Vain kuivan puun poltto on energiatehokasta ja vähäpäästöistä – Näillä kolmella vinkillä tunnistat kuivan puun

Moni saattaa tietämättään polttaa kosteaa puuta. Kuivaa asiaa -hankkeessa muistutetaan, että päästöjen ja energiatehokkuuden kannalta on oleellisen tärkeää, että kukin polttaa vain kuivaa polttopuuta.

Paras paikka polttopuille on tuulettuva puuvaja. Kuva: HSY

- Mistä tunnistaa, onko puu kuivaa vai kosteaa? Tähän on kolme selkeää keinoa: paino, halkeilu ja ääni. Kuiva klapi on huomattavasti kevyempi kuin kostea klapi ja kuiva klapi myös halkeilee kärjestä. Kun kuivia klapeja lyödään yhteen, siitä kuuluu kaikuva ääni, kuvailee metsäasiantuntija Juhani Siivonen TTS Työtehoseurasta.

Helppo keino vähentää päästöjä – polta vain kuivaa puuta

Jos polttaa kosteaa polttopuuta, se ei lämmitä niin tehokkaasti kuin kuiva puu. Kostea puu myös nokeaa tulisijaa ja heikentää sen kuntoa.

- Puunpoltto vaikuttaa ilmanlaatuun, sillä siinä syntyy aina päästöjä ilmaan. Jos poltat kosteaa puuta, siinä syntyy erityisen paljon terveydelle haitallisia pienhiukkasia ja PAH-yhdisteitä niin sisä- kuin ulkoilmaankin. Polttamalla vain kuivaa puuta kukin voi helposti vähentää päästöjen määrää, ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista kertoo.

Puunpolttoa ei olla kieltämässä

Kuivaa asiaa -hakkeessa järjestetään asukkaille puunpolttoinfoja ja työpajoja pääkaupunkiseudulla ja Varsinais-Suomessa. Tilaisuuksissa kerrotaan, miten kukin voi käyttää tulisijaansa nykyistä tehokkaammin ja vähäpäästöisemmin. Helsingissä Pakilassa maaliskuussa pidetty asukasilta keräsi paikalle noin 60 asukasta. Seuraava pääkaupunkiseudun puunpolttoinfo järjestetään 1.10. Espoossa Lintuvaarassa.

- Varsinais-Suomessa pidetyissä puunpolttoinfoissa asukkaiden keskuudessa nousi esiin erityisesti huoli puunpolton kieltämisestä sekä puunpolton ympäristö- ja terveysvaikutuksista. Puunpolttoa ei olla kieltämässä, vaan opastusta lisäämällä pyritään vähentämään ympäristö- ja terveysvaikutuksia. Kun käytämme tulisijaa oikein ja poltamme vain kuivaa puuta, saadaan enemmän energiaa vähemmillä päästöillä, Turun kaupungin ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto sanoo.

TTS:n, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa -hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua. Hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun asti. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto EAKR.

Näin tunnistat kuivan puun:

1. Paino. Kuiva klapi on huomattavasti kevyempi kuin kostea klapi. Esimerkiksi kuiva koivuklapi painaa noin puolikkaan maitopurkin verran ja kostea koivuklapi yli maitopurkin verran.

2. Halkeilu. Kuiva puu halkeilee kärjestä. Märkä tai vielä kostea puu on yhtenäistä.

3. Ääni. Kun kuivia klapeja lyödään yhteen, siitä kuuluu kaikuva ääni. Kosteiden klapien kohdalla ääni on kumea.

Lisätietoa:

- metsäasiantuntija Juhani Siivonen, TTS, puh. 044 431 4876. juhani.siivonen(at)tts.fi

- ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen, HSY, puh. 044 5643748, maria.myllynen(at)hsy.fi

- ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto, Turun kaupunki, puh. 040 652 6055, petra.sainisto(at)turku.fi

- kuivan puun tunnistamisesta kertova video: https://youtu.be/OvkTXgUSidY

- vinkkejä puunhankintaan, säilytykseen ja -polttoon: poltapuhtaasti.fi

Kuivan polttopuun tunnistaminen

Paras paikka polttopuille on tuulettuva puuvaja. Kuva: HSY

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen