Jyväskylän yliopisto

Väitös 15.5.2020: Digipeli opettaa sanastoa – myös pelityyli vaikuttaa (Rasti)

Jaa

Digitaaliset pelit kertovat tarinoita, ja niissä on luettava tekstejä. Näiden ominaisuuksiensa vuoksi niitä pidetään tehokkaina välineinä englannin sanojen oppimisessa. MA Amin Rasti tarkasteli soveltavan kielitieteen väitöksessään digitaalisten pelien hyödyllisyyttä uusien sanojen oppimisessa.

Sanojen oppimiseen liittyy monia vaikuttavia tekijöitä, kuten saneluharjoituksia tai merkityksen omaksumista. Siksi pelkkä pelaaminen ei riitä sanojen omaksumiseen. Täytyy myös osata pelata. Pelaamisen tavan merkitykseen sanaston oppimisen kannalta ei ole kiinnitetty huomiota ennen Rastin tutkimusta.

Rastin tutkimuksessa 30 persiaa puhuvaa teini-ikäistä pelasi englanninkielisen digitaalisen seikkailupelin kolmella erilaisella pelityylillä ja kolmessa ryhmässä. Ryhmien oli noudatettava pareittain peliopasta voittaakseen pelin.

Tulosten kvantitatiivinen analyysi osoitti, että pelit voivat vaikuttaa sanaston oppimisen ja kielen tiettyjen piirteiden omaksumiseen positiivisesti. Havaittiin myös, että niissä itse tuotettu tieto hallittiin paremmin kuin vastaanotettu. Kun tarkasteltiin uusien sanojen omaksumista pelin jälkeen, huomattiin, että pelaamisen tapa voi olla siinä erittäin tärkeä.

Päätelmä, että aivoja kuormittavin pelityyli olisi tuloksekkain osoittautui odotustenvastaisesti vääräksi. Nuoret, joiden piti arvata tai päätellä uusien sanojen oikeat merkitykset, oppivat vähemmän sanoja, vaikka heidän pelityylinsä oli vaativin. Ne teini-ikäiset, jotka olivat kerranneet uudet sanat ennen pelaamista, oppivat ne entistä tehokkaammin. Heidän keskustelunsa pelin aikana osoittivat, että heidän pelityylinsä erosi muiden vastaavasta.

Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä myös esimerkiksi siihen, miten digitaalisia pelejä voitaisiin hyödyntää kielenopetuksessa ja millaiset tehtävät näyttäisivät olevan hyödyllisiä sanaston oppimiselle.

– Digitaalisen pelin tyyli on tärkeä, jos opettaja haluaa käyttää sitä uusien englanninkielisten sanojen opettamiseen. Tulevien opettajien on hyödyllistä valita erilaisista pelityyleistä tehokkaat. Pelityylin suunnittelun avulla voidaan auttaa aivoja hankkimaan digitaalisesta pelistä uusia sanoja ja saneluja, ääniä sekä merkityksiä tehokkaammin, Rasti toteaa

MA Amin Rasti Behbahanin soveltavan kielitieteen (kieli- ja viestintätieteiden laitos) väitöskirjan "Investigating the effect of digital game tasks, inducing different levels of involvement load, on the acquisition of vocabulary items" tarkastustilaisuus pidetään 15.5.2020 alkaen klo 12.00. Vastaväittäjänä on yliopistonlehtori, dosentti Maarit Mutta (Turun yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori, FT Katja Mäntylä (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on englanti.

Yleisö voi seurata tilaisuutta verkkovälitteisesti osoitteessa: https://jyufi.zoom.us/j/65397532628. Yleisö voi tilaisuuden lopussa osoittaa mahdolliset lisäkysymyksensä (kustos Katja Mäntylälle) puhelinnumeroon +358 50 575 7109.

Julkaisun tiedot:

Väitös on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 210, 198 s., Jyväskylä 2020, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8130-3 (PDF).

Linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8130-3

Taustatietoja:

Amin Rasti on suorittanut maisterintutkinnon Iranissa englannin opettamisesta vieraana kielenä (TEFL). Hän siirtyi Suomeen saattamaan loppuun tohtorintutkintonsa. Hänen tutkimusintressinsä ovat digitaaliseen pelaamiseen perustuva kielenoppiminen (DGBLL), sanaston omaksuminen, vieraan kielen oppiminen ja psykolingvistiikka.

Lisätietoja:

Amin Rasti Behbahani, puh. 0465743067, amin.rasti@outlook.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 5.6.2020 Ihminen on tietoturvan heikoin lenkki (Vestman)3.6.2020 06:58:00 EESTTiedote

Aiemmat tutkimukset väittävät työntekijöiden oikeuttavan tietoturvarikkomuksiaan. Tiina Vestmanin väitöskirjan mukaan työntekijät kyllä selittävät ja perustelevat niitä, mutta eivät suoranaisesti oikeuta. Todellisuudessa työntekijöillä ei useinkaan ole tietoa tietoturvarikkomustensa lopullisista seurauksista, eivätkä he siten pysty arvioimaan omien tekojensa lopullisia seurauksia. Seuraukset voivat olla peruuttamattomat, mutta silti työntekijät eivät koe tietoturvarikkomuksistaan syyllisyyden ja häpeän tunteita.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme