SininauhaliittoSininauhaliitto

Vaiettumenetys.fi -verkkosivusto tuo esiin päihdekuolemaan liittyvän surun

Alkoholiin kuolee noin 1700 suomalaista vuosittain. Huumekuolleisuus on Suomessa EU:n korkeinta tasoa. Päihteet ovat myös mukana monissa tapaturmissa kuolemaan vaikuttavana tekijänä. Jokainen kuolema on aina muutakin kuin tilasto. Menehtynyt on monta ihmistä: jonkun lapsi, sukulainen, ystävä, naapuri, ehkä puoliso, sisarus, isä, äiti tai isovanhempi.

Läheisen päihdekuolemasta voi olla vaikea kertoa. Moni omainen kokee häpeää, syyllisyyttä, epäonnistumisen tunteita, helpotustakin.

- Päihdekuolema on yhteiskunnassamme vaientava tabu, josta on vaikeaa puhua avoimesti ilman, että menetyskokemus ja koko menetetty elämä mitätöidään, Sininauhaliiton ikääntyneiden päihdetyön kehittäjä Katariina Hänninen sanoo.

Saman toteaa sivuston teossa mukana ollut, tarinansa jakanut muusikko Sana eli Sanna Rönnberg.

- Ystäväni kuoltua monet vaikenivat kuolemaan johtaneista syistä. Päihdekuolemat ovat mielestäni vaiettu aihe häpeän takia. Mietitään liikaa, mitä toiset tästä ajattelee ja leimataanko minutkin jotenkin läheisen päihdekuoleman takia.

Helsinkiläinen Marko Luukkanen päätti olla avoin alusta lähtien.

- Meidän valintamme oli kertoa julkisesti Santerin kuolemasta. Mitenkään helpolta se ei tuntunut, mutta oikealta tavalta toimia. Kotimme olohuone täyttyi kukista ihmisten halutessa tervehtiä ja ilmaista osanottonsa. Tämä johtui varmasti pitkälti siitä, että olimme avautuneet asiasta jo aiemmin, jolloin läheiset ja ystävät tiesivät poikamme huumeriippuvuudesta.

Vaiettumenetys.fi -sivustolla voi jakaa oma menetyskokemuksensa ilman pelkoa leimautumisesta tai kokemusta mitätöivästä vastaanotosta. Sivulle voi sytyttää äärettömän määrän tähtiä symboloimaan päihteisiin kuollutta läheistä, kirjoittaa viestin, jakaa kuvan ja läheiseen liittyvän muiston. Vaiettumenetys.fiavautuu pyhäinpäivänä 3.11.2018.

Sivuston ovat toteuttaneet yhteistyössä Sininauhaliitto, A-klinikkasäätiö, A-Kiltojen Liitto ry, Tukikohta ry, Surevan kohtaaminen -hanke, Kran rf sekä Helsingin Seurakuntayhtymä ja Vantaan seurakunnat.

Lisätietoja:

Katariina Hänninen
kehittäjä, ikääntyneiden päihdetyö
katariina.hanninen@sininauha.fi /

Tieto- ja tukipiste Tiltti: pelaajat tarvitsevat tukea17.8.2018 08:49:40 EESTTiedote

JULKILAUSUMA: Vaadimme matalan kynnyksen päihdepsykiatrista hoitoa jyväskyläläisille lapsille ja nuorille18.6.2018 09:11:23 EESTTiedote

Päihde-erityinen erotyö paljastaa pitkät ja hitaat eroprosessit17.5.2018 08:00:00 EESTTiedote

Poistaako ruoka-apu köyhyyden? Millainen on ruoka-apua tarvitsevan ihmisen osa yhteiskunnassa? Millaista toimintaa tarvitaan, että leipäjonosta pääsee elämässä eteenpäin?22.3.2018 12:00:00 EETTiedote

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen uudistuminen vaatii innovatiivisuutta ja eettisyyttä25.1.2018 09:05:52 EETTiedote