Väitös 11.10.2019: Nykytaide kehittää kykyjä pärjätä maailmassa

Päivi Venäläinen tarkastelee taidekasvatuksen väitöstutkimuksessaan nykytaiteen yhteyksiä oppimiseen. Venäläinen rinnastaa tutkimuksia, näkemyksiä ja kokemuksia nykytaiteesta nykyisiin oppimiskäsityksiin.
– Oppiminen on mahdollista, koska nykytaiteeseen sisältyy sekä tuttuja että outoja asioita. Taide voi olla monin eri tavoin ja materiaalein tehtyä tai tapahtumaluonteista. Nämä piirteet saavat aikaan ihmettelyä, erilaisia tunteita, ongelmanratkaisutilanteita ja selitysten muodostamista, Venäläinen sanoo.
Venäläisen mukaan nykytaide tukee yhteisöllistä oppimista, mutta ottaa samalla huomioon ihmisten yksilöllisyyden. Nykytaide yhdistelee elämän eri alueita, ja sen kautta voi löytää yhtymäkohtia omaan elämään sekä soveltaa jo opittuja tietoja ja saatuja kokemuksia.
Oppimisen ympäristönä nykytaide on haastava, mutta samalla leikillinen. Oppimistulokset voivat olla vaikeasti arvioitavissa, toisaalta oppimista tapahtuu huomaamatta.
– Nykytaide on kiertotien pedagogiikkaa: kun pyrkii ottamaan haltuun nykytaidetta, harjoittelee ottamaan haltuun maailmaa sekä itseään ihmisenä, Venäläinen kuvaa.
Venäläisen tutkimus tarjoaa konkreettisia ajattelun malleja, jotka auttavat käsittämään ja käsittelemään nykytaidetta oppimisen näkökulmasta. Mallit rohkaisevat purkamaan nykytaidetta osatekijöihin ja löytämään itselle tai tiettyyn yhteyteen sopivan väylän toimia nykytaiteen kanssa.
Lisäksi tutkimus voi toimia työkaluna kasvattajille. Se voi myös kiinnittää taidemaailman toimijoiden huomion siihen, että taide sisältää luonnostaan oppimiseen liittyviä ominaisuuksia.
– Taiteesta puhuminen kasvatuksen terminologiaa käyttäen ei vähennä taiteen arvoa. Olipa taide opiskelun kohde tai väline opiskella, taiteesta voi aina oppia jotain. Toisaalta, koska taide käsittelee aina maailmassa olevia asioita, sen äärellä voi oppia asioita maailmasta, Venäläinen toteaa.
Kuvaamalla nykytaiteen oppimiseen liittyviä piirteitä tutkimus tukee näkemystä, että taiteellinen toiminta on yksi ihmisen luontaisista käyttäytymisen muodoista ja kehittää kykyjä pärjätä maailmassa.
Filosofian ja kauppatieteiden maisteri Päivi Venäläisen taidekasvatuksen väitöskirjan "Nykytaide oppimisen ympäristönä. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta" tarkastustilaisuus pidetään 11.10.2019 klo 12–15 salissa M103. Vastaväittäjänä professori Helena Sederholm (Aalto-yliopisto) ja kustoksena professori Pauline von Bonsdorff (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Lisätiedot:
Päivi Venäläinen
paivi.venalainen@hotmail.com
050 322 1829
Päivi Venäläinen (s. 1969) pääsi ylioppilaaksi Kuopion Linnanpellonlukiosta vuonna 1988. Filosofian maisteriksi hän valmistui Jyväskylän yliopistosta vuonna 1998 pääaineenaan taidekasvatus ja sivuaineinaan kasvatustiede ja taidehistoria. Venäläisellä on myös kasvatustieteen maisterin tutkinto Helsingin yliopiston luokanopettajankoulutuksesta vuodelta 2008. Tutkinnosta hänellä on peruskoulun kuvataiteenopettajan pätevyys. Venäläinen on työskennellyt vuodesta 2010 lähtien tuottajana Lasten ja nuorten taidekeskuksen säätiössä. Säätiön toimipaikka on Hyvinkäällä, mutta tekee valtakunnallista kulttuurista nuorisotyötä. Aiemmin Venäläinen on työskennellyt pedagogisissa tehtävissä Nykytaiteen museo Kiasmassa ja Valtion taidemuseossa sekä tuntiopettajana entisessä Taideteollisessa korkeakoulussa ja nykyisessä Aalto-yliopistossa, opetusaloinaan näyttely- ja museopedagogiikkaa.
Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 130, 293 s., Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7848-8 (PDF). Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7848-8
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari LaapottiTiedottaja
Puh:040 805 3575viestinta@jyu.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
