Vain pieni osa yrityksistä on siirtänyt vakuutusmaksuja

Ilmarinen haluaa auttaa maksuvaikeuksissa olevia asiakkaitaan antamalla helpotusta TyEL-vakuutusmaksuihin eräpäiväsiirtojen avulla koronaviruksen aikana. Toistaiseksi kuitenkin vain pieni osa asiakkaista on käyttänyt mahdollisuutta hyväkseen. Suhteellisesti eniten eräpäiväsiirtoja ovat tehneet suuret työnantajat. Eräpäiväsiirtojen oletetaan kuitenkin vielä lisääntyvän.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvisti 19.3.2020 työeläkeyhtiöiden hakeman poikkeussäännön TyEL:n vakuutusehtoihin maksujoustojen mahdollistamiseksi.

– Toistaiseksi vain noin viisi prosenttia TyEL-asiakkaastamme on käyttänyt mahdollisuutta siirtää laskun eräpäivää myöhemmäksi. Selvästi suosituin valinta siirron tehneiden joukossa on pisin mahdollinen: noin 75 prosenttia siirron tehneistä valitsi eräpäivän siirron neljällä kuukaudella eteenpäin. Tämä kertonee siitä, että yritykset eivät usko tilanteen helpottuvan kovin nopeasti, sanoo Ilmarisen vakuutusjohtaja Tiina Nurmi.

Suhteellisesti eniten eräpäiväsiirtoja ovat tehneet suuret työnantajat. Eniten siirtoja on tehty terveys-, majoitus ja ravitsemus- sekä viestintätoimialoilla. Ilmarisen asiantuntijat olettavat, että eräpäivää siirtävien yritysten määrä kasvaa tulevina kuukausina seuraavien maksujen erääntyessä.

Yrittäjien tilanteesta voi lukea lisää Ilmarisen työtulomuutoksia koskevasta uutisesta.

Eräpäivää voi siirtää enintään neljällä kuukaudella.

Jos asiakkaamme ei pysty maksamaan TyEL-vakuutusmaksuaan eräpäivään mennessä, hän voi sopia kanssamme 20.3.202030.6.2020 erääntyvien laskujen eräpäivän siirrosta. Mainitulla aikavälillä erääntyvien maksujen eräpäivää voi siirtää enintään neljällä kuukaudellaeteenpäin, kertooTiina Nurmi.

Jos esimerkiksi maaliskuussa maksetuista palkoista erääntyy vakuutusmaksu 30.4.2020, voi vakuutusmaksun siirtää erääntymään viimeistään 30.8.2020. Kun vakuutusmaksua siirretään, siihen lisätään kahden prosentin lakisääteinen vakuutusmaksukorko. Korko lasketaan palkanmaksukuukautta seuraavan kuukauden lopusta uuteen eräpäivään.

Asiakaspalvelumme palvelee asiakkaita haastavassa tilanteessa parhaansa mukaan. Me olemme täällä auttamassa asiakkaitamme, koska on yritysten, meidän ja koko yhteiskunnan etu, että yritykset pysyvät pandemian aikana elinvoimaisina. Vastuullisuus on keskeinen arvomme, Tiina Nurmi sanoo.

Laki alentaa TyEL-maksua määräajaksi

Toukokuun alusta voimaan tuleva laki alentaa työnantajan TyEL-maksua 2,6 prosenttiyksikköä 1.5.–31.12.2020 väliseksi ajaksi. Alennus kohdistuu työnantajan TyEL-maksuun 1.5.31.12.2020 maksettavista palkoista. Näiden osalta TyEL-perusmaksu on 22,7 prosenttia palkoista. Alennus koskee sekä sopimusasiakkaita että tilapäisiä työnantajia.

Työntekijän työeläkemaksu ei muutu. Muutoksella ei ole myöskään vaikutusta YEL-maksuun. Alennuksen vaikutus kompensoidaan täysimääräisenä vuosien 20222025 aikana korottamalla työnantajan TyEL-maksua.

Lisätietoja:

Tiina Nurmi, vakuutusjohtaja, Ilmarinen, p. 050 402 9275

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 50 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä putosi kiihtyvällä tahdilla – toimialoissa alueelliset erot kasvoivat15.12.2020 11:04:28 EETTiedote

Työntekijämäärän muutos kääntyi laskuun Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä ensimmäistä kertaa sitten toukokuun ja oli marraskuussa -5,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli henkilöstövuokraus- sekä majoitus- ja ravitsemusaloilla, missä pudotusta tuli kummassakin noin -20 prosenttia. Pohjois-Suomessa talvimatkailuun liittyvillä aloilla työntekijöitä oli vähemmän kuin pandemian alun pahimpina kuukausina.

Ilmarisen tutkimus: Työnsä tulevaisuudesta innostuu alle puolet suomalaisista – työkyky koetaan melko hyväksi25.11.2020 09:48:16 EETTiedote

Työelämän muutos haastaa suomalaisia. Joka kolmas työikäinen suhtautuu luottavaisesti työnsä tulevaisuuteen, mutta toisaalta työn kuormittavuuden, työmäärän ja kiireessä työskentelyn nähdään kasvavan. Uuden oppiminen, uusien ratkaisujen löytäminen ja työn merkityksellisyyden kasvu lisäävät voimavaroja. Tiedot selviävät Ilmarisen tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski viisi prosenttia – toimialoissa isoja alueellisia eroja16.11.2020 10:27:54 EETTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä lokakuussa noin viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli noin 18 prosenttia. Toimialojen tilanne vaihtelee eri puolilla Suomea. Pohjois-Suomessa tilanne ja näkymä on haastava matkailun vähenemisen vuoksi. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korona on kurittanut eniten alle kolmekymppisiä työntekijöitä.