Vaikka on jo hyvä, voi silti parantaa

Sinituote Oy näyttää maailmalle esimerkkiä ekologisesta muovituotannosta. Nyt sinivalkoinen perheyritys alkaa uusiokäyttää tuotannon hukkalämpöjä.

Sinituote on hyvällä matkalla kohti hiilivapautta. Materiaalien kierrätyksen ohella nyt myös energiaa aletaan kierrättämään.

Ensi vuodesta alkaen Sinituotteen muoviosien valmistuksesta syntyvillä hukkalämmöillä lämpiävät tehtaan omat 1,4 hehtaarin kiinteistöt. Ratkaisulla korvataan kaukolämmön käyttöä.

Kokemäen tehtaalla valmistetaan joka kodista tuttuja Sini-siivousvälineitä, Kungs-autonhoitotuotteita ja muita kuluttajatarvikkeita.

Jotta mitään ei hukkaan menisi

Ympäristöystävällisyyteen panostavalla tehtaalla päästöt ovat jo lähtökohtaisesti pienet. Esimerkiksi sadasta tonnista jätettä yhtään kiloa ei mene kaatopaikalle, koska materiaalit kierrätetään noin kahteenkymmeneen eri jakeeseen jaettuna.

Materiaalien kierrätys kotimaisessa teollisuudessa on yleisesti erinomaisella tolalla. Seuraava kierrätyskohde onkin näkymätön energia, joka usein hyödynnetään vain kertakäyttöisesti. Hukkalämmön uusiokäyttöön on jo kaikki teknologia ja osaaminen olemassa.

Sinituote halusi parantaa ekologisuutta ja energiatehokkuutta entisestään kun selvisi, että tehtaasta löytyy uusiokäyttöön soveltuvaa hukkalämpöä.

- Meillä on 19 kappaletta ruiskuvalukoneita, joissa vesi kulkee jäähdytysjärjestelmän kautta. Kun vedessä oleva lämpö kerätäänkin talteen, siitä saa hyvän hyödyn, kertoo Sinituotteen kehityspäällikkö ja ympäristövastaava Rami Peltosaari.

Säästöpotentiaali tuli ilmi teollisuuden ja energiayhtiöiden hukkalämmön uusiokäyttöön erikoistuneen Calefa Oy:n tekemästä kartoituksesta. Sen perusteella Sinituotteelle ehdotettiin kokonaisjärjestelmää hukkalämmön uusiokäyttöön.

Matkalla hiilivapauteen

Järjestelmä tuottaa noin 350 megawattituntia lämpöä, joka on yli puolet koko tehtaan tarvitsemasta kaukolämmön määrästä. Hukkalämmön uusiokäyttö on kokonaan hiilivapaata energiantuotantoa, kun hyödynnetään päästötöntä sähköä. Sinituote paraikaa investoi myös omaan aurinkosähköjärjestelmään.

Calefa toimittaa tehtaalle mitoitetun järjestelmän avaimet käteen -toimituksena. Etenkin teollisuudessa kokonaisjärjestelmätoimitus on perusteltua. Se ei sido omia resursseja ja vikatilanteissa yksi toimittaja vastaa kaikesta.

- Kokonaisjärjestelmätoimitus ja uskottavat näytöt ratkaisivat hankinnan. Hankintaa ei olisi tehty tai edes esitetty talossa eteenpäin, jos tästä olisi aiheutunut lisätyötä jollekin, Rami Peltosaari sanoo.

Päästöjen vähenemisen ohessa tehtaan tarve ostaa uutta energiaa putoaa reilusti. Uusiokäyttöjärjestelmä hoitaa jatkossa ruiskuvalukoneiden jäähdytyksen, jolloin olemassa oleva jäähdytysjärjestelmä jää varmistamaan tuotantoa.

Energiakustannuksiin syntyy selvää säästöä ja samalla CO2-päästöt putoavat.

- Takaisinmaksuaika järjestelmällä on hyvä, Peltosaari lisää.

Calefa on aiemmin toimittanut samaan konserniin kuuluvalle Aurajoki Oy:lle maalaamon hukkalämmön uusiokäyttöjärjestelmän.

Katri Parovuori
katri.parovuori@calefa.fi