Jyväskylän yliopisto

Väitös 15.11.2019: Englanninopettajien koulutuksen vertailu kumoaa ennakkoluuloja – Suomi ja Japani voivat oppia toisiltaan (Green)

Jaa
Crystal Green tutki väitöksessään englannin kielen opettajakouluttajien ammatillista oppimista Suomessa ja Japanissa. Tutkimusta varten hän haastatteli 24 opettajankouluttajaa, kahdeksan Suomessa kahdessa yliopistossa ja kuusitoista Japanissa 11 yliopistossa.
Crystal Green: Kuvaaja Margarita Bulatova.
Crystal Green: Kuvaaja Margarita Bulatova.

Tiedetään, että koulutus ja sen laatu ovat tärkeitä opettajien koulutuksen kehittämisessä. Kuitenkaan ei tiedetä, kuinka englannin kielen opettajankouluttajat vastaavat vieraiden kielten koulutuksen muuttuviin vaatimuksiin.

Molemmissa maissa opettajankouluttajat pystyivät tekemään merkityksellisiä valintoja oman opetuksensa ja tutkimuksensa kehittämiseksi. Suomessa englannin kielen opettajakouluttajien ammatillinen oppiminen ymmärretään sosiaalisena tapahtumana. Sitä vastoin Japanissa englannin kielen opettajankouluttajat painottivat yksilöllisen kriittisen itsereflektion merkitystä.

Oman ammatillisen identiteetin kehittäminen on tärkeä osa ammatillista oppimista. Japanissa haastateltavat katsoivat ammatillisen oppimisen yhdistävän kasvatusteorian ja käytännön ja korostivat henkilökohtaista vastuuta ammatillisten velvoitteiden täyttämisessä. 

Vertaileva koulutuksen tutkimus auttaa siirtymään kulttuuristen yleistysten ulkopuolelle. Esimerkiksi Japania ajatellaan yleensä kollektiivisena kulttuurina. Väitöstutkimus kuitenkin osoittaa, että yliopistoissa opettajat suuntautuivat itsenäiseen työskentelyyn. Siksi japanilaiset yliopistot voivat ottaa tämän havainnon huomioon harkitessaan opettajien koulutuksen kehittämistä.

Suomessa opettajat ajatellaan autonomisiksi työssään. Väitöstyössä havaittiin, että opettajat arvostavat myös yhteistyötä tasavertaisissa tilanteissa, joissa opitaan yhdessä. Siksi kollegiaalinen ympäristö on tärkeä asia, kun mietitään Suomen opettajien koulutusohjelmien kehittämistä.

Havainnot osoittavat, että Suomessa oma työ miellettiin toimijuudeksi sekä yksilöllisellä että kollektiivisella tasolla. Japanissa pidättäydyttiin vaikuttamasta muiden ammatillisiin käytäntöihin. Vaikka kollektiivisen toimijuuden kehittäminen oli rajallista, sitä kuitenkin ilmeni myös Japanissa.

Väitöskirja sisältää myös ehdotuksia jatkotutkimuksen tarpeesta sekä käytännön johtopäätöksiä kieltenopettajien koulutuksen kehittämisestä.

KM Crystal Greenin aikuiskasvatustieteen väitöskirjan "Professional Learning and Agency of English Language Teacher Educators in Finland and Japan" tarkastustilaisuus pidetään 15.11.2019 klo 12.00 salissa S212 (vanha juhlasali). Vastaväittäjänä dosentti Leena Kuure (Oulun yliopisto) ja kustoksena professori Anneli Eteläpelto (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Taustatietoa:

Crystal Green on suorittanut BA-tutkinnon historiassa St. Olaf Collegessa vuonna 2004. Green sai maisterin sertifikaatin englannin opettamisesta muiden kielten puhujille (TESOL) Indianan Osavaltion yliopistossa vuonna 2005. Vuonna 2006 hän oli Fulbright-säätiön stipendiaatti Atacaman yliopiston kieli-instituutissa. Vuosina 2007–2009 hän opetti englantia Japanissa Japan Exchange and Teaching (JET) ohjelmalle. Vuonna 2010 hän valmistui maisteriksi koulutuksen kansainvälisestä koulutuspolitiikasta Harvardin yliopistosta.

Julkaisun tiedot: Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 147, Jyväskylä 2019. ISBN 978-951-39-7909-6 URI
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7909-6

Lisätietoja: Crystal Green, crystalbgreen@gmail.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Crystal Green: Kuvaaja Margarita Bulatova.
Crystal Green: Kuvaaja Margarita Bulatova.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Taiteen ja kulttuurin valtionavustusten leikkaukset uhkaavat toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan tuoreessa tutkimuksessa25.6.2025 12:05:37 EEST | Tiedote

Taiteen ja kulttuurin (harkinnanvaraisten) valtionavustusten leikkaukset koettelevat lähes kaikkia tukea saavia organisaatioita, erityisesti yhdistyksiä. Vaikka leikkaukset heikentävät perustoimintaa, ne rajoittavat ennen kaikkea toiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, todetaan Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Selvityksen tilasi opetus- ja kulttuuriministeriö.

Jyväskylän Kesän puheohjelmassa pohditaan sivistyksen merkitystä ajassa24.6.2025 07:45:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna Jyväskylän Kesän sivistys-teemaisessa puheohjelmassa tarkastellaan muun muassa sananvapauden ja vastuun suhdetta, koulutuksen ja demokratian tulevaisuutta sekä arkkitehtuurin roolia yhteiskunnassa. Festivaaliviikolla 2.–7.7.2025 voi osallistua myös tiedettä ja taidetta yhdistävälle luontoretkelle, jaloitella ajatuksiaan filosofien opastamana, tutustua niityn perustamiseen niittytalkoisiin osallistumalla.

Sivistyksen vuoksi -kirjan tavoitteena on sivistyneen elämän kunnianpalautus: Tervetuloa kirjan julkistamistilaisuuteen Jyväskylän Kesän avajaispäivänä ke 2.7.23.6.2025 09:09:04 EEST | Tiedote

Sivistys ei kuulu vain harvoille ja valituille, vaan meille kaikille. Sivistyksen vuoksi -kirjan kantava ajatus on, että sivistyksen tavoittelu niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla rakentaa merkityksellistä, hyvää elämää. Kirjan 32 kirjoittajaa käsittelevät sivistystä eri näkökulmista kirkastaen sivistyksen olemusta, kielen ja kulttuurin sivistävää voimaa, ruumiin sivistystä, polarisaation ja sivistyksen suhdetta sekä sivistyksen merkitystä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena tavoitteena. Kirjoittajajoukkoon kuuluvat muun muassa Tarja Halonen, M. A. Numminen, Jarkko Martikainen, Kirsi Piha, Juha Hurme, Julia Thurén ja Piia Viitanen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye