Vahva kasvumme jatkuu ja tuloksentekokykymme ylittää koronakriisiä edeltäneen huipputason

OmaSp on tänään antanut positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö tarkentaa julkaistussa pörssitiedotteessa aiempaa vuoden 2020 näkymää ja tulosohjeistustaan; tulos ennen veroja ylittää edellisen vuoden tason. Parantuneen tulosnäkymän taustalla on vahvana jatkunut liiketoimintavolyymien ja ansainnan kasvu sekä parantunut kustannustehokkuus.

”Toimintaympäristön yleisestä epävarmuudesta huolimatta yhtiömme taloudellinen tilanne on erinomainen. Näissä olosuhteissa positiivinen tulosvaroitus on harvinainen uutinen. Tuloksentekokykymme on ylittänyt koronakriisiä edeltäneen edellisen huipputason. Ansaintamme on kehittynyt vahvasti molemmissa päätulonlähteissä, sekä korkokatteessa että palkkiotuotoissa, ja samalla operatiivisten kustannusten hallinnassa on onnistuttu hyvin. Voimme luottaa siihen, että pärjäämme tehokkaana ja suoraviivaisena toimijana kaikissa olosuhteissa. Haluamme tarjota asiakkaillemme nyt ja jatkossa parasta pankkipalvelua ja vaalia hyvää asiakaskokemusta”, kertoo toimitusjohtaja Pasi Sydänlammi.

Uusi näkymä ja tulosohjeistus tilikaudelle 2020:

Yhtiön liiketoimintavolyymit jatkavat vahvaa kasvua tilikaudella 2020 poikkeuksellisen epävarmasta taloudellisesta ympäristöstä huolimatta. Yhtiön kannattavaa kasvua vauhdittavat viime vuosien panostukset asiakaskokemukseen ja asiakaspalvelun saavutettavuuteen uusien digitaalisten palvelukanavien ja uusien yksiköiden avaamisen myötä.

Oma Säästöpankki Oyj antaa tulosohjeistuksen tuloksen ennen veroja osalta. Kehitystä arvioidaan sanallisena kuvauksena vertailukauteen verrattuna. Tulosohjeistus perustuu koko vuoden ennusteeseen, jossa on otettu huomioon vallitseva markkina- ja liiketoimintatilanne. Arviot perustuvat johdon näkemykseen konsernin liiketoiminnan kehityksestä.

Yhtiö arvioi, että kannattava kasvu jatkuu vahvana yleisestä talouden epävarmuudesta huolimatta ja konsernin vuoden 2020 tulos ennen veroja tulee ylittämään edellisen tilikauden tason (32,7 miljoonaa euroa).

Aiempi näkymä ja tulosohjeistus:

Yhtiön liiketoimintavolyymien ennakoidaan jatkavan vahvaa kasvua tilikauden 2020 ajan. Yhtiön kannattavaa kasvua vauhdittavat viime vuosien panostukset asiakaskokemukseen ja asiakaspalvelun saavutettavuuteen uusien digitaalisten palvelukanavien ja uusien yksiköiden avaamisen myötä. Samalla yhtiö on sopeuttanut konttoriverkostoaan vastaamaan entistä paremmin muuttuvaa toimintaympäristöä. Koronaviruksen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi talouden näkymä muuttui ja heikentyi nopeasti ensimmäisen kvartaalin loppupuolella. Koska tilanteen taloudellisia vaikutuksia oli vaikea arvioida, yhtiö perui helmikuussa antamansa tulosohjeistuksen maaliskuussa.

Yleisestä talouden epävarmuudesta huolimatta yhtiön taloudellinen asema on vahva ja joustavat toimintamallit mahdollistavat nopean reagoinnin toimintaympäristön muutoksiin. Yhtiön ansainnan odotetaan kasvavan tilikaudella 2020 molemmissa päätulonlähteissä, sekä korkokatteessa että palkkiotuotoissa. Samalla operatiivisten kustannusten arvioidaan pysyvän suunnilleen nykyisellä tasolla, joten yhtiön perusliiketoiminnan kannattavuuden odotetaan paranevan edelleen tilikaudella 2020.

Tarkemman tulosohjeistuksen yhtiö antaa, kun näkymä koronapandemian etenemisen osalta selkiintyy ja taloudellisia vaikutuksia voidaan paremmin arvioida.

