuoli vain muutaman tunnin ikäisenä. Osin omaelämäkerrallinen Valkoinen kirja oli Booker-palkintoehdokkaana. Kriitikot ovat ylistäneet romaania, joka yhdistää taidokkaasti tekstiä ja valokuvia.

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina16.12.2020 13:42:00 EETTiedote

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.