SininauhaliittoSininauhaliitto

Vaiettumenetys.fi -verkkosivusto tuo esiin päihdekuolemaan liittyvän surun

Alkoholiin kuolee noin 1700 suomalaista vuosittain. Huumekuolleisuus on Suomessa EU:n korkeinta tasoa. Päihteet ovat myös mukana monissa tapaturmissa kuolemaan vaikuttavana tekijänä. Jokainen kuolema on aina muutakin kuin tilasto. Menehtynyt on monta ihmistä: jonkun lapsi, sukulainen, ystävä, naapuri, ehkä puoliso, sisarus, isä, äiti tai isovanhempi.

Läheisen päihdekuolemasta voi olla vaikea kertoa. Moni omainen kokee häpeää, syyllisyyttä, epäonnistumisen tunteita, helpotustakin.

- Päihdekuolema on yhteiskunnassamme vaientava tabu, josta on vaikeaa puhua avoimesti ilman, että menetyskokemus ja koko menetetty elämä mitätöidään, Sininauhaliiton ikääntyneiden päihdetyön kehittäjä Katariina Hänninen sanoo.

Saman toteaa sivuston teossa mukana ollut, tarinansa jakanut muusikko Sana eli Sanna Rönnberg.

- Ystäväni kuoltua monet vaikenivat kuolemaan johtaneista syistä. Päihdekuolemat ovat mielestäni vaiettu aihe häpeän takia. Mietitään liikaa, mitä toiset tästä ajattelee ja leimataanko minutkin jotenkin läheisen päihdekuoleman takia.

Helsinkiläinen Marko Luukkanen päätti olla avoin alusta lähtien.

- Meidän valintamme oli kertoa julkisesti Santerin kuolemasta. Mitenkään helpolta se ei tuntunut, mutta oikealta tavalta toimia. Kotimme olohuone täyttyi kukista ihmisten halutessa tervehtiä ja ilmaista osanottonsa. Tämä johtui varmasti pitkälti siitä, että olimme avautuneet asiasta jo aiemmin, jolloin läheiset ja ystävät tiesivät poikamme huumeriippuvuudesta.

Vaiettumenetys.fi -sivustolla voi jakaa oma menetyskokemuksensa ilman pelkoa leimautumisesta tai kokemusta mitätöivästä vastaanotosta. Sivulle voi sytyttää äärettömän määrän tähtiä symboloimaan päihteisiin kuollutta läheistä, kirjoittaa viestin, jakaa kuvan ja läheiseen liittyvän muiston. Vaiettumenetys.fiavautuu pyhäinpäivänä 3.11.2018.

Sivuston ovat toteuttaneet yhteistyössä Sininauhaliitto, A-klinikkasäätiö, A-Kiltojen Liitto ry, Tukikohta ry, Surevan kohtaaminen -hanke, Kran rf sekä Helsingin Seurakuntayhtymä ja Vantaan seurakunnat.

Lisätietoja:

Katariina Hänninen
kehittäjä, ikääntyneiden päihdetyö
katariina.hanninen@sininauha.fi /

Olemme ihmisen puolella.

#ihmisenpuolella

Kaikilla on oikeus vanheta onnellisesti4.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Vanhustenviikon teema ”Onni on vanheta” on haastava monelle ikääntyneelle, sillä kaikilla ei ole taitoa tai edes halua vanheta, saati vanheta onnellisesti. Vanheneminen voi olla kurjaa, kivuliasta ja yksinäistä. Monelle ikääntyneelle yksin olemisesta tulee tottumus, ja keinot löytää uusia ihmissuhteita tai harrastuksia käyvät vähiin. Valitettavasti joidenkin ikääntyneiden ainoat kaverit ovat alkoholi ja lääkkeet.

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista30.9.2020 08:34:22 EESTTiedote

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Sininauhaliitto, 2020) valottaa ruoka-avun osallistavia mahdollisuuksia ja haasteita, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo olemassa olevaan kotimaiseen ruoka-apukirjallisuuteen näkökulmia toimijoiden suunnalta, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.