Väitös 18.9.2020: Uusia suosituksia ikääntyneiden aikuisten kuntoutukseen (Pikkarainen)
KM, THM Aila Pikkaraisen väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin ikääntyneiden aikuisten toimijuutta ryhmämuotoisessa kuntoutuksessa. Ikääntyneitä aikuisia on Suomessa yli miljoona, ja heidän joukossaan on niin 65-vuotiaita kuin 90- ja 100-vuotiaita.
Ikääntyneillä on erilaiset elämänkulut ja sukupolvikokemukset, joiden kautta he ovat muodostaneet yksilöllisen näkemyksen itsestään ja ympäröivästä maailmasta. Heillä kaikilla on oikeus myös monialaiseen kuntoutukseen omien tarpeidensa ja tavoitteidensa pohjalta, ei vain hoidon ja hoivan kohteeksi ajautumista.
Väittelijä hyödynsi työssä aikuiskasvatustieteessä kehitettyä subjektikeskeistä sosiokulttuurista (SCSC) lähestymistapaa toimijuuteen. Monitieteinen ja -menetelmäinen laadullinen väitöskirjatutkimus koostuu kuntoutustilanteiden havainnointiaineistoista sekä kuntoutustyöntekijöiden fokusryhmäkeskusteluista.
Tutkimustulokset osoittivat, että kuntoutuksessa ikääntyneiden aikuisten toimijuutta määrittivät ajallisuus ja elämänkulku toimijuuden yksilöllisinä tekijöinä. Toimijuuden kontekstuaalisina tekijöinä SCSC-viitekehyksessä olivat vertaiskuntoutujat ja työntekijöiden puhetavat.
– Ikääntyneiden kuntoutuksessa tulisi hyödyntää toimijuuteen perustuvaa lähestymistapaa, jossa yksilöllisten tekijöiden tunnistamisen rinnalla tarvitaan kuntoutuksen kontekstuaalisten tekijöiden huomioon ottamista, Pikkarainen kertoo.
Tulosten pohjalta työssä esitetään ikääntyneiden aikuisten toimijuuteen perustuvaan kuntoutukseen teoreettisia ja käytännöllisiä suosituksia. Tulevaisuudessa perinteistä lääkinnällistä ja toimintakykylähtöistä kuntoutusta voidaan syventää tältä pohjalta.
Onnistunut, arkeen voimavaroja antava kuntoutus syntyy ikääntyneen toimijan ja kuntoutuskontekstin välisenä vastavuoroisena oppimis- ja muutosprosessina. Kuntoutuksen kohteena ei ole diagnoosi eikä ikä, vaan ihminen. Vanha ihminen ei ole myöskään koskaan yhtä kuin sairaus, vika tai vamma. Ennen kaikkea hän on pitkää elänyt aikuinen.
– Vanhuus on erityinen elämänkulun toimijuuden vaihe meille kaikille – jos siis saamme elää kauan, Pikkarainen muistuttaa.
Väitöskirjan aihe liittyy Pikkaraisen pitkäaikaiseen kiinnostukseen ikääntyneiden kuntoutukseen ja sen kehittämiseen. Aikuiskasvatustiede, gerontologia ja toimintaterapia muodostavat monitieteisen käyttöteorian, jota hän on hyödyntänyt myös eri yhteyksissä uransa aikana.
Aineistojen analysoinneissa hyödynnettiin sisällönanalyysia ja diskurssianalyysia. Tutkimus perustui Kelan koordinoimaan ikääntyneiden kuntoutuksen kehittämis- ja tutkimushankkeeseen (IKKU-hanke 2009–2013).
KM, THM Aila Pikkaraisen aikuiskasvatustieteen väitöskirjan "Ikääntyneiden aikuisten toimijuus kuntoutuksessa" tarkastustilaisuus pidetään 18.9.2020 alkaen klo 12. Paikkana on RUU D104 Helena. Vastaväittäjänä professori emerita Marjatta Vanhalakka-Ruoho (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori Susanna Paloniemi (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi. Tilaisuutta voi seurata etänä tämän linkin kautta: https://r.jyu.fi/dissertation-pikkarainen-180920
Julkaisun tiedot:
Teos on julkaistu JYU Dissertations 272. Teos löytyy sähköisessä muodossa osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8250-8
Taustatietoa:
Aila Pikkarainen on syntynyt vuonna 1958 Kangasniemellä ja kirjoittanut ylioppilaaksi Kangasniemen lukiosta vuonna 1977. Toimintaterapeutiksi hän valmistui vuonna 1979 Helsingin sairaanhoito-opistosta ja erikoistui neurologiaan ja ortopediaan vuonna 1991 samassa oppilaitoksessa.
Terveydenhuollon maisteriksi (pääaineena gerontologia ja kansanterveys) hän valmistui vuonna 1995 Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta ja kasvatustieteen maisteriksi (pääaineena aikuiskasvatustiede) vuonna 2007 Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta.
Pikkarainen on työskennellyt työuransa aikana toimintaterapeuttina yliopistollisessa sairaalassa, kuntoutuslaitoksissa ja vanhainkodeissa sekä erikoissairaanhoidossa geriatrian, neurologian ja kuntoutuksen yksiköissä. Viimeiset kaksi vuosikymmentä hän työskennellyt opetus- sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä.
Lisätietoja: 0407604 316, aila.pikkarainen@jamk.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Vanhemmaksi tuleminen hankaloittaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista – mutta ei estä aikomusta hankkia toista lasta9.12.2025 10:56:48 EET | Tiedote
Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen muuttuu esikoislapsen myötä haastavammaksi. Juuri julkaistun Jyväskylän yliopiston pitkittäistutkimuksen mukaan tämä ei kuitenkaan heijastu kielteisesti suomalaisvanhempien aikeisiin hankkia toinen lapsi.
Teachers and Language Minority Parents form different perceptions of children's Finnish language skills in early childhood education and care9.12.2025 10:23:33 EET | Tiedote
When a child from a language minority family starts early childhood education and care (ECEC), they begin not only a new everyday life, but also a journey of language learning. A new study for University of Jyväskylä reveals how the Finnish language skills of children from language minority families are assessed in ECEC and what kind of tensions this creates between parents and early childhood educators.
Jyväskylän yliopisto mukana läpimurrossa: atomiytimen magneettisuus mitattu uudella tavalla9.12.2025 07:05:00 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa on onnistuttu havaitsemaan, miten magneettisuus jakautuu atomin ytimen sisällä molekyylimittausten avulla. Läpimurto voi edistää ydinfysiikan tutkimusta, sillä nyt on olemassa todisteita siitä, että ytimen rakennetta voidaan tutkia molekyylien avulla.
Suomalainen jalkapallo vahvistaa tutkimusyhteistyötä – Mihaly Szerovay työelämäprofessorina vuoteen 20289.12.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Suomen Palloliitto ja Jyväskylän yliopisto vahvistavat tutkimusyhteistyötään jalkapallon ja futsalin kehittämiseksi. Työelämäprofessori Mihaly Szerovay jatkaa tehtävässään vuoden 2028 loppuun.
Arvostettu Väisälän palkinto apulaisprofessori Sylvester Eriksson-Biquelle Jyväskylän yliopistoon8.12.2025 18:30:00 EET | Tiedote
Fyysikko Matilda Backholm ja matemaatikko Sylvester Eriksson-Bique saivat Suomalaisen Tiedeakatemian Väisälän palkinnot. Vuosittain nuorille, jo ansioituneille matemaattis-luonnontieteellisten alojen tutkijoille myönnettävät palkinnot ovat arvoltaan 15 000 euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