Pasi Sydänlammi, toimitusjohtaja, puh +358 45 657 5506, pasi.sydanlammi@omasp.fi
Sarianna Liiri, talousjohtaja, puh. +358 40 835 6712, sarianna.liiri@omasp.fi

Oma Säästöpankki Oyj on suomalainen Suomen suurin säästöpankki. Palvelemme ympäri maan 32 konttorissa ja digitaalisten kanavien kautta 140 000 henkilö- ja yritysasiakasta noin 300 asiantuntijan voimin. Vakavaraisen pankin kannattavuus on koko toimialan parhaimmistoa. Taseemme on yli 3,8 miljardia euroa. Oma Säästöpankki on listattu Nasdaq Helsingissä. Merkittävä osa henkilöstöä omistaa yhtiön osakkeita. Lupaamme tarjota paikkakunnan parasta pankkipalvelua kaikissa arjen raha-asioissa sekä konttoreissa että digitaalisissa palvelukanavissa. Lähellä ja läsnä omasp.fi

Jaossa 100 000 euroa nuorten ja lasten joukkueurheiluun Kuortaneen, Parkanon ja Töysän Säästöpankkisäätiöiltä2.9.2020 09:26:22 EESTTiedote

Kolme OmaSp Säätiötä yhdistävät voimansa ja jakavat yhteensä 100 000 euroa avustusta toimialueidensa nuorten ja lasten urheiluseurojen joukkueille. Kuortaneen, Parkanon ja Töysän Säästöpankkisäätiöt haluavat tehdä hyvää ja edistävät muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla heille liikunnallisen lapsuuden ja nuoruuden. Avustusta joukkueet voivat hakea esimerkiksi kisamatkoihin, peliasuihin ja varusteisiin.

Oma Säästöpankki julkaisee puolivuosikatsauksen ja kutsuu tiedotustilaisuuteen 10.8.202030.7.2020 08:51:29 EESTKutsu

OmaSp julkaisee vuoden 2020 puolivuosikatsauksen maanantaina 10.8.2020 arviolta klo 9. Tiedote on luettavissa julkistuksen jälkeen yhtiön internetsivuilla www.omasp.fi/sijoittajat. Yhtiö järjestää tiedotustilaisuuden analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja medialle maanantaina 10.8. klo 10.30 OmaSp:n Helsingin konttorissa, osoitteessa Kluuvikatu 3, 7.krs, Helsinki. Tiedotustilaisuutta voi seurata myös suorana webcast-lähetyksenä 10.8.2020 klo 10.30 alkaen osoitteessa www.omasp.fi/sijoittajat ja myöhemmin tallenteena www.omasp.fi/sijoittajat. Sydämellisesti tervetuloa tutustumaan alkuvuoden tulokseemme ja loppuvuoden näkymiin.

OmaSp tukee yrittäjyyttä käynnistämällä valtakunnallisen yhteistyön Suomen Uusyrityskeskuksen kanssa12.6.2020 09:04:53 EESTTiedote

Elinkeinoelämän tuki uusyrityskeskustoiminnalle on ensiarvoisen tärkeää. OmaSp liittyi jäseneksi, koska yrittäjyys on keskeinen arvo myös omassa toiminnassamme. Suomen 30 Uusyrityskeskusta neuvoo maksutta alkavia yrittäjiä ja yrittäjyyttä suunnittelevia. Koronakeväästä huolimatta, ja toisaalta juuri sen takia, perustamisneuvonnalle riittää kysyntää eri puolilla Suomea.

OmaSp edistää pk-yritysten rahoitusta Euroopan investointirahaston turvin9.6.2020 08:21:38 EESTTiedote

Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp) on allekirjoittanut uuden jatkokiintiön takaussopimuksesta Euroopan investointirahaston (EIR) kanssa. Yhteistyöohjelman tavoitteena on helpottaa suomalaisten pk-yritysten luoton saantia ja kannustaa investointeihin. Jatkosopimus kattaa yhteensä 75 miljoonan euron yritysluotot, joita pankki voi myöntää määrätyin kriteerein kasvuhakuisille PK-yrityksille. Luotonannon riskit jaetaan OmaSp:n ja EIR:n kesken.